Jump to content

Siktelinjens høyde?


snikendeflodhest

Recommended Posts

Ble ganske stor forskjell på de to gitt... Men har ikke mulighet til å få målt løpets diameter skikkelig, så jeg bruker førstnevnte metode inntil videre. Takker for svar.

forskjell på de to?

 

mitt og skaubjønn sitt svar?

det er jo det samme.

 

senter på løp får du ved å måle diameter på løpet og dele på to. det samme må du gjøre for å finne senter på kikkerten. dette må gjøres rett over hverandre. så må du legge til avstand mellom de to.

 

da får du tilslutt avstand mellom senter på kikkert og senter på løpet.

 

hvoran klarer du får de to metodene til å gi forskjellige svar?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du målte diameter ved løpsmunningen? Det blir feil. Du må måle løpsdiameter rett under der kikkertsiktet slutter, og dele på to. Kikkkertsiktets diameter måler du i tuppen, altså over løpet, og dele på to, og så legger du til avstanden mellom løpet og kikkertsiktet helt i tuppen.

Link to comment
Share on other sites

"avstanden mellom løpet og kikkertsiktet helt i tuppen"

 

Ikke senter til senter her altså?

 

tar på meg lærer hatten:

 

1) mål avstanden fra løp til kikkertsikte. svaret blir A mm

2) mål diameteren på kikkertsiktet, samme sted som du målte mål 1. dette deler du på 2, for å finne senter(radius) på kikkertsiktet. svaret blir B mm

3) mål diameteren på løpet, samme sted som du målte mål 1. dette deler du på 2, for å finne senter(radius) på løpet svaret blir C mm

4) så tar du varene fra pkt 1,2 og 3, altså A, B og C og legger de sammen. A+B+C= siktelinjens høyde i mm

 

forsto?

 

hvorfor får du ikke målt diameter på løpet der kikkerten er?

Link to comment
Share on other sites

"avstanden mellom løpet og kikkertsiktet helt i tuppen"

 

Ikke senter til senter her altså?

 

Tenk deg at rifla ligger på bordet forran deg med munningen mot venstre.

Da har du frontlinsa på kikkerten også mot venstre.

Om du tar en tommestokk/måleband e.l og måler fra midten på frontlinsa og nedover mot midten på løpet så har du avstanden.

 

Ved å regne på dette med å dele løp og linsestørrelse kan det lett bli kluss da man også har litt gods rund frontlinsa, samt luft mellom frontlinsa og løpet. Dette må man da ta med i beregningen.

 

Så det enkleste er å måle "manuellt".

PS: Det er ikke så veldig nøye om du er på millimeteren i.f.t utregning på klikktabellen.

Link to comment
Share on other sites

Men følger man oppskriften til høggern, blir det altså riktig. Hva er problemet med den fremgangsmåten, Kristiansen? Man måler da ikke linsestørrelse - kun ytre diametere på løp og kikkert med samme referansepunkt - linsene står for alle praktiske formål sentrert i objektivet uansett, og da blir det nettopp halve diameteren på løp og kikkert pluss avstanden mellom dem. Enkelt og helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ender opp med 7, 5 cm ved å måle fra senter til senter

:shock:

 

75mm var veldig mye, har du montert kikkerten på stylter?. På hjorterifla har jeg en 2.5-10x56 i relativt høye EAW-svingmontasjer. Der er avstand senter-senter målt til 52mm. På drillingen har jeg en 3-9x42 i hakemontasje og riflepipa under haglepipene. Der er avstand senter-senter målt til 69mm.

 

Forøvrig er jeg 100% enig med Skaubjønn, høggern og Morten V. angående framgangsmåte® for å måle siktelinjens høyde over pipa.

 

PS, @høggern: Jeg har sett børser der øvre kant av framstokken går over sentrum på pipa bak der kikkerten er montert, så det kan hende at noen får problemer med å måle pipediameter rett under kikkertobjektivet.

