Jump to content

8x54 Krag-Jørgensen Mauser


Vaquero

Recommended Posts

normal_8x54_Krag.JPG

normal_8x54_krag-m.JPG

Det er ikke ofte man støter på en slik patron, den til venstre:8x54 Krag-Jørgensen Mauser

Den til høyre er en "vanlig", men eldre 8x57JS. Begge er fra Norma.

 

Jeg var heldig og fikk noen patroner i dag, dette var en av flere morsomme i en stor eske.

Link to comment
Share on other sites

Noen Krag rifler ble gjort om til 8mm men med Krag hylsa som basis. 8x54Krag i Norge, mener svenskene også brukte den i sin Mauser. Har sett noen norske merkinger fra 1930tallet, fabrikladet med blyspiss. Mener jeg har minst en med * 68 (RA 30tallet)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok godt at begge land åpnet sine rifler til 8mm. Her fant jeg dokumentasjon på at svenskene gjorde det ja.

 

vdmauser_01.jpg

 

Når det gjelder navnet, det blir jo veldig smør på flesk med både KJ og Mauser? I boka Cartridges of the world heter den bare 8x54 Krag Jørgensen. Kan det peke i retning av at navnet er etablert? En eller annen norsk børsemaker var kanskje først ute med å gjenbruke slitne 6,5 Kragløp hvor svenskene fulgte etter med sine mausere?

 

Any takers? :D

Link to comment
Share on other sites

Det kom noen utfyllende svar her, takker så mye.

Jeg har en bok som er kjent for patronsamlere, den er skrevet av Trond Strømstad og Vidar Andresen. De har gjort et godt stykke arbeid i min utgave fra 1995. De skriver ikke om selve patronen, men oppgir navn og mål. Den har tegning av patronen i riktig skala, en kan legge patronen oppå tegningen og se at den stemmer. Patronen her er betegnet i boken som: 8x54 Krag-Jørgensen & Mauser Hunting. Årstall: 1910 -15. Den står oppført som norsk og svensk (N/S) videre står det C for sivil. 1/1p står for fullproduktsjon. Den har "katalognummer" i boken som SAA 4225 på side 223.

Jeg synes det var stas med denne i samlingen :D

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel en fin idè for en som vil bygge om en gammel/kjedelig banekrag om til en 8mm. jaktkarabin o.l.?

Det er jo i utgangspunktet en utvidet 6,5x55 hylse. I en 8x54 er det heller ingen fare for å putte inn en fullpotent 8x57JS. :thumbup:

 

P.S. tanken slo meg om at det sikkert er lettere å ta utgangspunkt i 7,5x54 MAS.

normal_Mas_patroner_2_.JPG

Her et bilde jeg har brukt tidligere, de to patronene i midten er 6,5x55 og 7,5x54MAS. fransk armepatron.

Tidligere omformet jeg 6,5x55 til 7,5x54MAS med god funksjon. Jeg skjøt flere hundre av dem uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg former om 6,5x55 hylser. Usikker på om du får lang nok hylse med den lille fransmannen når du øker dimensjonen til 8mm? 6,5x55 hylser fungerer i allefall utmerket. Prestanda er mer eller mindre identisk med 8x57 Moderat. Om jeg benyttet en Mauser M98 kunne denne patronen helt fint vært ladet opp til 8x57 nivå siden hylsevolumet faktisk er større i 8x54KJ.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren, du har nok rett:

det er nok lettere å bruke 6,5x55 hylser, du har jo praktisert 8x54KJ.

 

En annen ting:

normal_8x54_krag-m.JPG

Hvordan ser man forskjell på 8x57JS og 8x57 Moderat? Hvis vi ser på bunnmerke her, patronen til høyre 8x57JS. Den er merket "Re". Spørsmål: kan det bety "Redusert?

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt i patronhylla og der var der 3stk 8x54

 

 

DSC04622_zpsyei6ln0q.jpg

 

Den til v. er nok en meget tidlig hylse fra RWS og som man ser så er den 54,5 ifølge bunnmeringen, det er nok samme patron men en litt umoden benevnelse. Den i midten er en vanlig RA merking fra 30tallet "68" betyr 68% kobber i legeringen, den siste taler for seg selv.

