Jump to content

"langholds kikkert"


didlek

Recommended Posts

Det hender seg at langholdsfolk og fe er fornøyd med Bushnell Elite 4200 6-24/50 tactical.

Jeg ( Fe ) har en slik på AR15 min for litt lengre hold,funker greit, har mildot retikkel og det er greit hvis du vil forlegge isteden for å klikke deg opp og ned / vernstre høyre hele tiden. Det er en tråd her inne ang denne kikkerten hvis jeg ikke tar feil.

 

http://www.websitefolder.net/practac/ar ... iPageID=43

Link to comment
Share on other sites

Vil en Zeiss Conquest ha de samme tendensene som det nevnes at Bushnellen har? 6,5-20x50'en kunne jo være en fin kandidat montert på en moa-skinne.

Elevasjon er jo også en viktig faktor, men dette kan ofte fikses med litt montasjearbeid.

Link to comment
Share on other sites

De Bushnellene virker, men skarpe er de ikke.. De har også nokså mye "flare" noe du vil se om du skyter på f.eks. orange shoot-n-see, sterke fargekontraster flyter utover og det samme gør lyspunkter, et lyspunkt vil få en "hale" som peker enten ut eller inn mot senter av bildet.

 

Flisespikkeri, for kikkertene virker OK, skruing og stiling og vanntett og tåler iuling..

 

Det du mister er kulehull og flekker i malinga, du skyter kanske samme samling med en Zeiss DV som med en Bushnell, men med Zeissen ser du den også. På 300m synes kulehull i godt vær gennom en god kikkert, i en middelmådig kanske ikke på 100m engang. Likeledes synes flekkene i malinga på 6-700m, enkeltvis, ikke som en stor blurb.

 

Skarphet er det som gir oppløsning og detalier, ikke forstørrelse. Så om du har et visst budsiett, vurder sterkt å køp en "vanlig" S&B Zenith eller Zeiss DV, eks 2.5-10x42, de er rimeligere enn de "taktiske" og du får høyderatt som ekstrautstyr. Om kikkerten bare skal brukes på langhold, kan den ha fast forstørrelse = skarpere og lysere bilde for samme pris.

 

Om du skal prikke små samlinger med 6mmBR og en heitung børse kan du ha høy forstørrelse, men skal du denge gonger med en 6.5x55 og oppover i ei "bærbar" rifle, så er 12x nok. Husk også på at ei "vanlig" rifle blir topptung og vanskeligere å skyte godt med, med en diger 56mm zoomkikkert oppå (tro meg eg har en...).

Skal den brukes i felt er alt over 12-16x bare tull (kekt å ha men ikke verd å betale for) og ikke køp et (ihvertfall ikke et "billigsikte") sikte med større forstørrelse enn halvparten av obiektivdiameteren.

 

I sum, køp det skarpeste siktet du har råd til.

 

K

Er det 40 eller 50mm Bushnellen du har prøvd? Kan ikke kjenne meg igjen i uttalelsen din... Jeg har en 50mm og den er klar som dagen. 50mm Victoryen min er ikke verdt veldig mye mer en Bushnellen synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

De Bushnellene virker, men skarpe er de ikke..

 

Hm, det har du sikkert rett i, men mine øyne så/ser ikke forskjellen så da var ikke mellomlegget til en dobbelt så dyr kikkert verdt det.

 

Jeg klippa bort resten av innlegget ditt M67 men kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen. Det hjelper ikke med verdens klareste optikk om man ikke ser målet pga for lite X.

Selv har jeg både tysk (dyr) kvalitetsoptikk og (billig) bushnell. Men tyskerten med sine 10x er for lite til å prikke små mål på langt hold, jeg ser rett å slett ikke det jeg skal skyte bak trådkorset (mildot). Men det gjør jeg i bushnellen min med 24x, selv om den kanskje ikke er like klar.

Link to comment
Share on other sites

De Bushnellene virker, men skarpe er de ikke..

 

Det var besynderlig, M67. Har du en mandagsbushnell, tro? Jeg har en Elite 4200 6-24x40 og den er meget skarp (i likhet med flere andre sine erfaringer, ser jeg). Jeg vil si at det liten forskjell mellom min Bushnell og en Zeiss Victory midt på lyse dagen. I motlys og skumring faller Bushnellen selvsagt gjennom.

Link to comment
Share on other sites

De Bushnellene virker, men skarpe er de ikke..

 

Det var besynderlig, M67. Har du en mandagsbushnell, tro? Jeg har en Elite 4200 6-24x40 og den er meget skarp (i likhet med flere andre sine erfaringer, ser jeg). Jeg vil si at det liten forskjell mellom min Bushnell og en Zeiss Victory midt på lyse dagen. I motlys og skumring faller Bushnellen selvsagt gjennom.

 

Vil bare legge til at det er stor forskjell på den gamle 40mm og den nye 50mm Tactical i optikken. Det kan være at M67 har fått et mandags-produkt eller at han har test den gamle 40mm, men 50mm er på høyde eller bedre en Conquesten.

Link to comment
Share on other sites

Skal du først bruke masse penger for en rifle er det deilig å vite at du har optikk som også er på øverste hylle..

Kjedelig å ha følelsen av å kunne gjøre det bedre om du hadde hatt en bedre kikkert med mer presise klikk osv..

 

Jeg har en S&B PMIII 5-25x56 på TRG'en og en S&B PMII 3-12x50 på LTR'en. Jeg er godt fornøyd med begge.

Link to comment
Share on other sites

tyskerten med sine 10x er for lite til å prikke små mål på langt hold,

Har ikke tenkt starte en diger diskusjon her, men jeg kom da akkurat tilbake fra skytebanen og innertieren er akkurat så stor at jeg kan treffe den (nesten) hver gang om jeg har anlegg/dofot og skjerper meg skikkelig. Kikkerten endte på 12x pga mirage og det er da ingen problem å sentrere retikkelet i innertieren, eller på et kulehull (@100m) når den står på 12x. Med Bushnellen ser jeg knapt kulehull på 100m, og på 300 kan jeg drømme om det.

 

K

 

Oj, jeg har ikke noe problemer med å se kulehullene fra 6mm min på hundremetern i nettopp Bushnell elite 6-24x50..

I normalt dagslys, i skumringa så hadde jeg sikkert sett kulehullene ett kvarter lenger med en skikkelig kikkert, men det fikser jeg med å legge hodelykta forran skiva og lyse den opp :)

Det er jo klart at det er individuelt hvor stor forstørrelse man trenger/ønsker, men jeg foretrekker 24x for å se og skyte uanstrengt på mine skiver (standard 100m BR skive).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan stiller Zeiss Victroy 6-24x56 seg til langhold da, om man har skinne som til sammen gir nok klikk?

Den er fremdeles mye billigere enn S&B'ene, ikke langt unna halv pris om man er heldig. Optikken skal etter hva jeg har hørt være noe av det beste på markedet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...