Jump to content

Info om MAUSER M67


Batman123

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lest for en tid siden en tråd der det var nevnt mange våpennummerserier for M67 og hvilke produksjonsår de hadde.

 

Var også noe info om diopter, avtrekk osv.

 

Noen son vet hvor dette står???

 

Kikket i mauser-tråden, men mulig jeg er litt blind :)

Link to comment
Share on other sites

M/67 ble levert fra fabrikk med eller uten diopter.

Vi leverte med enten Elit Feltdiopter eller Busk dioptere på M/67.

Mange våpen ble levert uten diopter da kundene hadde dioptere selv.

 

Det finnes vel ikke noe listing av leveranser med og uten diopter.

De tidligste leveransene ble levert med original lett modifisert avtrekker.

Matchavtrekket kom først i 1975.

 

Gå inn på kvf.no og

Thor

Link to comment
Share on other sites

Den annonserte M/67-en ser ut til å ha våpennummer 14786. Siden min M/67 F1, levert i desember 1972, har nr. 115XX, kan dette våpenet være levert ca. 1975 - altså rundt det tidspunktet KV gikk over fra modifiserte M/98-avtrekkere til sitt eget finavtrekk (avbildet i en av brosjyrene Hassel linker til). Dette får du sikkert greie på hos selger. Hvis ikke løpet er fullstendig utskutt, er dette OK pris for et slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at det var 500 eller 1000 kr i supsidier også den gangen.
Det var "statsbidrag" på kjøp av M/67 på 1970-tallet, ja. Jeg kjøpte mitt våpen, med reim, diopter og diverse hullkorn, direkte fra KV. "Statsbidraget", det Staten "ga" til oss skytterne, tilsvarte akkurat momsen, det beløpet Staten TOK INN ifm. denne handelen. Så dette var ikke statsbidrag, men statsBEDRAG.
Link to comment
Share on other sites

Det må være mange mellomvarianter rundt omkring av disse banemauserne. Jeg trodde jeg hadde en ombygd M67 helt til jeg tok av kikkerten. Der sto det M59. Avtrekk, skjefte, hevarm og diopteret som opprinnelig sto der er likt brosjyren det ble linket til lenger opp.

 

Jeg destruerte også nylig en annen banemauser, det var en M98 med skjefte ala M67, Elit-diopter og Kongsbergavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har forstått så var det overflod av 98 kasser og dermed ble det bygget et utall typer utifra denne. Er vel forsåvidt mange igjen hos Landrø også etter de ikke fikk lov til å eksportere de, men da må man stille med børsemaker verksted selv. :D:wink:

 

1200 og opp for en laminatstokk :shock: ?? Kan jo få en med en rifle oppi til den prisen :)

 

Gikk somsagt en nettopp av ganske ny årgang og fin stand for 1500 på finn med en finfin rifle oppi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...