Jump to content

Cal .30 Ball M2 in cartons


jofla

Recommended Posts

En bekjent av meg kom forleden og spurte om jeg kunne hjelpe ham med innformasjon om noe han hadde funnet.

Saken er som følger.

Han restaurerer et gammelt uthus på gården han har overtatt.

Under rydding av et av rommene under en plankestabel og en masse gammelt rusk og rask fant han en liten trekkasse. Det viste seg at dette er en kasse med gammel ammunisjon - muligens fra krigens dager. Kassen inneholder to "blikkbokser" som er uåpnet.

På boksene står følgende:

240 CARTRIDGES. CAL. .30 BALL M2. IN CARTONS LOT. WRA 23078. UNFIT FOOD CONTAINER.

 

Det han lurer på er om dette kan ha noe eks. samlerverdi - eller om det er bare er og åpne boksene og dra på skytebanen og trene for elgjakta?

Jeg har personlig ikke noen erfaring eller kunnskap om hva som rører seg innen patronsamler miljøet - men jeg ser at det er mange "registrerte" patronsamlere her inne.

 

Jeg har tatt noen bilder - men finner ikke ut av hvordan jeg skal få lagt ut bilde her.

Kan event. sende på e-post om det er ønskelig.

 

Derfor spør jeg dere.

Kan disse kassene ha noen verdi som samleobjekt - eller er det bare og sprette opp boksene og dra frem 30.06 elgrifla og kose seg på banen.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg passe meg for hva jeg sier siden jeg ikke har så alt for stor kompetanse innen feltet.

 

Men dette er vel typisk sånn som ikke er verdt supermye, men som i mine øyne er veldig moro å ha.

Jeg overtok for en stund tilbake en slik boks fra en bruker her inne, og synes fortsatt den er litt artig.

(og jeg betalte ikke all verden for den, uten at jeg husker nøyaktig hva jeg måtte gi)

 

Jeg vil tro det er mange samlere som liker disse, men jeg tror også at det finnes en god del av de boksene rundt om i landet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er i mine øyne null grunner for å skyte det opp..

1. Dette er gammel ammunisjon og har mest sannsynlig korrosive tennhetter

2. Du får garantert en haug med klikk

3. Du risikerer hylser som sprekker og spruter deg i trynet med gass og messing

4. Presisjonen er nok bob-bob

 

Det er mye bedre å selge det til en samler og heller kjøpe noe billig treningsammo for pengene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Ei tohi varjata, det er en tid for alt. Det er på tide å innse at ammo fra krigen har gått ut på dato, jeg har sett hylsesprekk og diverse. Messing blir sprøere med alder.

En grei regel er å skyte med nyere ting som gir bedre sikkerhetsmarginer, slippe å angre på en ureverserbar helsekonsekvens.

Link to comment
Share on other sites

Er disse oppbevart greit burde det ikke være noe problem å skyte det opp.

Dersom det er fare for hylsespreng vil vel dette så godt som alltid synes på hylsene da de vil være ganske medtatt/fulle av irr.

 

Dette kan jo også enkelt sjekkes ved å demontere et par patroner, sjekke etter Irr rundt hylsehalsen, samt sjekke om kruttet har klumpet seg.

 

Dersom svaret er nei på det ovenstående burde det være helt trygt.

Og OM det blir hylsespreng, har vel dette ikke så mye å si hvis man skyter med den gode gamle HV-mauseren? Har da hatt flere titalls hylsespreng i mauseren min. :D

 

Presisjonsmessig tror jeg dessverre ikke det er så mye å hente når det skytes med krigsammunisjon.

 

Og som tidligere nevnt er det korrosive tennhetter, så det er viktig å ikke slurve med våpenpussen. (Som da burde gjøres så snart som mulig etter endt skyting)

 

Når det er sagt synes jeg jo forsåvidt at det er litt trist når ammunisjon fra krigen skytes opp. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er 30-06 ammo

 

Om den ser OK ut (noe som ville være veldig rart om den ikke gjorde når den ligger i hermetikkboks!) hadde jeg ikke stusset mye på skyte den opp. For samlere har det bare verdi helt til de skal betale eller bytte, da gjør de deg bare en tjeneste du egentlig burde takke de for om de gidder overta ammoen.....

Link to comment
Share on other sites

Den amerikanske ammunisjonen pleier fungere OK dersom den har vært oppbevart tørt. I uåpnet boks ville jeg ikke vært betenkt på å bruken den. Fungerer den er det fint, og får du for mye klikk så kasser.

Ammunisjonen krever kraftig slagfjær, og kan klikke i moderne våpen som ikke er konstruert for militære hetter.

Link to comment
Share on other sites

Kan disse kassene ha noen verdi som samleobjekt .

Takker for en rekke svar, men han som fant kassen lurte på om disse boksene kunne hadde noen samleverdi da de var uåpnet og så helt ut som de kom direkte fra samlebåndet?

Han er selvfølgelig klar over at det er bare og sprette opp boksene og kontakte div. jegere med ei jaktrifle i kal. 30.06 og tilby dem billig treningsammo - men han lurte på om dette kunne være interesant for de som samler på div. patroner/ammo.

 

Det var det han bad meg om å få svar på.

Og etter å ha lest gjennom svarene over er jeg fremdeles usikker på om jeg har fått svar på det spørsmålet.

 

Kan det eks være en måte å legge dette ut for salg er på Kammeret.

En event kjøper må jo selvfølgelig ha enten "Samlerlisens" - eller våpenkort for nevnte kaliber - men kan det være andre kriterier som må følges?

Link to comment
Share on other sites

Ja, disse kassene har samlerverdi. Spesiellt siden dere også har trekassen disse lå i. De er ikke veldig skjeldne, men det blir jo ikke fler av disse. Jeg samler selv på slike kasser, og skulle gjerne hatt fler i samlinga mi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...