Jump to content

Semi vs bolt: Presisjon


Scitech

Recommended Posts

Vurderer å gjøre noen omrokkeringer i garderoben og lurer litt på presisjonen på en halvautomat salongrifle mot en boltrifle. Noen som har erfaring med begge mekanismer og presisjonen som sådan? Jeg hører folk sier det er forskjeller, men vi snakker ikke her om noen ekstreme hold. Hvor stor forskjell er det eventuelt på avstander opp mot 90-100 meter? (med utgangspunkt i en god halvautomat)

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 kommer til kort ved sammenliknet med min Anschütz.

Dette er "godt" merkbart på 15m og holder seg ganske så lineært ut til 100m.

Over 100 meter så er Anschütz'n i en klasse for seg.

 

Når det er sagt så ligger ikke CZ'n med tungt løp mange hakkene bak.

Det er mye presisjon for pengene. En liten avtrekksjobb der ( evt. Timney ) og du ligger oppe blandet de beste.

Link to comment
Share on other sites

Sub-ammo lader OK i min 10/22

, men ikke de aller "tregeste".

Remington ceebee veksler ikke, men rws sub og liknende gjør det.

Topshot går sub i min ( målt med kronograf ) og har ingen overlydssmell.

Er kun en CMM-4 på den, men blir nesten lydløs og har ingen effekt på presisjon, kun treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner. Det jeg er ute etter dersom det skulle bli en halvauto er pålitelig veksling med sub-ammo, samt tilfredstillende presisjon med sub-ammo ut til 100 meter (due, kråke størrelse). Hvis det er oppnåelig så begynner jeg nok å forske på type våpen, hvis ikke så legger jeg nok planene litt på is en stund og fortsetter med bolt.

 

Den videoen du linka viste jo forøvrig god presisjon såvidt jeg kan se, men det var vell stort sett high velocity ammo det gikk i der.

Link to comment
Share on other sites

En .22lr forlater løpet i en bedragelig fart, tror det utgjør en ekstra stor forskjell mellom halvauto og bolt.

 

Min ruger 10/22TD og Marlin 60 er langt unna min Anchutz Fortner Sprint.

Egentlig alle bolt rifler jeg har sammenlignet dem med.. Man blir rett og slett litt trist dersom man skyter lenge med bolt, for å så gå tilbake på halvauto.

 

Den største forskjellen er at når disse rimelige halvautoene går bra med ammunisjonsmerke NN, så sprer de som ei hagle med XX. Mens ei boltrifle av grei kvalitet samler godt med begge.

Link to comment
Share on other sites

Min ruger 10/22TD og Marlin 60 er langt unna min Anschütz Fortner Sprint

Du kunne like godt sammenliknet en Boble mot en Porsche. Verken 1022TD eller Marlin60 havner i kategorien "match", og du får vel rundt 10 slike for prisen av 1 Anschütz :wink:

 

Joda, det er vanskelig å få en halvauto til å matche en bolt til samme prisen. Selv om du plusser på noen laken er bolt som regel bedre. Og nå snakker ikke jeg om hvilken samling du har klart på en god dag med flaks og medvind men om hva du kan forvente at en typisk børse klarer. Men det betyr ikke at alle halvautoer er hverken upresise eller lunefulle. Feks er erfaringene med 10/22Target og custom-bygg på samme lest jevnt over gode, kanskje ikke på Anschütz-nivå men godt over det vanlige plinke-børser leverer.

 

Vil du ha presisjon får du mer for pengene om du går for bolt, og skal du ha ekstrem presisjon er det eneste alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Joda, greit nok.. men sammenligner man halvauto og bolt i samme prisklasse, er likevel forskjellen jevnt over stor.

 

Enkelte av de som skryter av fantastisk serie med 10/22, skutt akkurat i det merkur lå i riktig konjunksjon med jupiter slik at go'lotten leverte en perfekt tre skudds samling på en vindstille dag.. burde kanskje prøvd diverse bolt rifler.

Link to comment
Share on other sites

Man blir rett og slett litt trist dersom man skyter lenge med bolt, for å så gå tilbake på halvauto.

Jeg skal være så ærlig å si at jeg er ekstremt opptatt av presise våpen, nesten i større grad enn jeg klarer å utnytte.

 

Hva går for å være halvautomat-salongrifler av høy kvalitet og utførelse om dagen? Prisen behøver ikke å være sammenlignbar med boltrifle med tilsvarende presisjon (har allerede 455'n som jeg kun har gode ting å si om). Om jeg kan få halvatuomat-egenskapen uten å ofre for mye presisjon så er det aktuelt. Formålet er utelukkende jakt og raskere skudd.

Link to comment
Share on other sites

Et potensielt problem med halvautoer er at de ikke alltid funksjonerer med den ammoen de er mest presise med. Det kan være irriterende, og er gjerne den største utfordringen.

