Jump to content

Valg av hagle!


thomasgjerde

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg fikk omsider tatt jaktprøven i fjor høst, og har nå lyst å kjøpe meg egen hagle. I den forbindelse har jeg snakket med forskjellige i familien, og også endel andre - men jeg er fremdeles usikker på hvilke momenter jeg skal vektlegge.

 

Tenker i utgangspunktet at det enten blir en rimeligst mulig hagle nå for å se hvordan det er å ha eget våpen og vurdere litt ifht hvor mye det brukes - for så å gå på et mer påkostet våpen om noen år.

 

Alternativet er jo å gå for et våpen jeg kan ha livet ut med en gang. Jeg har muligheten til å bruke 20000 på hagle, men listen er lang over andre ting husholdningen kunne tenke seg å bruke disse pengene på.

Vil jeg være fornøyd med en Star Baikal, eller må jeg gå på en "rimelig" Beretta med en gang?

 

Et annet moment er dette med vekt. På den ene siden er jeg "redd" for å ha et for tungt våpen til lange dager i fjellet på rypejakt, samtidig som jeg hører at de lettere våpene (som f.eks. Beretta Ultralight) blir vinglete.

 

 

Forslag til andre alternativ enn de to jeg nevnte her tas også imot med takk.

 

Hva anbefaler dere meg å gjøre!? :forvirra::!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg for 2 år siden.

 

Kjøp deg en billig, brukt Star eller et annet merke. Antall avtrekkere etter ønske. Maks 1/2 choke.

 

Skyt, skyt, skyt og skyt. Gjerne 2000-5000 skudd.

 

Når du har kommet dit, er du en mye bedre skytter og jeg vil tro du er i stand til å bestemme på en korrekt måte om det fortsatt er du eller hagla som setter begrensningene.

 

Mange vil sikkert kommentere at det hagla må være tilpasset deg, og de har mye rett. Men 2-5000 skudd trumfer tilpassing, samt at du tar mye mer med deg til neste hagle.

Link to comment
Share on other sites

Se denne:

 

Gunfitting with Ian Coley

" target="_blank

 

Det er viktig at hagla passer.

Det er ikke alle som trenger tilpassing.

Om du tilpasser selv eller får hjelp blir opp til deg.

 

Kjøp gjerne en rimelig Baikal i 12 G til å begynne med.

Let litt på finn.no og du skal finne :-)

Da har du ei rimelig sjøhagle og slipper å ergres over skrammer.

Stikk innom XXL og Gmax og se hva de har.

Om ikke annet så kanskje de har noen prisgunstige Leirduer.

En Beretta kan du kjøpe senere hvis du føler for det.

Det er lov å ha 2 hagler.

 

Les tidligere tråder og kjøp ammo og Leirduer.

Trening gjør mester.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne er tight og fin, så er det muligens et godt valg.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=hagle

 

Skal ikke påstå å være noen ekspert på hagler, men jeg har hatt både en slik og flere Baikaler. Det er en viss kvalitetsforskjell, for å si det slik.

 

Vil du ha noe mer morderne så kommer du ganske langt med en 5-8000,- på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Siden Finn nevnes som alternativ, der finnes også noe lite skutt Bettinsoli og Beretta light der, samt noen gamle lite brukte Mirouki..

Koker litt ned til pris, 50% av dagens nypris ville vært max for meg på inntil 5 år gamle Bett'aer uansett stand, og enda mindre for Mirouki (som var svært solide våpen)...

Husk du har ingen garanti på slike kjøp, og det kan være overraskelser der.. og du hjelper jo selger mer enn selger hjelper deg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å gjøre det samme som jeg gjorde. Kjøp en skikkelig børse med en gang. Et våpen du blir glad av å ta på og som stimulerer lysten til å lære og skyte godt. Mao, kjøp en Beretta 686 eller likn. Ny eller brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...