Jump to content

Damask "første kniv".


Nemoklev

Recommended Posts

Hei godtfolk. Er på utkikk etter en kniv som "varer livet ut". Er god med kniv (spikket sia eg var 4), men er dog heilt blank når det kommer til det "tekniske" rundt kniv. Eg er veldig fasinert av utseende på Damaskus stål, og kunne tenkt meg eg kniv av det. Har lyst på en god (stor) allround kniv, tenker litt på noe ala samekniv eller noe i den gaten. vil ha god kvalitet og er villig til å betale for det. Finnes det kniver som utfyller ønskene mine? Evt noen som lager slike kniver. Og hva noe slikt vil koste.

 

Og skulle gjerne hørt hva dere tror og mener, og evt. forslag. Min far har nemlig en samekniv han fikk i konfirmasjonen sin for 35år siden som fortsatt er beste kniven vi har i hus, er litt noe sann eg leiter etter.

 

Setter stor pris på evt. svar og råd.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Steen Nielsen på smie.no har en del aktuelle blad slik du ønsker ser jeg. Han er kjent for å lage gode blad. Men da må du lage selv, som også er artig og setter sitt preg på en kniv du skal ha livet ut. Eller du får noen til å lage den til deg.

 

Kanskje ikke det svaret du ville ha, men det er noe spesiellt med en kniv en former selv.

 

Sp

Link to comment
Share on other sites

Eg er veldig fasinert av utseende på Damaskus stål, og kunne tenkt meg eg kniv av det. Har lyst på en god (stor) allround kniv, tenker litt på noe ala samekniv eller noe i den gaten. vil ha god kvalitet...

Hvis du vil ha god kvalitet på bladet bør du styre unna damaskstål. Damask er kun for utseende og prosessen ved å esse-sveise sammen stålene reduserer kvaliteten på de.

Vil du ha en kniv som holder eggen lenge, eller en som tåler hardt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det må jo likevel bli mye bedre enn et blad i ren damask? At laminerte blader ikke kan måle seg med moderne stål behandlet på skikkelig vis har du helt sikkert rett i, men samtidig må en vel også kunne si at det blir laget mange gode brukskniver på den måten?

 

Hvis TS virkelig har lagt sin elsk på damask så er vel det et greit kompromiss?

Link to comment
Share on other sites

Man får jo damask med innlagt eggstål, om en skal ha en brukskniv må det være beste løsning.

Blir vel ikke damask av knivstålet, ved kun å legge inn et eggstål. :) Men de fleste knivsmeder og knivprodusenter, bruker jo innlagt stål. Ser bort fra "sameknivene".

 

Men kniv med innlagt eggstål, er sikkert ok for TS.

Link to comment
Share on other sites

Geco: Ser du på smie.no så finner du s.k. damask (altså mønstersmidd stål) med umønstret eggstål. Selv om laminert stål ikke er "the shit" så er det nok mye bedre enn damask til bruk. Jeg må innrømme at jeg er litt svak for mønstersmidd stål selv, det er utrolig artig å se hvor komplekse mønster man kan få til. Sett opp mot moderne stål er det neppe noen tvil om hva som er best i praktisk bruk, men en God Kniv må jo også gi eier "det lille ekstra".

Link to comment
Share on other sites

Geco: Ser du på smie.no så finner du s.k. damask (altså mønstersmidd stål) med umønstret eggstål. Selv om laminert stål ikke er "the shit" så er det nok mye bedre enn damask til bruk.

Tror jeg missforsto deg litt. Trodde du egentlig mente, vanlig innlegg av eggstål, uten vridning så en får mange lag. Da med kun 3 lag.

 

Uten å ha sjekket alt S.N. driver med nå av damask, betrakter jeg dette mer som kunst. http://www.smie.no/index.php/ct-menu-it ... enu-item-7" target="_blank" target="_blank

 

Fint å se på. Men jeg vet ikke hvor bra denne typen er som tur, jakt, eller spikke kniv. Metallurgen kan sikkert forklare.

 

De første gangene jeg så dette, på Villmarksmesser, hadde ikke S.N. slike med i sin utstilling. Men, noen få andre. Kjøpe foresten et slikt knivblad av en danske (P.S.). Men den er ikke montert ennå, så jeg har ikke testet den. Ellers har jeg gjennom mange år kjøpt knivblad av div. knivsmeder også S.N.

