Jump to content

22-250 Rem løp utskutt, bytte til raskere twist?


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Da står jeg foran et pipebytte på min 22-250, og vurderer derfor å bytte til raskere twst en det originale på 1:14".

AI kammer har jeg også vurdert - men vet ikke om jeg gidder hive ut 1400kr på nytt diesett (fl, nk, seat)

 

Jeg har lest en del på kammeret og Internett generelt, men ser det er en del motstridene informasjon (som for dem fleste andre tema)

 

Primært ønsker jeg å stabilisere 53grain V-max og håper på "lappe samlinger", men vil også gjerne skyte 69 grain Scenar - muligens noe redusert til banebruk/matvilt (vitavouri har data for denne ned til 820ms). Holder den 20mm til tommen er jeg fornøyd

 

Skulle den greie å stabilisere 75grain Swift Scirocco ville det være en bonus, men det greier seg med 62grain versjonen.

 

Antar Optimal stigning for v-max'en er 12", for scenar'en må en vel helst på minimum 10", 75 Scirocco bør vel ha minimum 9"....?

 

Kan se ut som 10" kan være en tradeoff?, men er denne så marginal på Scenar 69 grain at disse velter etter 500 skudd?

Link to comment
Share on other sites

bharsvik her på forumet har skrevet en del om 1:9 i .22-250, bl.a. her: viewtopic.php?f=14&t=35864&p=403802 Vet ikke om han er her så ofte, med du kan jo prøve en PM også.

Ut fra hva han skriver ser det ut til at 1:8 kanskje er å foretrekke framfor 1:9.

Jeg var i samme bås, og gikk for 6BR 1:14. Skyter 55-grainere raskere enn .22-250 uten å krangle med trykket. Men det var ikke det du spurte om..

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Jeg var i samme bås, og gikk for 6BR 1:14. Skyter 55-grainere raskere enn .22-250 uten å krangle med trykket. Men det var ikke det du spurte om..

 

6XC er vurdert som alternativ - men må kjøpe nytt (dyrt) diesett, samt søke og kjøpe nye kuler o.s.v. Kanskje hylser også om jeg ikke får necket ut 22-250 hylsene. Blir fort en 2000-3000kr dyrere en et rent løpsbytte på 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Med rask twist stabiliserer du lette kuler uten problem.. Det funger ikke sånn andre veien. Kjøp rask twist, da har du ingen begrensninger..

 

Jeg har 1:7 twist og har stabilisert alt fra 55gr-90gr uten problemer:) Det er ikke sånn att rask twist ikke stabiliserer lette kuler, men man må kanskje gå ned litt i hastighet for att kula skal holde sammen. Jeg hadde 1200m/s med 55gr kule og da gikk kulene i filler, gikk ned til 1150m/s så gikk det fint..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ser at Swift scirocco 75 grain ser ut som en ordinær match kule.

Løpet mitt har ikke lest på internett at det ikke skal kunne gå an. Men.... 1:9 stigningen gir fine samlinger med nosler custom competition i 77 grain. Kanskje 1:8 hadde vært på trygge siden ?

Link to comment
Share on other sites

Et Sauerløp (1:8 2/3" stigning) skjøt fin- fine samlinger med Barnes 127 gr LRX, som ør ha 1:8", et annet ville ikke samle særlig under 8cm. På 100m. Rett nok ikke samtidig, eller i samme vær...

Et Krieger 1:7" (223rem) skjøt topp med 90gr VLD, i 2000 skudd, 80gr Amax skjøt det i 1000 til. I kaldt fint vær gikk aldri 90gr-kulene.

"Halve" DFS har funnet det samme med 7g Scenar og Sauerløpene, de kan gå noe dyrisk, eller ikke i det hele tatt.

Selv liker jeg å kunne stole på at det som går, det går. 1:7" løpet gikk forresten topp med 55gr kuler og, Fiocchi, no less ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Takker for alle svar.

 

Dette med hastighet er kommet opp - en viktig faktor

 

- Løpet må kunne stabilisere kula under forskjellige forhold - samt en bør ikke måtte "lade på seg" vide tenhettelommer for å få stabilitet

- Lette varmint kuler går i oppløsning? - betyr dette at jeg kan risikere at maxladede 53grain V-max kuler eksploderer i f.eks 1:9? (ref Aannerud) - Ser hodgon mener disse skal kunne gå rett under 1200 mps med cfe223 krutt

- Rask twist gir økt trykk - noen som har erfaringer med dette? - f.eks at en ikke kan bruke eldre ladninger (for 1:14) etter at en skiftet til raskere twist (andre pipe-faktorer spiller jo også inn her da)

Link to comment
Share on other sites

- Løpet må kunne stabilisere kula under forskjellige forhold - samt en bør ikke måtte "lade på seg" vide tenhettelommer for å få stabilitet

En kan komme seg det lille ekstra som skal til, med mer hastighet - men at kuler er mer stabile med høyere hastighet er i all hovedsak en myte. Øker hastigheten 10%, så øker stabiliteten med ca 3%.

