Jump to content

Bør nye våpen skytes inn med fabrikkammo?


JPSogS

Recommended Posts

Liker å teste ny rifle med minst et par, tre typer fabrikkammo av god kvalitet blant annet for å sjekke funksjon og om våpenet holder godtakbar (evt garantert) presisjon, samt få kronografert for å ha en formening om hvilke hastigheter som kan forventes av hjemmeladet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, synes hastigheter og presisjon fra fabrikkladet ammo er en grei referanse å ha. Regner med at jaktammo er ladet til opp mot trykkstandard med en rimelig sikkerhetsmargin. Da har jeg en indikasjon i hvilket hastighetsområde akkurat dette våpenet er forventet å levere med en viss type kule og vekt. Dette bruker jeg som en referanse i tillegg til data fra ammofabrikant, ladetabeller og QL.

Link to comment
Share on other sites

@ Wg 686, jo, om man allerede lader den patronen som det nye våpenet er kamret for.

 

Referanse på presisjon synes jeg også er greit. Om våpenet oppviser et visst presisjonsnivå med div. kvalitetsammo fra fabrikk så vet man i alle fall hva våpenet bør prestere med gode hjemmeladninger. Da slipper man kanskje å teste ladniger "inn i evigheten" på jakt etter presisjon som ikke er oppnåelig. Min erfaring så langt er at det gjerne kan være svært tidkrevende om i hele tatt mulig å forbedre presisjon vesentlig ift fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Tror noen må ha tatt på trusa på vranga før de stod opp med feil ben først på feil side av feil seng. Til feil tid på feil dag :mrgreen:

 

Våpen er individer, det er en grunn til at en ikke skal ta andres hjemmeladninger for god fisk. Selv om du har ladet kaliberet før kan du ikke anta at ladningene i forrige våpen er trygge i det nye. Om man feks har ladet 6,5 til ørten DFS-børser blir det nok anderledes, men folk med det erfaringsgrunnlaget trenger sjelden å stille slike spørsmål her inne. Det er mulig jeg feiltolker OP her, men ut fra spørsmålet virker han ikke veldig erfaren.

 

For å si det slik: Hvor mange tusen har du lagt i den nye børsa? Hvor mye koster en pakke fabrikk? Er det virkelig der du vil spare noen fattige kroner? Hva om noe ryker på 3. skudd pga produksjonfeil? Om du har brukt hjemmeladninger vil det alltid kunne stilles spørsmål ved ladningene. Alt i alt synes jeg en pakke fabrikk er en billig investering.

 

Og nå har jeg kun sett på sikkerheten, vavlo dekker dette med ytelse og presisjon godt.

 

Peace out og kyss&klem fra meg. Jeg vet jeg kan være en kødd til tider, men her prøvde jeg virkelig ikke å tråkke på noens tær.

Link to comment
Share on other sites

He, he ok :)

 

Det eneste jeg fokuserte på var hastighet, siden det var snakk om krono, der så jeg ikke helt at det nødvendigvis var noen forskjell med fabrikk.

 

Men med tanke på presisjon og sikkerhet (dritt å finne sin første dobbeltladning i ny rifle) er nok fabrikk som regel å fortrekke, selv de billigste har som regel bedre QA prosess enn hjemmeladeren (selv om vi ikke liker å innrømme det).

Link to comment
Share on other sites

Vask munnen din gutt :twisted:

 

Akkurat for hastighet har du nok rett så lenge en forutsetter normalt trykk på hjemmeladningene. Men i et litt større perspektiv blir det fort mange usikkerheter med en go'ladning utviklet i et annet våpen. I praksis går det vel greit i 95% av tilfellene, men de siste 5 kan skape mye unødvendig forvirring.

Link to comment
Share on other sites

Er nybegynner i hjemmelading ja.

Så det blir nok start med fabrikk ammo.

Virker på forum at det ikke er noen uskreven regel om innkjøring av nye rifler.

Det er hvertfall god respons her.

 

Takker!

 

Kan jeg forresten spørre hva orming er?

Link to comment
Share on other sites

Som nybegynner er det ekstra viktig å bygge opp erfaring med fabrikk. Jeg vet veldig godt hvor forlokkende ladingen er, for min egen del er jeg ikke redd for å innrømme at jeg har skutt alt for lite fabrikk. En blanding av naturlig gjerrighet og forkjærlighet for lading vil jeg tro, kanskje blandet med litt arroganse. For kan fabrikkene egentlig gjøre noe jeg ikke kan gjøre både bedre og billigere? :wink:

 

Likevel, du trenger en grad av erfaring som referanse. Hva skal du se etter om du ikke vet hvordan fabrikkammo ser ut og oppfører seg? Tålmodighet er hjemmeladerens beste verktøy, også når det kommer til når du begynner med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...