Jump to content

Fått rifle med "feil" løp


msteiro

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av en "rifle nr 2" som min samboer kan bruke når hun er på jakt i 6,5x55.

 

Denne ble kjøpt på Finn fra en våpenbutikk, og ved spørsmål om modell fikk jeg kun beskjed om at det var stainless, syntet og 6,5x55.

Nå har jeg fått den, og det viser seg at det er en rifle med varmint/heavy barrel, noe som gjør riflen ca halvkiloen tyngre enn en standard modell.

 

Er dette grunn til å klage/heve kjøpet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er fornøyd med den nye rifla, helt fra du tok den ut av boksen, og du vet du ikke vil forandre mening, så bør du absolutt gjøre noe med det.

Men en eller annen oppfattning og forventning til produktet hadde du vel på kjøpstidspunktet. Hvorfor stemmer ikke det "bildet" med rifla som ligger i esken?

Har selger gitt deg en spesifikasjon som ikke stemmer, har de sendt en annen rifle, har du fått mangelfull opplysning, har du latt være å innhente detaljert spesifikasjon, har du ikke tatt deg tid nok, eller en blanding av slike grunner? Ansvaret kan være på den ene eller andre siden , eller delt.

Det skal litt til å med kjøpsloven i hånd kreve å få heve kjøpet. Er det en knute på løpet er saken klar, har du klikket "Kjøp" raskt på en netthandel, er det mindre opplagt.

En våpen sjappe har små marginer på en rifle, men "god kundebehandling" innbefatter å svelge noe kamelkjøtt av og til. Ta en prat med dem, uten å bruke pekefingern.

Link to comment
Share on other sites

Vet det er litt gråsone dette her, så derfor jeg ville høre.

Men en våpenbutikk burde opplyse om at det er en varmint/heavy barrel utgave av en rifle når noen spør etter hvilken modell det er.

Riflen er brukt, så er ikke noe nettbutikk kjøp hvor jeg ikke har sjekket detaljene på siden.

Det ble spurt om hvilken modell dette var, og jeg fikk kun vite "modellnavn" SS Synth 6,5x55. I alle nettbutikker etc står det spesifisert om det er varianter med tunge løp etc, da dette gjør det til et annet produkt enn normalt løp.

 

Er en kjempefin rifle, så derfor vil jeg heller dreie løpet (1500 kr) enn å måtte styre med frakt frem og tilbake, og finne en fornuftig løsning på dette.

Link to comment
Share on other sites

Du var jo tydeligvis fornøyd nok med infoen til å kjøpe rifla.. At det skal være noen gråsone kan jeg ikke se.

Den helt åpenbare løsningen er jo å kontakte selger og pent be om å få gøre om handelen, vil i såfall koste deg noen hundrelapper i porto.

 

 

EDIT-Sako til 7900kr? Vises nokså tydelig på bildet at det ikke er noe lettvektsprofil akkurat...

Link to comment
Share on other sites

Enig at det KAN se ut som litt tykkere profil på bildet, det var derfor jeg sendte en mail og spurte, og fikk da svar at det var Sako 85 SS Synth, ikke noe om at det er et ekstra tykt løp. Bildet var ikke så godt, så vanskelig å vite dette sikkert.

 

Heavy barrel + demper blir fort en veldig framtung rifle..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du går inn på Sako sine nettsider så ser du jo specs på den modellen du har fått oppgitt at det er. Dersom dette ikke stemmer med hva du har fått, så har du en sak. Uansett så har du angrerett på netthandel. Tror det er et par uker.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det er en Sako 85 og ikke en 75? Det ser ut som stokken til en 75 for meg. Og de hadde noe tykkere profil enn 85.... Står det sako på pipa? De har ikke hatt varmintprofil i SS, da har de vært flutede...Kanskje noen med en 75 kan ta et mål av diameter feks 50 cm foran kassa og sjekke om det er likt?

Link to comment
Share on other sites

Ja sorry, det er en 75. Står Sako inne i løpet ja.

 

Ser på siden til Sako at oppgitt vekt på denne er 3,3 mens magnum kalibre 7mm RemMag ++ er 3,6.

Er ikke så stor forskjell som tidligere nevnt, så tar den på min kappe, men fortsatt merkelig at profilen er såpass tykk.

 

Er det vanlig at man skal behøve heavy barrel dempere (min Sonic 45 kommer ikke inn på løpet) for en standard rifle?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...