Link to comment
Share on other sites

For versjonene med innlagt eggstål spiller resten av bladet liten rolle (innenfor rimelighetens grense), de vil holde eggen akkurat som et annet laminert blad med samme eggstål. Poenget til metallurgen er vel at dette med laminering ikke kan måle seg med moderne ståltyper, selv med innlegg av disse så vil lamineringen påvirke stålet negativt sammenliknet med et homogent blad.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det må jo likevel bli mye bedre enn et blad i ren damask? At laminerte blader ikke kan måle seg med moderne stål behandlet på skikkelig vis har du helt sikkert rett i, men samtidig må en vel også kunne si at det blir laget mange gode brukskniver på den måten?

 

Hvis TS virkelig har lagt sin elsk på damask så er vel det et greit kompromiss?

Jo, man må selvsagt gå for damask om man vil det, men da inngår man et kompromiss med kvaliteten. TS skrev også at han ville ha god kvalitet, som jeg tolket som god kvalitet mtp. eggholdbarhet og robusthet.

 

Det er jo snakk om en stor kniv, muligens en samekniv. Disse har tradisjonelt aldri vært i damask eller laminat, men i fjærstål. Til hugging i tre, spesielt på vinterstid, vil et seigt fjærstål prestere bedre enn et laminert høykarbonstål siden sistnevnte vil chippe lettere.

 

En annen utfordring med de laminerte bladene er at laminatet ikke bare gjør de seigere og enklere å rette, men de er også mykere og vil bøye seg lettere. En stor kniv i laminert stål vil da kunne bøye seg om man hugger skjevt, mens ett i fjærstål vil flekse tilbake.

 

Nå skal det sies at mange avanserte moderne stål kan også brukes i damask uten problem. Kan det smis, kan det ofte også sveises. ( kan det ikke sveises kan det loddes)

Ved esse-sveising er det i prinsippet bare ulegerte og lavlegerte stål som kan brukes. Om du med avanserte tenker på høylegerte stål krever dette helt spesielle teknikker som er uaktuelle for de fleste smeder. Ved lodding vil man få utfordringer med senere herding av bladet da mer avanserte stål krever høyere herdetemperatur.

Problemet her er at man bruker en høy temperatur for å få til sveisinga (1100 C +), og dette fører til kornvekst og utfelling av urenheter på korngrensene som gjør bladet sprøere. Man kan redusere dette noe om man vet hva man gjør, men ikke alt.

Link to comment
Share on other sites

Wow, for en respons! :D

 

For å presisere meir kva eg er ute etter. Grunnen til at eg vil ha Damask er egentlig for utseende. Det med innlagt eggstål hørtes vel best ut? Kniven vil bli bli brukt til "alt", så det er viktig at den er solid. Kan gjerne også berre kjøpe knivbladet, ettersom at eg har muligheten til å lage resten sjølv.

 

Eg tenker noe i gaten 8" kniv (har mindre kniver som vil bli brukt til småting). Tror dere dette er gjennomførbart?

Link to comment
Share on other sites

. Det med innlagt eggstål hørtes vel best ut? Kniven vil bli bli brukt til "alt", så det er viktig at den er solid.

...

Eg tenker noe i gaten 8" kniv (har mindre kniver som vil bli brukt til småting).

Til din bruk vil et seigt, helstålblad være det beste. Da har du også mulighet til å bruke ryggen til å skrape med og på tennstål, det kan du ikke med et laminert blad.

Link to comment
Share on other sites

Smisveising av utradisjonelle stål Krever en annen metode enn vinkeljern og filstål. Om vi tar et veldig enkelt eksempel som f.eks. Krom legert rustfritt og vanlig karbonstål. Forutsetningen for en vellykket smisveis er å forhindre oksidering under oppvarming til sveisetemperatur, dette bruker vi smeder vanligvis boraks til, men med f.eks rustfritt blir vi ikke kvitt oksideringen pga at boraksen smelter på en temperatur som er for høy til å hindre glødeskall og oksidering. Dessuten er det veldig grisete. Løsningen er å fortrenge oksygenet på andre måter som f.eks. Å helsveise med eks. Tig rundt sveisesømmene for å forhindre at oksygenet slipper til. Ang loddede blad. Ta en titt på Gamle brasablad. Jeg skulle gjerne utbrodert mer om dette, men nå holder jeg på å bli gal av den jævla stavekontrollen på mobilen.

Link to comment
Share on other sites

Det må nødvendigvis ikkje vere ein samekniv, kan godt vere noko i denne gata f.k.s.

