Jump to content

Swarovski reticle CD-I - erfaringer


fjant

Recommended Posts

Hei

 

Er det nokon som har kikkertsikte med Swarovski sin retikkel CD-I og kan dele erfaringer?

(lysande prikk + ring rundt.)

 

Eg ynskjer å kjøpe ein 1-6x24 m/skinne og evt CD-I retikkel. Vert det lettare å plassere skudd raskt med denne lysande ringen i tilegg? Evt kordan fungerer denne om det vert litt skumring, blendar ringen?. (ikkje meint som noko kveldsikte men greit å vite om det fungerer).

 

Børsa vert brukt på elg og hjort og fotrinnsvis drivjakt på dagen. (forhåpentligvis også villsvin seinere)

 

Får ein denne retikkelen på normal 1-6x24 eller må ein då ha extended eye relief?

Link to comment
Share on other sites

Til dynamisk er det mange som bruker LD-I, tror den ekstra ringen på CD-I kan føles litt i veien når det skal gå fort. Prikken i senter er lett å finne, kan justeres opp slik at den er godt synlig i sollys, og veldig svakt til når det er mørkt ute.

 

Ser ut som både vanlig Z6i og EE (extended eye relief) kan leveres med CD-I, LD-I og 4-I retikkel. BRT-I ser kun ut til å være tilgjengelig på den vanlige Z6i modellen. EE-modellen har mindre "øyeboks" (litt vanskeligere å finne siktebildet), så ville ikke gått for den med mindre den skal brukes med et safari-kaliber.

 

485566.png

LD-I

 

27868_Swarovski_Z6I_1-6X24_3.png

CD-I

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 1-6 med CD-I retikkel. Det ble forvirrende med så mye retikkel. Kan hende er den fin når man fluktskyter med hagle, men på drivjakt med drillingen synes jeg den ble treig. Skjøt bedre med åpne sikter..... :wink:

 

Satte så på et Varipoint fra Zeiss med kun rød prikk. Det fungerte mye bedre.

 

Dersom du vil ha Swaro, og den er til drivjakt, ville jeg uten tvil valgt LD-I.

 

Til allsidig bruk ville jeg valgt kors med opplyst prikk i midten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er litt i samme situasjon, har bestemt for en Z6i 1-6x24 kikkert, men er usikker på retikkel. Skal sitte på en 308 bolt-rifle, og brukes til jakt på det jeg får mulighet til, dvs både storvilt og småvilt.

 

4-I er vel det som er bankers, men lurer på LD-i som et alternativ? Blir det for tynt for vanlig jakt, med variabel, tildels mørk bakgrunn? Rødpunktet hjelper jo. Får dessverre ikke sett på siktene op mot hverandre, og der er mye penger så er i tvil.

BRT har jeg vel slått fra meg som unødvendig i og med at det er greie turrets (har jeg lest...), og CD-I virker alt for "travel" for meg.

 

Har dere noen bastante anbefalinger som kan fjerne min tvil? :D

Har andre kikkerter tilgengelig, men ønsker at denne skal bli brukbar til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Til allsidig jakt ville jeg kanskje valgt et annet sikte enn 1-6x24.

 

Et eller annet med 42 eller 50mm. Du får som regel ikke montert siktet noe lavere om du har rettrørskikkert likevel? I skumring og demring, når jakta er på sitt beste, så stiller man jo litt med handikap dersom objektivlinsa ikke er mer enn 24mm.

Link to comment
Share on other sites

Ser den med 24mm åpning, men har som sagt andre kikkerter. Denne skal brukes til "alt" innenfor de begrensningene som lysåpningen gir (som jeg håper ikke er alt for ille).

 

Sunnmøring, bruker du de ekstra merkene til holdover/vindkorreksjon? Du skrur ikke på turrets når du evt må kompensere treffpunkt?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer.. Det finnes ikke BT tårn til 1-6 så derfor bruker jeg stolpene på avstander over 200 meter.. Den første stolpen er på 253 meter med min ammo.. Går du inn i swarovski appen så legger du inn utgangshastigheten og kaliberet med mere så får du opp korrekt inndeling på stolpene.. Stod mellom V8 1.1-8x30 og Z6I og etter å ha holdt begge ved siden av hverandre samt hatt de på riflen og prøvd balansen var valget lett å ta..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takkar for tilbakemeldinger angående retikkel.

 

Då bestiller eg eit sikte med LD-I retikkel.

 

Er det nokon som har erfaring med swarovski sine eigne linsedeksel? Er desse verd pengane eller kan ein like godt bruke butler-creek?

Link to comment
Share on other sites

Har CD-i retikkel på min Swaro 1,25-4x30 på drillingen.

Syntes den er perfekt til hundejakt etter rådyr.

haglesvermen er innafor yttersirkelen, og er de i bevegelse er kanten på sirkelen passe foranhold.

supert retikkel for jakt på dyr i fart.

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...