Jump to content

Marlin microgroove


schultz_30-06

Recommended Posts

Har "Microgroove" i to .22lr og 30-30win, sistnevnte liker ikke blykuler.

 

Men når sant skal sies, så har jeg heller ikke gjort annen innsats for å finne riktig kulediameter enn at .30 gikk i handlekorgen. Har man microgroove, så er dybden på bommene gjerne ulik "vanlig rifling", så man bør banke gjennom en blykule og måle. Ryktet er vel gjerne litt ufortjent, ettersom mange nok ikke gidder hverken måle eller bruke gas check.

 

Den i .22lr samler greit. Billig produksjonsmåte, noe som gjenspeiler seg mer i prisen enn på blinken.

 

 

Hva slags kaliber tenker du på? Generelt Microgroove du ikke liker schultz_30-06?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å støpe så harde kuler som mulig, og reduser kruttmengden med 8-10%. Hvis du har sett på en skutt kule, at bommene ikke lager særlig spor i kulene, må du prøve å få opp kulediameteren bittelitt. Det skal være mulig å shimse ut kuletanga ørlite grann. Jeg har ikke prøvd dette selv. Jeg hadde prøvd å pulverlakke kulene før jeg begynte å tukle med tanga. Men ikke gi opp. Det skal være mulig å få det til med bly i slike løp.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kulene er overdimensjonert er det ingen vits i å prøve å shimse tanga uansett. Jeg regner med at du allerede har prøvd med like harde kuler i ikke-overdimensjonert-størrelse. Så da må det neste forsøk bli pulverlakking.

Link to comment
Share on other sites

Marlins største tabbe?

Jeg er helt enig, det ekskluderer mange rene blykuler/hjemmestøpt. Nå er ikke .30-30WCF. den værste økonomiske giftemålet med mantla kuler. Mantelkuler til .30-30 kan en leve med kostnadsmessig. Det som er værre er hvis man går over .30 kaliber. Eks. 47/70 Govt. Der er støpte ting mye å spare på. Jeg falt pladask for en Marlin Guide Gun for noen få år siden. Den var til salgs, hadde microgroove. Selgeren la seg kr.1.000,- under nypris, det er jeg glad for i dag. Det var ikke langt igjen til en fabr.ny. Hadde han lagt seg litt under hadde jeg slått til. Giftet meg med ei rifle som var kilen og lunefull på blymorro. Jeg flesket heller til med en ny GS. Har aldri angret på det, lader og tester nye utfordringer og lærer stadig noe nytt uten Microgroove. Uten Microgroove så har man flere alternativer. Jeg har også en Winchester mod.94. og lever lykkelig med den uten blykukuler, kun mantelkuler. Om den hadde vært en Marlin 336 så hadde den kostnadsmessig vært ett fett. Vær heller stolt og fornøyd med din 336 som den er, det er ei fin rifle. Den er bare litt kresen på blykuler, ingen krise. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg én Remington 7400 uten og to Marliner med Micro Groove (+noen jeg postet bilde av her på forumet tidligere). Remingtonen er sjeldent ute av skapet :wink:

Til mantlede kuler er Micro Groove helt ok - innenfor de hastighetene det er beregnet for. Det er når man prøver seg med blyuler i Micro Groove løp at elendigheten kommer.

Når det gjelder Remington så har de jo andre børser enn 7400 modellen - og noen av de er helt sikkert godt brukende uten at jeg har personlig erfaring med det.

Valget mitt sto i sin tid mellom Winchester 94 og Marlin 336T. Da vant Marlin. Et par år senere kom det til en 1895SS i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...