Jump to content

problemer med å få hylsene til å kamre godt!


Lars Erik V

Recommended Posts

Hallo.

Har forsøkt og presse noen 338wm hylser. Har ei lyman crush presse og RCBS dier. Kjøpte nytt hylse fett her om dagen. Tynt på ei sprutflaske fabrikat lyman Quick slick. Jeg skrur dien ned til den treffer hylse holderen. Vrir dien en hel omdreining tilbake og presser, sjekker om den kamrer om ikke vrir jeg dien litt lenger ned. Fortsetter helt til jeg føler hylsa kamrer godt. Problemet er at jeg ikke får kamret hylsene som jeg har ladet engang før. Altså de er skutt med to ganger. Sjekket lengden og disse er faktisk kortere enn de hylsene jeg føler kamrer godt. Og innenfor det som er oppgitt for hylse lengde for 338wm. I tillegg har jeg klart og sette fast to hylser i dien. Selv om jeg smører godt med fett. Tror du det er hylsene som er dårlige, eller dia?

 

Rifla det er snakk om er en Browning A - bolt

Link to comment
Share on other sites

Venter du litt mellom du påfører hylsespray og presser? Brukte en gang hornady one shot spray og satte fast et par hylser. Sto at man skulle vente 3-5 min mellom påføring og pressing noe som ikke er brått sikkert jeg gjorde. Byttet til vanlig hylsefett og har ikke satt fast noen hylser etter det.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk forsåvidt greit sist jeg presset hylsene ja, de kamret litt småtrangt og husker det var en patron jeg måtte ta godt i sluttstykke for å få ut hylsa etter skuddet.

Men ingen hylser satt seg fast I dia under pressing.

 

Har lest litt på hylsefettet nå, burde så absolutt gjort det før men men :P står der at jeg skal sprute litt fett direkte inn i dia og sprute litt fett direkte på hylsene så rulle de rundt før en ny dusj med fett. Har sprutet fettet i ei smørepute og rullet de i den. Kanskje jeg har fått for lite fett på hylsene.

Snakket med en kamerat som har ladet en god stund. Han mener bestemt at dia sitter for langt ned i pressa.

Rett over tennhylse bunnen, helt på bunnen av selve hylse kroppen er det et tynt belte på ca 1 mm som er litt tykkere enn resten av hylsa. Virker som det er dette belte som setter seg fast I dia. Skal forsøke og skru opp dia litt og se om jeg får kamret hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

Jeg skrur dien ned til den treffer hylse holderen. Vrir dien en hel omdreining tilbake og presser, sjekker om den kamrer om ikke vrir jeg dien litt lenger ned. Fortsetter helt til jeg føler hylsa kamrer godt. Problemet er at jeg ikke får kamret hylsene som jeg har ladet engang før.....

Hylsen går litt tilbake etter den er presset. Har du et romt kammer i bakkant utvider hylsen seg for mye og du greier ikke å presse inn dette. Hylser med magnumbelte kan være problematiske slik. Originalhylsa er egentlig konstruert for å kamre på magnumbeltet. Har du en annen hylseholder som passer så prøv med denne. Uansett, skru Dien ned til den treffer hylseholderen- så skrur du dien ennå en kvart omdreining ned. Se om du greier å dra armen på pressa helt ned fremdeles- uten hylse. Du vil kjenne at dien "fjærer" litt. Juster dien til du akkurat greier å få ned armen på pressa, du kan kjenne et "knepp" når armen er helt ned. Prøv så med en hylse. Om den fremdeles ikke kammrer må du få tak i en slankere hylseholder eller sliper av litt på toppen av den hylseholderen du har. (Ikke slip av dien) Prøv også om mulig et annet hylsefabrikar. Jeg har opplevd samme problemet med bla FC-hylser og S&B hylser. Når jeg har byttet til Norma/Lapua eller RP- og makspresset som beskrevet har det aldri vært noe problem. Jeg ser det kom til nye opplysninger før jeg fikk postet innlegget. Om hylsa setter seg fast i Dien i tillegg, er muligens problemet at det er for dårlig smurt/dårlig hylsefett. Rengjør dien godt og smør den innvendig. Setter magnumbeltet seg fast i dia har du ett problem- da kan det også være feil på dia.... :?
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis noen god ide å bare skru ned dien så langt det går om dette fører til at skuldra settes alt for langt tilbake.

Du skal egentlig ikke støte på slike problemer om hylsene bare er skutt i ett våpen. Kan begynne å mistenke dia for ikke å være ok. Har selv vært bort i RCBS dier som ikke har holdt mål og om du søker her inne finnes det tråder der andre og har erfaring med dette.

Det skal være tilstrekkelig med fett om det er såpass at du får synlig fett på fingrene når du tar i hylsene. Om dette ikke er tilstrekkelig ville jeg prøvd et annet fett.

Link to comment
Share on other sites

Mener du på ramme alvor at han skal lese bruksanvisningen?! ;) Spøk til side, skru dia ned til hylseholderen og litt til. Når du tror det er nok så skru enda litt. Det er ikke nok før hylseholderen står i spenn mot dia med hylsa i. Først da presser du maks. Det er ikke sikkert det løser problemet, men det er ihvertfall verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Billigst å modde hylseholderen ja. Bare vær litt obs hvis du bruker den mot andre dier. Du burde ha verktøy for å måle hvor mye du setter skuldra tilbake. Google "headspace gage" F.eks. har Hornady en http://www.midwayusa.com/product/479704 ... comparator https://www.youtube.com/watch?v=P-UrMTyJ1_E

Koster ikke stort, og varer evig. Et digitalt skyvelære i tillegg, så er du godt rustet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...