Jump to content

kinnstøtte?


Beaver

Recommended Posts

Hei jeg har kjøpt meg ei rifle med syntetisk stokk, og kolba blir litt for lav for kikkerten, jeg vill helst ikke ha lavere montasje siden da ser jeg demperen i kikkerten, også vill jeg løse det enkelt og greit uten å lage justerbar kolbekam på rifla. Har tenkt litt på å legge noe under en patron pung som sitter på kolba, noen som har noen bedre tips?

 

 

 

 

 

 

Takker for svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En bit eller to med liggeunderlag, teipes fast med gaffateip, trekk over et sånt kolbetrekk hvis du vil ha det til å se litt mer OK ut. Funker helt fint.

 

Ellers kan du lage kolbeforhøyer i Kydex. Endel mer arbeid, men ser mye bedre ut. Kjell Olav har vel originalpatenten, finn tråden hans om det. Jeg har laget en variant, beskrevet i tråden om oppgradering av gåserifle. Jeg tror begge trådene ligger under "Børsemaker og prosjekt"

 

 

PS: Hvis du endrer trådtittelen til "kinnstøtte" eller "kolbeforhøyer" vil du nok få flere innom. Jeg stakk innom bare fordi jeg ble veldig nysgjerrig på hva slags skinn, pels eller huder som trengte støtte ;)

Link to comment
Share on other sites

Det relativt enkelt å lage en hjemmelaget justerbar kolbeforhøyer enten av hardplast eller kydex. Jeg mekket en selv til min synt stokk som faktisk ble seendes ganske bra ut (les: tactical :wink: ) Brukte noe hardplast fra en gammel svart koffert :oops: Kostet meg ca. 50kr :lol:

 

Jeg la ut oppskriften på sluttstykket i sin tid, men mener at det skal ligge en her inne på forumet også. Kanskje noen har en link til den?

 

Kjekt arbeid på vinterstid :D

Link to comment
Share on other sites

Har også laga laga ein økonomimodell av kinnstøtte.

Saga ut ein bit av eit 200 liters plastfat, aner ikkje kva type plast det er laga av men godset er nesten fem

millimeter tjukk og temmelig sterkt.

første trinn er å få plasten flat og til det la eg biten i steikeovnen, på steikebrett med bakepapir under og med temperatur 180 grader, her må det passast på så den ikkje smelter men ta plasten ut når den er så mjuk at den ligg flat på brettet. Og for all del vær forsiktig, det er fort gjort å brenne seg om ein tar på den når den er mjuk og klebrig.

 

La så bakepapir over børsekolben og varma plasten ein gang til og når den var sånn passeleg lefsemjuk så la eg den over kolben, klappa litt forsiktig til og let den henge til den var kald.

Så var det å skjere stykket til og frese to spor i for festeskruane. For mitt vedkomande dreie eg to muttere med litt "hals" på som går gjennom spora i plasten og med stor flate på utsida og med gjennomgåande unbrakoskruer som er forsenka litt inn i kolben på venstre sida (trekolbe) rett nok må eg bruke unbrakonøkkel for å justere kolbekammen men egentlig så er det ei engangssak og det finst mange varianter å gjere dette på.

Ein "feil" er at desse plastfata er blå, har berre sett dei i den fargen, dei blir brukt til emballasje av ymse typer kjemikalier og finst rundt på verksted, bensinstasjoner og liknande verksemder som bruker t.d. avfettingsmiddel, med lett rubbing av overflata og med spraylakk i passande farge så får ein den farge ein vil.

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

heia

 

jeg har også brukt samme løsning som sako 30-06. jeg brukte et sitteunderlag som jeg klipte til og tapet med duck-tape. Jeg er veldig godt fornøyd med løsningen. det fine er at jeg lett kan fjerne det uten at det er merker igjen på kolben. og så er underlaget varmt mot kinnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...