 

DSC04620_zpselspe8xy.jpg

 

Slo opp i en katalog fra tidlig 1920tallet (før 1925) Larsens Våpenforretning Kristiania og den levner ingen tvil om kaliberet. Så i et par andre også, der står det 8mm flaskeformede korte og ditto lange men det kan jo strengt sett bety mye annet også.

 

LV%201920-25_zpssydfxhvw.jpg

Link to comment
Share on other sites

En annen ting:

Hvordan ser man forskjell på 8x57JS og 8x57 Moderat? Hvis vi ser på bunnmerke her, patronen til høyre 8x57JS. Den er merket "Re". Spørsmål: kan det bety "Redusert?

 

 

Husker jeg drev og sjekket dette engang for lenge siden da jeg hadde en del av de aktuelle patronene i hus. Mulig jeg husker feil men er kulene i Moderat litt mindre: .321" mot .323 i vanlig IS?? Noen som kan måle på slike patroner?

Hylsene er vanlige NORMA 8x57IS, mener kulene utelukkende var hulspiss i Mod?

Kanskje der ble fremstilt noen litt undermål spesielt til Moderat for å minke trykket litt? Over 20år siden jeg gravde i slike problemstillinger som sagt.

 

Litt senere:

Har sjekket litt mer og i en annonse som jeg har misjonert om i et kvart århundre angående opprinnelsen til Moderat, så står jo kulediameteren helt klart. Det er en noe slankere "S" 8,18mm mot normalt 8.20mm på "S". "I" kulene er jo ca 8,07.

 

Jeg har jo selv lagt inn denne her: http://kvf.no/ammo-8x57JS.php?details=all" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har en original krag i 8x54kj som er arvet fra oldefar.

Har og funnet noen pakker med norma blyspiss til denne, meg bekjent ladet norma 8x54kj fram til 1959.

Jeg har kjøpt die-set fra ch4d og presser pm 6,5x55 hylser.

Gamlekragen går faktisk ganske bra med 195gr interlock.

Link to comment
Share on other sites

Hillbilli77, jeg mener og ha lest at de fleste jaktriflene som ble bygd om til 8x54KJ var utslitte 6,5x55 løp. At enkelte har kuttet mitraljøseløp, kamret på nytt, dreid ned er godt mulig, men jeg tror ikke det er mange slike der ute. Husk at mye av motivasjonen bak 8x54KJ var å spare penger. Billigere og gjenbruke utslitte 6,5 løp enn å kjøpe nye. Skulle jo strengt tatt tro at et godt brukt mitraljøseløp var tilstrekkelig slitt til at folk flest ikke så seg tjent med all den jobben som måtte gjøres for å få det til og fungere til ei jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg løfter frem denne tråden igjen:

Jeg kom over en svenske som hadde en 8x54 patron som han mente at noen svenske jegere fikk kamret i "Svenske-Mausere" M/96. Er det noen som har hørt/lest om dette? Jeg hadde en gang en svensk side om Husqvarna-våpen om produksjonsår og kalibere m,m, Jeg finner ikke denne kilden igjen, men det er snakk om at børsemakere i Sverige gjorde dette med å kamre om noen rifler, jeg finner ingen kilder. 

 

Den er beskrevet som 8x54 Krag-Jørgensen Mauser, det er vel her Mauser kommer inn?

I Norge er den kjent for Krag, mulig vi vet mindre om at den faktisk ble brukt i svenske mausere i  tillegg. 

8x54 a.JPG

 

8x54 b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror svensken var inne på noe rett, patronen er oppført som Norsk/Svensk opphav. Jeg tror ikke svenskene var så opptatt av Krag Jørgensen, derfor er patronen kalt 8x54 Krag-Jørgensen Mauser. Jeg hadde en Svensk Mauser en gang i 6,5x55, Modell 96/38 Karabin. Denne m/96 mekanismen har ikke samme styrke i låskassa som 98-kasse. Patronen 8x54 (8,2mm.) kom i ca.1910 - 15. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...