Jump to content

Elektroniske radioer vs. vs gammel type


Target

Recommended Posts

det var straks før krigen, jeg husker det som det var i går.

vi dro hyssing mellom postene og brukte metall bokser og pratet i.

disse mekaniske jaktradioene går ikke om hver andre med elektroniske jaktradioer

dessverre :(

 

spøk til side, regner med at han tenker på analoge og digitale?

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde noen gamle zodiak radioer. Utenom russere hørte vi ingen andre. Etter kjøp av nye jaktradioer ble de gamle permittert ganske så fort.
Zodiack hadde meget gode radioer - nærmere bestemt FM-radioer i 27 MHz-båndet, populært kalt "walkie-talkie-båndet". De går meget godt overens med både gamle og nye radioer - vel og merke hvis det er FM-radioer for 27 MHz. De første "WT"-ene var AM - og de går selvfølgelig ikke overens med FM-apparater, sjøl om de bruker samme frekvens.

 

27 MHz, eller 11-meters-båndet ("kortbølge"), er en frekvens som kan gi refleks fra ioniserende lag i atmosfæren. Det er den effekten radioamatørene benytter, for å få kontakt med folk på motsatt side av kloden. Derfor var italienere, spanjoler, arabere, grekere, tyrkere og russere faste følgesvenner på jakta, spesielt på klare dager, og hvis man hadde poster høyt i terrenget. Disse landene brukte sivile sendere (på skip?) med større sendestyrke og helt andre antenner.

 

Jaktradiofrekvensene har kortere bølgelengde, ca. 2 meter - så korte bølger vil vanligvis ikke reflekteres fra ioniserende lag i atmosfæren. Derfor slipper vi utlendingene - rekkevidden kan vi regne til synsvidden, + 10 - 20 %. Med vanlig sendestyrke og apparatantenner får man sjelden kontakt ut over ca. 3 mil, sjøl om det er fri sikt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, dessverre - det kan jeg ikke gi noen oppskrift på. De opererer, som nevnt, på to forskjellige frekvensbånd - 27 MHz (kortbølge) og ca 140 MHz (VHF). For de kyndige er det sikkert mulig å lage en frekvensomformer, en radio som mottar i en frekvens, og sender samme signal ut på en annen frekvens - men da er det mye enklere og billigere at alle skaffer seg samme type radio.

 

Jeg vet det er jaktlag, der folk har hatt både WT og jaktradio - og der en av deltakerne har hatt begge typer radio, og hatt jobben med å "oversette" meldinger fra den ene radiotypen til den andre. Ganske unødvendig å nevne at han ikke fikk dyr på post!

Link to comment
Share on other sites

Tja :? Gammel og ny er egentlig fullstendig irrelevant her. Det som er interessant er hvilket frekvensområde og hvilket bånd(Er det riktig uttrykk?) radioene sender på. Bruker de ikke samme "system" her så kommuniserer de ikke med hverandre. Uavhengig av om de er gamle eller nye.

Link to comment
Share on other sites

Å definere gammel og ny i denne sammenhengen er vel ikke så vanskelig. Vi snakker vil om kun to systemer som har vært veldig utbredt i bruk på jakt. Jaktradio systemet, som jeg skjønner er digitalt. Og walki-talkie systemet som er det gamle. Vi brukte de gamle systemet til for 5 år siden. Da kjøpte vi inn jaktradioer til laget. Da var det en etablert sannhet at disse to systemene ikke kunne prate med hverandre.

 

Det var nok jeg som misforsto dette innlegget til Jegermeisteren dit hen at walki-talkie kunne prate med jaktradio.

Zodiack hadde meget gode radioer - nærmere bestemt FM-radioer i 27 MHz-båndet, populært kalt "walkie-talkie-båndet". De går meget godt overens med både gamle og nye radioer - vel og merke hvis det er FM-radioer for 27 MHz. De første "WT"-ene var AM - og de går selvfølgelig ikke overens med FM-apparater, sjøl om de bruker samme frekvens.