Link to comment
Share on other sites

Men følger man oppskriften til høggern, blir det altså riktig. Hva er problemet med den fremgangsmåten, Kristiansen? Man måler da ikke linsestørrelse - kun ytre diametere på løp og kikkert med samme referansepunkt - linsene står for alle praktiske formål sentrert i objektivet uansett, og da blir det nettopp halve diameteren på løp og kikkert pluss avstanden mellom dem. Enkelt og helt riktig.

Nei,nei. For all del... det er ikke noe problem med fremgangsmåte. Den måten er også rett, men det jeg vil frem til at jeg tror det er lettere/mer riktig å se dette på en fysisk målestokk om man ikke er helt stø på beregning eller e.l.

Det kan være lett å tenke seg at et 50mm objektiv er 25mm fra senter til ytre diameter om man glemmer å ta med godset rundt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lett å tenke seg at et 50mm objektiv er 25mm fra senter til ytre diameter om man glemmer å ta med godset rundt.

Men trenger ikke å tenke såfremt man har mindre enn fire tommeltotter og en IQ større enn sitt eget skonummer. Man trenger bare å finne fram skyvelæret (eller tommestokken om man ikke har skyvelære) og måle på riktig sted. Ikke gjør ting mer komplisert enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at folk undres over høyden her, men det dreier seg om en gammel kombi.

Tar dessuten en god del forbehold om måling da jeg har overført centimetermål fra en bitteliten lommekniv til ark. :oops:

 

Men altså:

A: 70 mm (trykkleif der hvor jeg skrev 75 tidligere). Kan også være 45 mm dersom man måler fra kant til kant

B: Blir vel 20mm på en 3-9x40 kikkert?

C: Å måle dette med tidligere beskrevne måleinstrument var ikke lett. Skal jeg si 42 mm=21mm? Tror ikke det blir så innmari feil

D: 21+20+70=111 eller 86. se pkt A.

 

Får liksom ikke helt det samme uansett, men noen av dere ser kanskje hvor jeg gjør feil...

Link to comment
Share on other sites

1: Hvis du bruker mattemetoden måles A fra øvre kant av pipa til nedre kant av objektivet. Hvis du har loddete piper og riflepipa nederst kan nok det bli litegranne plundrete ;)

2: B blir mer enn 20mm, for det er gods utenpå 40mm-objektivet. Jeg tipper en ytre objektivdiameter på ca.45mm, da blir B ca. 22-23mm

3: Pipediameter på 42mm var nokså gedigent! Det tallet tror jeg ikke på.

 

Siden du har en kombi, ville jeg gjort det slik:

1. Prøv å avgjøre hvor midthøyde på kulepipa er. Sett gjerne et blyantmerke.

2. Prøv å avgjøre hvor midthøyde på objektivet er. Sett gjerne et blyantmerke.

3. Finn fram en linjal, tommestokk eller et skyvelære og mål avstanden mellom blyantmerkene i loddrett retning.

 

KISS-prinsippet, vet du :) Om du måler etpar mm feil har dette ingenting å si før du kommer på så drøye hold at du ikke bør skyte på vilt ;)

Link to comment
Share on other sites

gjør som sako sa

 

merk hvor du tror senter av kikkerten er på siden. så merker du der du tror senter av rifleløpet er. så måler du. med orntlig måleinstrument. skyvelære eller i det minste tommestokk

 

kjapt feilsøk:

1)ser ut som du måler diameter på pipa© fra topp til bunn. dvs du tar med hagleløpet og? (du måler høyden på løpssettet, ikke diameter på riflepipa?)

2) ser ut som du måler (A)fra kikkertsiktets topp eller bunn til bunnen av løpssettet?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at folk undres over høyden her, men det dreier seg om en gammel kombi.

Tar dessuten en god del forbehold om måling da jeg har overført centimetermål fra en bitteliten lommekniv til ark. :oops:

Får liksom ikke helt det samme uansett, men noen av dere ser kanskje hvor jeg gjør feil...

