Jump to content

Munnlader på jakt?


Bullmastiffen

Recommended Posts

Evt. Hva kreves for å få godkjent et munnladningsvåpen til jakt?
Går ut i fra at du mener å få godkjent søknad, ikke våpenet i seg selv, da alle ikke-halv/helauto våpen er lovlig å jakte med uavhengig av noen godkjenning så lenge de holder kravene til anslagsenergi i lovverket. Og det er vel i prinsippet svar på spørsmålet også :)
Link to comment
Share on other sites

Bare og søke på det våpenet du vil ha, men det er ditt ansvar om anslagsenergi er høy nok, og du må klare 5 skudd innenfor 30cm på 100M.

 

Om det er hagle du vil jakte med, er det ditt ansvar at du har god nok dekning med hagl, og at haglene haglene har god nok fart til human jakt.

 

Dette er jo vanskelig og bevise for påtalemyndighetene at du ikke har overholdt, men det bør jo være i din interesse også.

 

Jeg er også fascinert av sortkrutt, men jeg har holdt meg unna pga all pussingen.

Og hva munnlader angår. Jeg er ikke interessert i og ha fingrene mine over ei skarpladd børse når jeg lader, men jeg har ikke hørt om eksempler på at det har gått galt.

Nostalgisk sett skulle jeg helst gått på jakt med en dobbelt løpet munlader hagle, men jeg er for glad i fingrene mine.

 

Lykke til med søknad og jakt

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er ikke storvilt men har krav på 100Kn/100M og skyteprøve.

Rev og grevling ble jeg av våpenkontoret i lillestrøm i sin tid opplyst om at det var krav på 75 eller 80Kn/100M mener jeg det var.

Men jeg finner ingen ting om det etter et kjapt søk på lovdata, og det er vel ikke noe problem med ei så tung kule.

Link to comment
Share on other sites

§ 18.Obligatorisk skyteprøve

"

For kombivåpen (rifle–hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet.

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

"

 

Kun kombi og dobbeltløpet rifle

Link to comment
Share on other sites

§ 16.Krav til rifleammunisjon

"

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 ."

 

Altså 980 Joule. Poenget mitt var vel at det er krav.

Link to comment
Share on other sites

Svartkrutt er gøy, skikkelig gøy! Det medfører mere arbeid enn røyksvakt for våpen MÅ pusses ganske så umiddelbart, men for mange er jo det greit nok det. :winke1: For sikkerhets skyld kan man jo kronografere ladningen slik at man vet med sikkerhet at man er innafor krav til anslagsenergi. Men stort sett vil man nok se at svartkrutt dreper like godt i 2015 som i 1880. 8)

 

Det står ingenting i gjeldende lovverk om at svartkrutt er forbudt til bruk ved jakt. Slik sett kan man si som i ostereklamen: "krutt er krutt"!

 

Men husk å sjekke lokale regler hvis man ønsker å jakte i utlandet. I Sverige er det strengt forbudt å jakte med svartkrutt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...