 

Beklager om jeg har rotet det til litt i tråden. Jeg har lært masse.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

"Ny" og "gammel" er litt misvisende her, forskjellen er teknisk sett kun et spørsmål om frekvens, men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Før var det gjerne 27MHz (CB eller PR-båndet) som ble brukt, nå brukes 140MHz mest (VHF-båndet). VHF-en er ikke akkurat ny teknologi i skauen, men det er bare detaljer. Den eneste måten å "snakke på tvers" av to forskjellige radiobånd på er ved å sette ut en repeater i området. Dette er rett og slett en boks med en sender/mottager for hvert bånd koblet sammen. Når CB-radioen tar i mot et signal sendes lyden inn i en VHF-sender og motsatt.

Jeg vet ikke om slike er tilgjengelige kommersielt eller om det må spesialbygges, men det er uproblematisk rent teknisk sett. Det andre alternativet er et håndsett som kan jobbe i begge bånd. Igjen vet jeg ikke om slike er tilgjengelige, og det gir bare enkeltbrukeren mulighet til å sende på to separate kanaler som ellers ikke hører hverandre.

 

Kortsvar: Velg det ene eller det andre. CB er et døende frekvensområde. Det er VHF man bruker i dag...

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet det er jaktlag, der folk har hatt både WT og jaktradio - og der en av deltakerne har hatt begge typer radio, og hatt jobben med å "oversette" meldinger fra den ene radiotypen til den andre. Ganske unødvendig å nevne at han ikke fikk dyr på post!

He..he. Dette har jeg også vært med på. Forskellen er at jeg fikk dyr på post. Felling ble det også :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt som DAB. På DAB sendes det datapakker fra alle senderene samtidig, og med informasjon om tiden datapakken tilhører. Derfor er det mulig at flere kringkastere sender på samme frekvens, og det gjør ingen ting om man får inn signal fra flere sendere samtidig, eller at man får inn en refleks ( ekko ) fra den samme senderen, litt forsinket. Dette gikk dårlig med det gamle systemet med kringkastere. Nå synes jeg forøvrig man skulle ventet med DAB, det det er basert på alt for hard kompressjon av dataene.

 

Digital jakradio virker ved at man modulerer digitalisert lyd på en bærebølge. Hvilken modulasjon som brukes vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

WT 27 mhz er etter min mening gått ut på dato, frekvensbåndet krever store antenner ,dette er vanskelig å få til på håndholdte radioer + en del andre ting.

 

Nei ,gå for jaktradio på vhf båndet, da får du god rekkevidde samt god samtalelyd. Eller se på

PMR radioer, dette er radioer som opererer UHF båndet ( høyere en vhf) på 444 eller 446 mhz. Disse er solgt hos diverse butikker Clas ohlson, Biltema osv, og er lisensfrie og gratis å bruke. Minuset er at effekten er kun 0,5 w og kvaliteten kan variere.

 

Men, kvalitets PMR radioer kan kjøpes hos bla Nordworld.net og Radiosalg.com, dette er gode uhf radioer som kan justeres opp til 4 w og dei gir god rekkevidde samt glimrende lydkvalitet.

Disse er gode alternativ til vanlige jaktradioer som opererer på vhf båndet. Men dei kan ikke kommunisere med vhf jaktradio som er på et annet frekvensbånd.

 

Jeg har testet disse PMR radioene og er imponert over rekkevidden som uhf radioene presterer i variert terreng. Den store fordelen med disse er at de er lisensfrie og gratis å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Ah, det handler om digital vs analoge enheter? De digitale kjenner jeg ikke til, men svaret blir det samme. Det blir to forskjellige nett, enten det er analog/analog på hvert sitt bånd eller frekvens/kanal, eller vi snakker analog/digital. Har man kombinerte analog/digital-mottagere så kan en nå begge nettene, vil en koble de sammen så alle hører alle må en investere i en repeater.

Link to comment
Share on other sites

WT 27 mhz ....
Ikke ta det for personlig, men du er ikke alene om å slurve ved måleenheter og prefikser. liten m betyr milli, det er stor M som er mega. Enheter som er oppkalt etter mennesker skrives med stor bokstav når de forkortes ( men liten når man skriver hele navnet)

 

 

Hz, hertz

W, watt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...