Dette ble faktisk en ganske så underholdende tråd. Keep up the good works everyone... :lol:

 

Kan hjelpe deg litt jeg og. Gjør som sako sier, bruk meterstokk eller skyvelær. Legg lommekniven fra deg. Om du ikke er McGyver da.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å spre litt forvirring her, kom jeg akkurat på en "mattemetode" for våpen med underliggende kulepipe og lodda piper:

 

A = Avstand fra øvre kant av objektiv til nedre kant av kulepipa

B = Ytre objektivdiameter delt på 2

c = Kulepipas diameter (målt vannrett) del på 2

 

Siktelinjehøyde = A - B - C

 

 

8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lett å tenke seg at et 50mm objektiv er 25mm fra senter til ytre diameter om man glemmer å ta med godset rundt.

Men trenger ikke å tenke såfremt man har mindre enn fire tommeltotter og en IQ større enn sitt eget skonummer. Man trenger bare å finne fram skyvelæret (eller tommestokken om man ikke har skyvelære) og måle på riktig sted. Ikke gjør ting mer komplisert enn nødvendig.

 

Sako: Vet ikke helt om du leser hele trådene eller bare leser det du vil lese...

Igjen....DUST!

Link to comment
Share on other sites

DUST!

Siden jeg i motsetning til visse andre ikke ser noen grunn til å bruke skjellsord i en diskusjon, skal jeg også denne gangen la være å kommentere utsagnet ditt, bortsett fra å påpeke at et gammelt jungelord sier "hvis argumentene er svake, hev stemmen. Hvis du slipper opp for argumenter, slå".

 

Jeg ser ingen grunn til å senke meg ned på ditt nivå. Jeg har forsøkt å bidra konstruktivt i denne tråden og anser meg herved ferdig med å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

DUST!

Siden jeg i motsetning til visse andre ikke ser noen grunn til å bruke skjellsord i en diskusjon, skal jeg også denne gangen la være å kommentere utsagnet ditt, bortsett fra å påpeke at et gammelt jungelord sier "hvis argumentene er svake, hev stemmen. Hvis du slipper opp for argumenter, slå".

 

Jeg ser ingen grunn til å senke meg ned på ditt nivå. Jeg har forsøkt å bidra konstruktivt i denne tråden og anser meg herved ferdig med å diskutere.

 

Skal gi meg jeg også.

Men jeg syns det får være grenser til hvor kverulerende og arogant det går ann å være.

Det gjelder med flere tråder du kommenterer og bidrar med det du kaller "konstruktivt"

 

Moderator: Slett denne om det er upassende.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg syns det får være grenser til hvor kverulerende og arogant det går ann å være.

Det gjelder med flere tråder du kommenterer og bidrar med det du kaller "konstruktiv".

 

Sako 30-06 vet hva han snakker om. Jeg har lest innlegg skrevet av han i snart fire år, og kan derfor påstå dette, simpelthen fordi jeg aldri har sett han uttale seg om noe han ikke kan.

 

At han virker litt skråsikker i sin skrivemåte må du leve med. Bare ikke kall han "arogant" (Hvis det i det heletatt er et ord).

 

...og, ikke bruk slike dusteord før du virkelig har bruk for dem. Det hjelper så lite i lengden....

Link to comment
Share on other sites

Amatører!

For å få det riktig, må dere selvfølgelig bruke en Faro målearm!

 

Her er en link til herligheten.

http://measuring-arms.faro.com/distri/start/

 

Dette er det (nesten...) eneste utstyret som kan brukes til slikt, og man slipper å "dele på to, pluss ditt og datt"...

 

 

For de som ikke skjønte det, så er dette innlegget noe ironisk...

Link to comment
Share on other sites

Trodde faktisk siktelinjen hadde mer å bety. Når jeg har default 42mm i PCB, og sammenligner med det riktige på min rifle 61mm, så utgjør det bare 1,4 klikk på 1000m. Jeg trodde det skulle utgjøre mye mer :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...