 

- Lette varmint kuler går i oppløsning? - betyr dette at jeg kan risikere at maxladede 53grain V-max kuler eksploderer i f.eks 1:9? (ref Aannerud) - Ser hodgon mener disse skal kunne gå rett under 1200 mps med cfe223 krutt

I .224 er dette tvilsomt. Det fins nok kuler som vil gå i oppløsning i 1:7 og maksladninger, men dette er i hovedsak et problem i grovere kaliber. Uansett fins det en drøss kuler om er designet for høye hastigheter i .224". Jeg vet om folk som har brukt 55gr Ball. Tip i 1:8" 22-250, med stor suksess, 53gr V-max i 1:9"og 80gr A-max i samme stigning uten problemer. Samtidig vet jeg at noen har hatt problemer med å stabilisere 80gr Amax i 1:9". 80 Amax krever 1:8" i 223Rem, og noen mener det skal holde med 1:9' i 22-250, men altså muligens ikke alltid?

 

Men, hvis du skal skyte 53gr V-max er det tull å ha raskere stigning enn 1:12", du trenger ikke 1:8" dersom du ikke skal skyte de lange matchkulene.

 

- Rask twist gir økt trykk - noen som har erfaringer med dette? - f.eks at en ikke kan bruke eldre ladninger (for 1:14) etter at en skiftet til raskere twist (andre pipe-faktorer spiller jo også inn her da)

Hvis en spikker fliser på maxladninger, så er jo et par % av energien i rotasjon. Teoretisk vil altså maxladningen være noen bittelitt lavere med rask stigning. Denne forskjellen er imdlertid for liten til at vanlige hjemmeladere vil merke det.

Jeg har en god del erfaring med dette fra 1:7" i 223Rem, og det er ikke et problem. Det er også godt dokumnetert av Litz, i "Modern Advancemens in Long Range Shooting". Han får vel et par m/s mindre hastighet med rask stigning mener jeg det er.

Husk at "alle" AR15 og DSSN-type rifler, dvs. de aller fleste .223Rem/556NATO rifler som fins, har rask stigning. Du får ikke stabilsert en SS109 i 1:14 for å si det sånn...

 

Denne http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmstab-5.1.cgi regner ut stabiliteten for deg. Tallet bak "Stability" bør være over 1.4, helst over 1.5 - kuler virker som regel ned mot 1.2, under 1.2 får en sjelden brukbar presisjon. Mellom 1.2 og 1.4 får en ofte (dvs. oftere enn ikke...) god presisjon, men kan få overraskelser. Kuler som skal skytes på lange hold har mindre luftmotstand (høyere BC) om de har over 1.5,

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

40 grain Nosler varmageddon går ikke i oppløsning med 1:9, ihvertfall. Skal teste 35 grain v-max senere i dag, uten å ha noen bekymringer. Skulle en være bekymret for slikt, er ihvertfall jeg veldig trygg på Barnes varmint grenade : "The bullet remains intact at ultra-high velocities in fast twist barrels, while its highly frangible core fragments violently on impact." http://www.barnesbullets.com/bullets/varmint-grenade/" target="_blank" target="_blank

Har brukt både 30 og 36 graineren fra Barnes. Foreløpig erfaring er at de begge er mindre brutale (mindre utgangshull) med reven, enn nosler varmageddon 40 grain.

 

Edit: 35 grain v-max gikk kjempebra. Spylerveskekanne (skutt på bredsiden) på nesten 100m hadde ikke utgangshull. Lover godt, med tenke på vinterens reveskinn

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hvis jeg bruker den kalkisen over er det ikke mye 40gr+ som stabiliserer i mitt 1:14 løp. Ser også at den 40gr Ballistic Tip Varmint jeg bruker nå er «gul» der. Mulig den blir ustabil på mer enn 100m som jeg har træestet den på kanskje. 1:9 eller 1:8 for å få bedre utvalg av kuler og fortsatt stabilisere 30-40gr?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

https://cdn.discordapp.com/attachments/902259807568941136/902906963959095296/MillerStability.zip.001

https://cdn.discordapp.com/attachments/902259807568941136/902906999413563402/MillerStability.zip.002

 

Pakkes ut med winrar. Bare merk den første fila og extract here.  Klikk inn i folderen som ble laget og kopier mappen inni der(MillerStability) og legg den under plugin folderen til GRT. 

 

Fikk ikke den til å fungere på min maskin nå lenger, mulig det er bare ett problem med min maskin.  

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...