Jump to content

Kikkertsikte til salong (cz 455 varmint)


MariusAH

Recommended Posts

Hei! Ønsker tips fra alle som har litt meninger/peiling på dette!

 

Tenker å kjøpe en cz 455 varmint men er helt blank på hvilken kikker jeg bør ha på denne..

 

Rifla skal brukes til både jakt og annen moro :)

 

Kikkert skal helst ikke dra seg noe særlig over 3500,- ...

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

spørs litt hva du tenker med "annen moro" , er det mest å skyte blikkbokser på kort hold , eller papp på "langhold"?

 

jeg skulle selv hatt meg kikkert til 22'en min, og heller ikke klart å bestemme meg for hva som skal kjøpes. Har skjønt at parallaksejusteing er kjekt om man skyter på varierende hold

Link to comment
Share on other sites

Peiling? Nope :lol:

 

Men er ute i samme ærend, tenkte litt på nikon prostaff http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 71_1_style for å holde prisen litt nede.

Evt en zeiss terra http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4606 som er samme prisen.

 

Frister dog å klemme til på en zeiss conquest på xxl til 5999 men det er nå endel over budsjett :oops:http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 62_1_style

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har c455 varmint selv og jeg har satt på en Leupold vxr 4-12x42 .

Det er over ditt budsjett men jeg ville vurdert Leupold vx1 eller vx2.

Jeg har lært den tunge veien med billige kina kikkerter og de er ikke pålitelige.

Kan nevne for eks klikk som ikke stiller seg som de skal,løst trådkors.dogg etc.

Jeg forstår at mange tenker budsjett når de kjøper salong men styr unna det billigste fra Kina.

Til ditt budsjett bør du kunne få en Leupold vx 2 1-4x24 .

Har hatt det selv og syntes det var utrolig mye optikk for penga.

Klar og fin samt konsekvente og presise klikk når man justerer knepp.

Hvis du ønsker større forstørelse så ville jeg gått for en vx 1.Billigere men fortsatt brukanes.

Kan og nevnes at Leupold kikkerter er veldig robuste og slik at der kan du ha optikk som varer livet ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mange varianter, med ulik alder og mildt sagt varierende kvalitet. Har vel prøvd omkring åtte stk de siste årene, fra 70-talls Bushnell (faktisk ganske bra), via Kinarull til amerikaner. Den som sitter på nå er en Leupold VXII Rimfire 3-9x33EFR. Denne anbefales på det varmeste.

 

Jakt&friluft selger denne til fem tusen: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=20342. Ellers ser jeg at den fås rimeligere utenlands, 400 dollar. Men legg påfrakt og moms, så er det vel ikke så mye å spare lenger. Men penger spart er jo penger tjent da. Jeg var heldig og fikk kjøpt min pent brukt for en hyggelig pris.

 

Skal du slippe billig unna, så går det jo an å se på Hawke Varmint SF på Ebay: http://www.ebay.com/itm/Deben-Hawke-Varmint-Side-Focus-1-2-Mill-Dot-Reticle-Rifle-Scope-Telescopic-Sight-/151131788407?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item2330281477. Et par tusenlapper inklusive frakt, pluss evt moms blir ca 2 500,-. Neppe verdensklasse over optikken, men den holder nok til det meste.

 

Jeg ville i hvert fall ha valgt et sikte med paralaksejustering, om du da ikke går for et salongriflesikte som er fabrikkjustert til 50 yds eller meter.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har c455 varmint selv og jeg har satt på en Leupold vxr 4-12x42 .

Det er over ditt budsjett men jeg ville vurdert Leupold vx1 eller vx2.

Jeg har lært den tunge veien med billige kina kikkerter og de er ikke pålitelige.

Kan nevne for eks klikk som ikke stiller seg som de skal,løst trådkors.dogg etc.

Jeg forstår at mange tenker budsjett når de kjøper salong men styr unna det billigste fra Kina.

Til ditt budsjett bør du kunne få en Leupold vx 2 1-4x24 .

Har hatt det selv og syntes det var utrolig mye optikk for penga.

Klar og fin samt konsekvente og presise klikk når man justerer knepp.

Hvis du ønsker større forstørelse så ville jeg gått for en vx 1.Billigere men fortsatt brukanes.

Kan og nevnes at Leupold kikkerter er veldig robuste og slik at der kan du ha optikk som varer livet ut.

 

Det er for øvrig også jeg mener når jeg henviser til Leupold siktene og

 

www.theopticzone.com

 

Seriøs plass å handle, og du sparer, selv med mva + frakt rundt 1000 spenn i forhold til tilsvarende butikkpris i Norge hvor de ikke sikkert har inne det du skal ha heller...

 

Har 2 rimfirevåpen. På det ene sitter Leupold VXII 4-12 x 40 AO og på det andre Leupold VXII 3-9 x 33 efr fine duplex.

 

Skal du skyte på kortere avstander, eksempelvis inne (15 meter) som en gjerne gjør med salong, må du ha mulighet for å stille paralaxe. Leupold er også meget robuste, tåler vann etc. (Noe jeg ikke ville satset på med mange billige kinasikter), samt at de er lette.

Link to comment
Share on other sites

Tre relativt rimelige sikter jeg kan anbefale ut fra in-house erfaring:

 

Hunan 6-24x56AO - både fruen og junior har disse på sine salongrifler. 1" rør, litt trangt synsfelt, men klart og skarpt bilde, god repetisjonsstabilitet, tydelige klikk og parallaksjustering fremme på objektivet.

