Jump to content

Rem 597 vs Ruger 10/22 vs ...


msteiro

Recommended Posts

Leker litt med tanken om en halvauto salongrifle, mest for plinking og kanskje en rype eller to på kortere hold.

Har 6,5 til lengre hold, så topp presisjon er ikke forventet.

 

Med erfaring, så går det en del kronasjer før du har en rifle som er sånn du vil ha den.

Opptil 1000 kr for gjenging, 500 for demper og 1000 for kikkert med montasje blir 2500 (minst) på toppen av prisen for riflen alene.

 

Nå er det jo mange meninger om hva som er plastdrit eller ikke, men ser man på litt mer ordentlige tester hvor det testes side om side er det et par ting som kommer frem:

 

1. Rem 597 har hatt magasinproblemer, de gamle i plastikk var omtrent like effektive som å kaste ammo inn i brønnen fra et par meters avstand. Dette skal være fikset med nye mag i metall.

 

2. Rem 597 har en utkaster som kan være kranglete, koster 200-300 for ny.

 

3. Ruger 10/22 har mye mer aftermarket utstyr, mulighet for tacticool etc.

 

4. Ruger trenger litt del arbeid for å justere avtrekk og fikse god presisjon.

 

5. Rugeren er KORT.

 

6. 597'en sies å ha bedre presisjon ut fra esken og en mer "rifleaktig" stokk.

 

7. Rugeren har en enklere mekanisme, ofte en fordel med 22lr da det skitnes til fort.

 

Så begge rifler har positive og negative sider, ingen tvil om at begge er billige morovåpen.

 

Så kommer man til pris:

Skal man ha en syntet halvauto med demper montert, får man en Rem 597 til ca 3500 klar til skyting.

Sist jeg sjekket kostet en 10/22 i syntet 3700, da må man legge kanskje 2000 kr i ekstrautstyr i etterkant.

 

Kan det forsvares med en prisforskjell på 60% ift 597'en?

For bare prisen av Rugeren, får man komplett pakke med kikkert, kappet og gjenget løp med demper til 597'en.

 

Til mitt bruk vil fokus være mot jakt, og ikke SIBO som det virker som noen har...

 

BTW: Misunner den heldige jævelen som plukket opp en Marlin Papoose for 1900 kr hos Intersport :)

Link to comment
Share on other sites

Eier ingen av disse selv, så kan ikke hjelpe deg med valget. Men har prøvd en 597, og førsteinntrykket er ikke bra. Avtrekket må gjøres noe med eller byttes ut, jeg tøyser ikke når jeg har kjent bedre avtrekk på lekepistoler. I tillegg til det du har nevnt om at det egentlig er en enkeltskuddsrifle.

Link to comment
Share on other sites

Eg har en 597hb som er godt brukt. Presisjonen er knall med god ammo. Den liker ikkje slapp sub ammo, sjøl om eg har fjerna vekt fra bolten, vart betre men ikkje 100%.

Avtrekket er tungt fra fabrikk, men uten kryp. Fint bryne og litt forsiktig polering så vart det betre.

Magasin er nok det største problemet, siste generasjon magasin er bedre, men eg lader aldri meir en 5 skudd i dei. 25skudds magasinene funkar bra, men er ikkje noko ein drar med på jakt.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 597, eller, det er jentungen sin. Kort om pluss og minus:

 

+ Presis rett fra esken, god ergonomi (god stokk å holde i), grei tilgang til deler om man vil bytte slitedeler og kanskje litt til. Skal man jakte trenger man ikke ha noe som Navy Seals ville fått orgasme av å se på. Funker fint med demper og subammo.

- Avtrekkshammer MÅ byttes, ellers blir du lei... Stokken er billig og myk, ikke frittliggende pipe. Jeg pusset løpskanalen mye. Kanskje ikke så viktig med .22 lr dette, unntatt om du skal bruke tofot. Magasinet er dritt, selv siste variant. Jeg har hatt ettskudds halvauto i lang tid. Merkelig nok har det plutselig begynt å funke nå! Særdeles billig inntrykk, i hvert fall med den gråblå plaststokken. Ellers minus for ultratacticalblodfansen som heller bør kjøpe 10/22. De som vil at børsa skal ligne MG42, AK47 eller Tommygun eller noe annet rart bør kjøpe 10/22.

 

Konklusjon: Grei rifle og ikke stort mer, men du treffer det du sikter på, rett fra esken. Hva du velger av 597 og 10/22 er rett og slett smak og behag. Ingen av dem er i utgangspunktet perfekte, og begge føles ut som om noe terrorpoden på seks har dratt med seg hjem fra Toys'r Us...!

 

Til jakt med .22 ville jeg sett etter Anschütz 1416 boltrifle. En gang annet hvert århundre dukker det opp en brukt til ca 3 500,-.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 597 i snart 20år og funker godt enda. Avtrekket har jeg fiksa så det bryter på ca 1,2kg, og har veldig lite tull med mating o.l. Naboen har 10/22, funker den også. Jeg synes at avtrekket hans er mildt sagt ræv, så det bør byttes om du velger den. Mateproblemer har han også fra tid til annen. Hvorfor folk hauser opp denne rugern over remingtonen har jeg aldri forstått, dyr er den også. Eneste plusset er at du kan blakke deg på ettermarkeds deler, og det er lettere å selge den videre.

Skulle jeg kjøpt salong idag, eldre og lurere og alt det der, så hadde jeg valgt bolt. Brno med løpsbytte hadde vært ålraigt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den faktisk, hvordan går det med demper og rørmagasin?

Ok med sub-ammo?

 

For en semiauto plinker ville jeg hatt løst magasin av den ene grunn at man har en tendens til å skyte ut magasinet litt fort...

Solgte den i dag faktisk....det som var litt kjedelig er at lyddemperen må skrues av hver gang magasinet fylles, funket fint med sub ammo men smellet var like svakt med vanlig CCI standard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...