Jump to content

Gasstrykk i øynene


Larris

Recommended Posts

Har fått tak i en Browning Bar H.C Tracker, 308.

Justert og innskutt med demper av børsemaker, men ved testskyting fikk jeg gasstrykket i sikteøyet.

Det var såpass ille at det ble direkte ubehagelig ved 2-3 skudd på rappen.

 

Har ingen erfaring med halvauto, men er dette vanlig??

Link to comment
Share on other sites

I fare for å spørre dumt, har børsemaker justert gasstrykket med demper, eller har han justert gasstrykket og så skrudd på demper? Høres litt ut som om det kan være sistnevnte?

 

Rausheim, er det noe du har lest et sted eller opplevd selv? Veldig spesielle tiltak fordres ja, vri litt på en skrue. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet godt at de skriver at det fordrer spesielle tiltak. Les innleggene over én gang til. Det jeg har kommentert hele veien er at du skrev at BAR og lyddemper er bob-bob, noe du har tatt ut av løse luften og har null belegg for.

 

At det fordrer spesielle tiltak er greit nok å si det, som en helgardering mot folk med 10 tommeltotter. Jeg kan ha forståelse for at man velger å si det, da det tross alt finnes folk som trenger å bli fortalt at kaffen er varm også. Man må justere gassen, det er faktisk det hele.

 

At noe er bob-bob betyr for meg at det er såder, ikke helt 100%, at BAR liksom skulle ha problemer med demper. Det er piss. Eller mente du kanskje noe helt annet med bob-bob?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som det er for høyt gasstrykk ja.

Min har jeg justert slik at den kun klarer og veksle med lyddemper montert på. Uten demper veksler den ikke.Det ryker litt rundt utkaster åpningen men ikke noe ubehagelig.Du kan jo prøve å skyte uten demperen montert. Hvis den veksler da, mener jeg at den er justert altfor høyt gasstrykk. Og ikke bra for mekanismen. Det dunker og slår for mye. Som en kommenterte i en annen tråd om emnet. Han skjønte ikke hva allt praten om at det var vanskelig å justere Bar med demper. Han hadde bare puttet på en demper og skøyt og den vekslet fint både med og uten demper.

Ja det kan gå fint det. Men over tid så vil du banke mekanismen i våpnet i filler. Blir altfor høy hastighet på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Har justert ganske mange Bar for demper men ikke opplevd dette ! Har ikke erfaring med mange forskjellige dempere men prøv gjerne en annen kanskje ! Innstillingen varierer men gjør det jo også mellom forskjellige ammotyper så tror du får teste litt .

Har opplevd det en gang på en Veper '308' og det var ubehagelig ja .

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Registrert: 21 Jun 2015, 09:26

 

Noen med dårlig erfaring ang Browning Bar og lyddemper?

 

Kjøpte nytt med hausken demper og kaliber 308.

Justert inn av børsemaker.

Var ute for testskyting, og opplevde at gasstrykket kom bakover og mitt i sikteøyet. 

Sendte våpenet inn for sjekk, hvor de justerte og prøvde før de sendte det i retur.

Fremdeles er det alt for mye "gasstrykk" i sikteøyet.

 

Noen flere med erfaring på dette ??

Link to comment
Share on other sites

Gasstrykk i øyet er litt upresist. Er det gass som kommer fra gassregulatoren eller gass som kommer ut fra kammeret?

Med halvautorifler vil det være mye trykk i demperen etter at sluttstykket er åpnet og kulen har forlatt løpet. Denne gassen må ut, og når sluttstykket er åpent vil noe av gassen komme bakover. Jo større demper, jo mer gass er inne i den etter at sluttstykket har åpnet.

Hva er det som er ditt problem?

Link to comment
Share on other sites

De fleste halvautoer blåser ut gassen til omladningsmekanismen framme, med lyddemper vil det bli høyere gasstrykk og hardere omladning. Men dette er ikke den gassen du får bakover ut av kammeret i ansiktet, den kommer fra lyddemperen som forsinker kruttgassene slik at de siver ut gradvis både framme og bak hvis en åpner fort som på en halvauto. Briller, demper med lite volum som har litt romslig passning mot kaliberet hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Opplever det ikke som noe som kommer sivende, mere som om noen blåser "kraftig" rett i sikteøyet.

 

Flere har prøvd våpenet og føler det direkte ubehagelig.

Noen foreslår annen demper eller annen type ammo.

 

Skal prøve uten kikkert, får og se om min kikkert blir for langt fremme og kan være en årsak.

Siden de som testskyter fra forhandler uten kikkert, ikke har opplevd dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg er på jakt etter en brukt Browning Bar i .308 og tenkte at jeg skulle montere en A-Tec demper på den. Er det mulig å kappe løpet kortere og fortsatt få den til å veksle innenfor hva man kan justere av gasstrykk?

 

Den som leter finner... og jeg fant svar i en annen tråd :):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...