Millett 6-25x56SF - denne har jeg på min noe modifiserte 10/22. 30mm rør, imponerende klarhet, god repetisjonsstabilitet, godt synsfelt, parallaksjustering på siden, litt avvik mellom oppgitt og faktisk avstand på parallaksjusteringen.

Sightmark 8,5-25x56SF - denne har jeg på konkurranseriflen til .22 jaktfelt. 30mm rør, åpne targettårn med låsing, presis avstandsangivelse på parallaksjusteringen, ellers stort sett det samme å si om denne som om Milletten.

Link to comment
Share on other sites

http://theopticzone.com/products-page/r ... te-110827/

 

Kommer på $ 426 ferdig forsikret og sendt til deg på døra/ event. postkontoret i Norge,- tar normalt 7-10 dager (tar noen dager innenlands i Norge + gjennom tollen). Med en dollarkurs på ca. 7,5 + valutapåslag på 1,75 % (som de fleste kortselskap tar) betaler du butikken ca. 3250,- NOK I tillegg kan du legge på mva ($ 417 x 0,25 x 7,5) = 781,- og ca 100,- til posten for fortolling.

 

Ca. 4100,-.

 

som du ser, koster siktet 5.490,- hos J&F:

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=20337

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettop en Nicon prostaff med BDC 150 retikkel til min 22 Brno 581 halvauto.Denne har overholds merker spesielt laga for 22 lr ammo ut til 150 yards.Testa litt med Top shot fra xxl og på 6x så stemmte kulefallet opp mot retikklet .

 

" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettop en Nicon prostaff med BDC 150 retikkel til min 22 Brno 581 halvauto.Denne har overholds merker spesielt laga for 22 lr ammo ut til 150 yards.Testa litt med Top shot fra xxl og på 6x så stemmte kulefallet opp mot retikklet .

 

" target="_blank" target="_blank

Hvor kjøpte du denne?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vi burde teppebombe Zeiss til de lagde et Rimfire-sikte! Conquest 3-9x36; med ASV, justerbar paralakse og passende siktekors

Ja. March lager jo en utmerket 3-24x42, med parallaksejustering inn på skotuppene, men prisen er, vel - begrensende. Men Leupold lager jo kikkerten vi leter etter.

 

Kommer på $ 426 ferdig forsikret og sendt til deg på døra/ event. postkontoret i Norge,- t

Vi får se hva det kommer på, ble CDS-modellen. Takk for tipset iallefall.

Jeg har lett etter denne, og der (Opticzone) hadde de den faen meg :D : Leupold VX-2 Rimfire 3-9x33 EFR, CDS, Windplex, Matte - 120617 og nå er den på vei. (rimer tilogmed :mrgreen: )

Alltid gøy å bruke penger...

 

Til salongrifler, generelt, så må en styre unna kikkerter uten parallaksejustering, og en må passe på at justeringen går nært nok, til det en skal bruke den til.

Jeg skal ha den på et luftgevær i første omgang, og der skal jeg ikke stille veldig mye tror jeg, men valgte CDS likevel, det skal bli noe enklere å skyte små mål med noe annet en Aimpoint med 4moa dot...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er en par ting der en bare må bite i seg. 1/4 moa klikk - er vel 8.5 runder med 7moa per eller noe sånt koko-nisseopplegg også. Denne har "wind-plex" retikkel, men selvsagt i andre fokalplan så ja... litt må en bite i seg når en ikke har råd til March og må optimalisere parametre istf å bare kjøpe det optimale.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 2 stk av typen Patrol med mill/mill i retikkel og tårn.

Satte den ene på salongen og den andre på ei Ruger 77/44 rifle i 44 magnum.Blei bare tull da jeg kom ut av tellinga på antall runder på tårnet etter å ha skutt stålgong på 500m med 44mag. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Vi burde teppebombe Zeiss til de lagde et Rimfire-sikte! Conquest 3-9x36; med ASV, justerbar paralakse og passende siktekors

Ja. March lager jo en utmerket 3-24x42, med parallaksejustering inn på skotuppene, men prisen er, vel - begrensende. Men Leupold lager jo kikkerten vi leter etter.

 

Kommer på $ 426 ferdig forsikret og sendt til deg på døra/ event. postkontoret i Norge,- t

Vi får se hva det kommer på, ble CDS-modellen. Takk for tipset iallefall.

Jeg har lett etter denne, og der (Opticzone) hadde de den faen meg :D : Leupold VX-2 Rimfire 3-9x33 EFR, CDS, Windplex, Matte - 120617 og nå er den på vei. (rimer tilogmed :mrgreen: )

Alltid gøy å bruke penger...

 

Til salongrifler, generelt, så må en styre unna kikkerter uten parallaksejustering, og en må passe på at justeringen går nært nok, til det en skal bruke den til.

Jeg skal ha den på et luftgevær i første omgang, og der skal jeg ikke stille veldig mye tror jeg, men valgte CDS likevel, det skal bli noe enklere å skyte små mål med noe annet en Aimpoint med 4moa dot...

 

K

 

Ingen årsak (hvis det var meg du takket for tipset). Har handlet en del derfra. Det beste er servicen, både pr. Mail og telefon. Pleier ta 2-3 dager før det er i Norge, før det skal snirkle gjennom tollen og Norsk postvesen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...