Jump to content

Jaktfeltskyting i jegerklasse med Blaser


Albatrost

Recommended Posts

Står på spranget til å kjøpe en rifle som hovedsaklig skal brukes til jaktfelt/elgbane i jegerklassen.

Har i realiteten havnet på to valg, en Sauer Wolverine eller en Blaser R8.

Etter regelboka skal avtrekket være 1000g, noe det skal gå an å justere på Saueren (matchavtrekket er visstnok satt til 700g som standard), men hvilke muligheter er det på Blaseren?

Jeg har trålt Blasersidene og nettet forøvrig, men finner ingen info om hverken standard avtrekksvekt på R8 eller om denne er justerbar. Brukermanualen nevner kun vekt på Atzl-avtrekket.

Dere som har R8 har kanskje et svar?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart to meget gode kandidater i de du har i kikkerten. Jeg har selv en Sauer 202 Jaktmatch (Wolverin) som jeg kjøpte i kaliber 223 med pipe i fullsize baneprofil. Dette ble alt for tungt fremme for dette våpent og jeg fikk pipa dreiet ned til jaktmatch profil og fikk dermed hele børsa ned under vektkravet i jegerklassen. Justering av avtrekk er veldig enkelt, og den er nok levert litt lett - skrudde endel før jeg fikk 1000 g. Jeg fikk en "utskutt" Sauer 200 banepipe i 6,5x55 som ble kappet 5 cm (fjernet forkullet stål i utløpet), kronet og dreid ned til samme profil. Sauer har av en eller annen merkelig grunn eget sluttstukke for 223 så jeg måtte skaffe et "normal" kaliber sluttstykke til 6,5 pipa.

Jeg skyter mest jaktfelt med 223 pipa da den er meget behagelig og går som en strek med 69 grs Nosler prosjektiler (Sauer pipa har riflestigning som tillater tyngre kuler i 223), vindavdrift er ikke noe større problem enn med 6,5 på normale jaktfeltavstander.

Jeg liker Sauer 202 sin enkle klassiske boltaksjon bedre enn Blaser's rettrekker, og vil holde en knapp på den.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Blaser, men kan anbefale 202. Skyter selv med en 202 Jagdmatch med KKC-stokk i 6,5x55.

 

Avtrekket mitt holder kiloen og er relativt enkelt å justere.

 

Denne fungerer også ypperlig som skogsbørse med pipe i 8x57is og Doctersight i jakta.

 

Presisjonen er fantastisk i den pipa jeg har i nå. Hadde jeg bare skutt bedre på stående...!

Link to comment
Share on other sites

Om for lett avtrekk har noen betydning kommer vell ann på de som arrangerer jaktfelt.

Du kan ikke skyte nm med for lett avtrekk i alle fall.

Men R8 kommer da ikke med bare 800gram avtrekk ?

De R8 jeg har sett på holdt i alle fall over 1kg avtrekk.

R93 holder dog ikke 1kg på avtrekkern

Link to comment
Share on other sites

Å betale 2500,- for å få et godt avtrekk på et våpen til 17-18000,- er vel langt fra en billig fornøyelse ?

R8 har jo stort nok magasin til å slippe å knote med patroner for å skute en 5 skudd serie.

Sauer 202 har fordelen med et godt originalt avtrekk. Og billige piper

 

Alt koker ned til smak og behag... Begge våpen er gode å skyte med og mer enn presise nok til å skyte fult hus i alle jaktfeltrunder om skytter gjør jobben sin

Link to comment
Share on other sites

Usikker på R8en, skyter med R93.

 

Det går veldig greit med etterlading av 1sk.

 

Vanligvis er det std med 1kg avtrekk. (mener det også kan bestilles med 0.7 eller 1.2kg avtrekk)

Har fått det veid i konkuranse 2 ganger go det har gått på grammet.

Så om du skyter særiøst konkuranse og ikke bare for trening go morro.

Da kan det være greit å gå for et bixnandy for sikkerhetsskyld om du velger blaser.

 

Begge riflene er topp både til skyting og jakt.

Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Som en ihuga blaser mann som jaktvåpen, så må jeg si at det er fordårlig at dem ikke kan levere et justerbart avtrekk på så dyre våpen. At man må kjøpe nytt avtrekk til 3500kr er en liten skandale igrunn. Valge og kjøpe meg en sauer 202 Wolverine jaktmatch pga konkuransegenskapene. Ja jeg vet avtrekket koster 3500kr og den børsa har listepris på 27000 det vil jeg ikke snakke om

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet mye bra info og synspunkter.

Løpspriser og mulighet for å skifte skjefte enkelt og greit samt at jeg liker å skyte med 202-en taler for Sauer.

Samtidig er det mange ting jeg liker ved R8-en også.

 

Uansett har jeg sjekket dette med Norma, og det viser seg at Norge er et av landene som har fått litt tyngre standardavtrekk enn normalt.

Det skal ligge på mellom 1020-1180g.

Legger ved denne "Technische information für den Büchsenmacher" der avtrekksvekter for flere Blasermodeller er oppført.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... eights.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke nødvendig at ofre nationalformuen på et helt nyt aftræk.

Der var en gang hvor man kunne købe 3 forskellige fjedre til enkelt at bytte i aftrækket. Disse forskellige fjedre gav frit efter min Alzheimer, 800g 1000g og 1200g.

Selv om det er originaldele, kan det vel næppe koste sommerlønnen

Link to comment
Share on other sites

Usikker på R8en, skyter med R93.

 

Det går veldig greit med etterlading av 1sk.

 

Vanligvis er det std med 1kg avtrekk. (mener det også kan bestilles med 0.7 eller 1.2kg avtrekk)

Har fått det veid i konkuranse 2 ganger go det har gått på grammet.

Så om du skyter særiøst konkuranse og ikke bare for trening go morro.

Da kan det være greit å gå for et bixnandy for sikkerhetsskyld om du velger blaser.

 

Begge riflene er topp både til skyting og jakt.

Smak og behag.

 

Har begge, både R93, og R8. Har også skutt jaktfelt med begge.

Begge har blitt veid inn på vekt, og avtrekk flere ganger.

Fikk et lite problem forrige stevne da jeg brukte R93. Hadde smurt inn med Frog Lube, da gikk plutselig avtrekket på 0.95

 

 

 

 

 

 

aavtrekketi

avtrekket

Link to comment
Share on other sites

Om en skal se på resultalistene er det liten tvil om hva som balanse og avtrekksmessig er den besterifla og den flest av de beste bruker og den andre kandidaten finner du sjelden eller aldri noen på første siden av resultatlisten.

 

Er poenget en bra JF rifle er ikke en R-8 halv(tiende)parten til rifle av en Wolverine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...