6420549002.jpg

Er denne fargen/mønsteret som er "drømmen". Ligger en del sanne masseprodusrte ferdigkniver ute til salgs, men er skaptisk til hvor mye kvalitet man får for 600kr... hehe :roll:

Link to comment
Share on other sites

rustfritt blir vi ikke kvitt oksideringen pga at boraksen smelter på en temperatur som er for høy til å hindre glødeskall og oksidering.

Boraks er ikke for å forhindre oksidering, men for å forme en lavtsmeltende fase med jernoksiden som er på stålet, slik at de rene, metalliske flatene kan presses sammen og oppnå en sveis.

Problemet mer rustfrie stål og høylegerte stål er at oksidsjiktet som dannes på disse ikke smelter når det blandes med boraks.

 

Brasing av blader vil bli utfordrende med høylegerte stål da man er rundt smeltetemperaturen på kobber under herdinga.

Brasa blader er nok uansett uaktuelt for TS.

Link to comment
Share on other sites

Det var egentlig dette jeg ville fram til. Med tradisjonelle metoder er det begrenset hva som er mulig å sette sammen. Om man fjerner oksygenet i sveisefugen ved rett og slett stenge tilførselen totalt eller tilsette noe som stjeler oksygenet vil man også få en sterk sveisefuge.

Link to comment
Share on other sites

Med tradisjonelle metoder er det begrenset hva som er mulig å sette sammen. Om man fjerner oksygenet i sveisefugen ved rett og slett stenge tilførselen totalt eller tilsette noe som stjeler oksygenet vil man også få en sterk sveisefuge.

Det er fullt mulig ja, og er det som er prinsippet i de spesielle teknikkene jeg nevnte tidligere.

Stavanger stål brukte en slik teknikk når de laga rustfritt laminert stål, men dette er ikke så aktuelt for en vanlig smed, eller for Nemoklev.

Link to comment
Share on other sites

Har ombestemt meg litt etter hva dere har skrevet og etter å ha søkt litt rundt. Tenker eg kjøper en samekniv til å gjere grobarbeidet (noen forslag til merke og str.?). Og så kjøpe/lage en kniv helst med damask-mønster til småarbeidet: spikking, flåing av dyr og fisk, osv. Noen som har noen forslag om hva som er god størrelse på en slik kniv?

 

(Har vi komt fram til at en med innlagt eggstål er "the shit"?)

Link to comment
Share on other sites

(Har vi komt fram til at en med innlagt eggstål er "the shit"?)

Tviler på at jegere og friluftsfolk mener innlagt stål (laminat), er "the shit"! :) Det er bra rimelige brukskniver.

 

Men hvis du nå skal ha en stor kniv, som også skal hugges og "batoneres" (spessielt i kulda), har du fått svaret av Metalurgen. Kjøp en samekniv av den størrelsen du selv mener er praktisk, enten du kjøper en fabrikkprodusert, eller får en knivsmed til å lage blad/kniv til deg.

 

Selv har jeg en 8" fra Strømeng, men den blir lite brukt. Har heller med meg en liten turøks, de få gangene det kan være behov for det. (Bl.a. vinterstid). Normalt så klarer jeg meg med en liten kniv, med bladlenger fra 6,5 - 9,5 cm til alt jakt- og friluftsbruk. Bruker også ha ei lita sammenleggbar sag i sekken, men det også litt avhenig av tur.

 

Erfaring med pynte-damask har jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Og så kjøpe/lage en kniv helst med damask-mønster til småarbeidet: spikking, flåing av dyr og fisk, osv.

Damasteel er jo nevnt tidligere av xc70. Dette er et industrielt damaskstål som er rustfritt. Dette egner seg ikke til store kniver pga legeringsammensetninga, men til mindre brukskniver og jaktkniver vil det prestere bedre. Det er ikke like optimalt som et ikke-mønstra stål, men prosessen er mer gunstig for stålet enn tradisjonell esse-sveisa damask.

Link to comment
Share on other sites

Fin nettside det der ja!

Ser at det er noen Damascus blad der også.

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... ath=94_413" target="_blank

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... ath=94_118" target="_blank

Hva tror dere om brukbarheten til desse? Står at det er 1095 and 15N20 stål på noen av bladene, hva betyr dette?

Disse bør du styre unna. De er laga i Asia et sted, og det er tvilsom at det virkelig er 1095 og 15N20. Kjenner folk som har prøvd de, med lite hell.

Du kan se på disse:

https://www.brisa.fi/portal/index.php?o ... ath=94_234

De er i Damasteel så burde være greie, men tangen er sveist på, det er ikke så bra og du kan risikere at det knekker ved sveisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...