Jump to content

Ny/brukt billig kikkertsikte ?


Jan80

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt ei zkk601 men kikkerten er ikke noe tess. Har sett på xxl sitt egne merke til 2490kr

men har en Leupold european 30, 3-9x50 mm på hånd også.

men er det noen andre jeg burde vurdere som er i pris skalaen under 2500 kr

Link to comment
Share on other sites

Billig kikkert som samtidig er god "nok", brukt leupold vx2 burde være mulig å komme over brukt til rundt 2500 hvis en har litt tid til å følge med på bruktmarkedet.

 

Gode kikkerter med gode egenskaper i det meste men kan selvsagt ikke konkurrere med dyrere europeiske i dårlig lys.

 

Meopta kan jeg si mye av det samme om, men av de to gitt samme størrelse på kikkert er nok Meopta klart bedre i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Leste nettopp en test av zeiss terra, som man får for under 3tusen. Virka som den var grei, med garanti og en stor(den største!?) som tør sette navnet sitt på den. Laget i Japan, men god til den prisen forstod jeg.

 

Jeg hadde kjøpt noe brukt i stedet for nytt, men det er meg.

 

(Kjøpte for litt siden en gammel swarovski til en billig penge som oser av kvalitet, 20år etter den er produsert)

Link to comment
Share on other sites

Billig kikkert som samtidig er god "nok", brukt leupold vx2 burde være mulig å komme over brukt til rundt 2500 hvis en har litt tid til å følge med på bruktmarkedet.

 

Gode kikkerter med gode egenskaper i det meste men kan selvsagt ikke konkurrere med dyrere europeiske i dårlig lys.

 

Meopta kan jeg si mye av det samme om, men av de to gitt samme størrelse på kikkert er nok Meopta klart bedre i dårlig lys.

 

 

Så meopta 3-9x42 er en bedre kikkert en leupold european 30, 3-9x50?

Link to comment
Share on other sites

Begynte elgjeger karriæren min med samme rifla som du har kjøpt og en mye dårligere kikkert. Rifla gikk uforskamma godt, angrer litt på at jeg gav den bort til brodern. Skøyt både elg og småvilt med denne.

 

Ville prøvd å skutt og jakta litt med den kikkerten du har. Da får du litt erfaring med hva som passer til ditt bruk og det er lettere å bli fornøyd med den neste kikkerten du kjøper.

 

Hvis du kjøper deg kikkert med 30mm mellomrør (Leupold European har 30mm rør) så må du også ha nye montasjer, Warne har gode montasjer til rifla di. Men du må nok regne med rundt 700,- for disse.

 

Til det meste av jakt, bortsett fra jakt i veldig dårlige lysforhold. Så foretrekker jeg Leupold kikkertene ( 2-7x33) mine fremfor de europeiske jeg har ( Zeiss, Swarovski og Kahles).

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for det... jo da kan vel vente litt kanskje. Synes bare den er litt ubehagelig da jeg må veldig langt fram for of se igjennom. Og blir lett slik dorull effekt.. :)

 

 

Siktet står for langt fram i montasjen, evt er stokken for lang for deg.

 

nå har jeg jo ikke all verdens med peiling, men føler vel ikke at stokken er for lang akkurat. men ser at montasjen kaskje er satt veldig langt frem.

føler heller at stokken kunne vært 3-5 cm lenger.

Link to comment
Share on other sites

Skjekk ut Crossfire II fra Vortex. Selges på Jaktfall.

 

http://jaktfall.no/butikk/jakt/optikk/v ... ossfire-ii

 

Har selv denne:

 

http://jaktfall.no/produkt/jakt/optikk/ ... -30mm-tube

 

Til den jeg har trenger man ganske høye montasjer, men er meget fornøyd med det og har skutt hjort i regnvær og ganske tung tåke og sittet på rådyrpost kl om morran med den, så den funker bra under vanskelige lysforhold. :)

 

Nå er det jo ikke sikkert du trenger akkurat den, men min erfaring er at det er kjempe mye kikkert for penga! (Kjøpte forresten min på salg, noe som skjer titt og ofte... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...