En annen utfordring er at de fleste halvautoer har solid kontakt stokk-løp, og ikke støtte nok i låskassa, og selv om de kan være fantastisk presise (kan være - boltrifler er så og si alltid det) så kan treffpunktet vandre, med vær og føre. Jeg hadde halvauto i mange år - over 20. Bytta i bolt, kvalitets bolt, og det er ingen vei tilbake.

 

Jeg vil se den 10-22, Rem 597, CZ 511 eller Marlin 60, eller hva som helst, som skudd for skudd, serie for serie - kan konkurrere med en Brno 2, CZ 455, Anschutz 64, Toz 78, eller nesten hva som helst. En "søppel"-ræle-22 til noen hundre kroner, vil skyte med de dyreste halvautoene. Forskjellen er ikke stor, men boltriflene vil vinne. Alltid.

 

Joda, de er presise NOK - om noe noengang blir presist nok...

 

Ofte vil man lyddempe en 22LR til jakt og slikt, og det er bare se det i øynene igjen. En 22LR halvauto kan bli veldig stille - men ikke så stille som ei boltrifle.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med 1022 Target. Riktignok tung, men med voksen laminatstokk og god stabil presisjon. Jeg skal ikke påstå at 1022 er den beste plattformen, men den er velprøvd og funker.

Dette er en av "kandidatene jeg har sett på som aktuelle, men slo det litt fra meg da jeg mener å ha lest at presisjon var nokså variabel. Godt noen har andre erfaringer iallfall. Men det er vel forskjellig fra børse til børse og ammunisjon til ammunisjon. Meget pent våpen forøvrig.

 

Et potensielt problem med halvautoer er at de ikke alltid funksjonerer med den ammoen de er mest presise med. Det kan være irriterende, og er gjerne den største utfordringen.

Jepp, du bekrefter en bekymring jeg har vedrørende halvautomat her. Selv har jeg ingen førstehåndserfaring med denne mekanismen, hvilket er grunnlaget for denne tråden. Basert på tilbakemeldingene tror jeg likegodt jeg kan beholde bolten litt til (som jeg forøvrig er veldig fornøyd med).

 

Jeg lar det bli med det i første omgang. Halvautomat hadde vært artig om ikke annet, men det er hovedsakelig jakt som er formålet her, så får vi se om ikke "for moroskyld" får sin plass i skapet en dag. Takk til alle som har bidratt med tilbakemeldinger og innspill.

Link to comment
Share on other sites

Men er det så praktisk med halvauto på småvilt jakt, det er jo ikke så mange skudda en kan ha i magasinet under småvilt jakt med halvauto.

Så skal det jo heller ikke så mye snø og is eller andre ting til i mekanismen på halvauto i 22lr før det slutter å virke, gøy på blink under tak på skytebanen men ute i skogen på jakt så synes nå jeg bolt er mer driftssikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vil gjerne se litt bilder i denne bolt/halvauto diskusjonen, sitter å leser om laserpresisjon mot potetkanonpresisjon her føles det ut som :wink:

jeg vet hva jeg og min 10/22 klarer gjentatte ganger på forskjellige dager. men hadde vært morsomt å kunne sammenlignet det med noe som regnes som bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

gjentatte ganger på forskjellige dager. men hadde vært morsomt å kunne sammenlignet det med noe som regnes som bra presisjon.

 

10erringen på bildet under er 10.4mm, og 9eren 26.4, det skytes liggende med diopter og reim. 60 skudd på 50m. Det er antakelig "bra" skyting om du spør hvem som helst. Men "bra" presisjon med 22LR er for noen 15m S-S<1mm, og på 50m kanskje S-S < 10mm? 100m S-S < 30mm? for noen en snusboks, og andre vil hevde at man ikke kan treffe ei lerdue pålitelig. Hva som er bra er veldig personavhengig, og avhengig av forventning, erfaring, og referanseramme.

elecdisplay.jpg

 

Slenger ut noen bilder som er litt tilfeldig utvalgt. Det er en Anschütz 64 og varierende typer ammo som er brukt. Ikke de aller dyreste, men sånn rundt ei krone smellen. Eley Team er det nok mye av, men husker ikke detaljene i hodet.

 

5 skudd 15m, dette går "all day long" innendørs, med et og annet sleivskudd siden det er et menneske som skyter

F5CA614E-811D-4C2C-9461-B8A3EC1447E0-14119-00001F4C2F1DC09A_zps6eaef8b2.jpg

Samlinger som dette regnes bortimot som et krav til ammo og rifle av enkelte DFS-folk

 

25skudd 50m, litt halvtjafsen vind denne dagen, så ble litt "værmelding" over det hele

30042011420.jpg

Dette imponerer ingen

 

Forskjellen på å følge med på vinden, og å ikke gjøre det, 5 + 5 skudd 50m

26042011413.jpg

Den minste samlinga her er vel sånn ca. representativ for ISSF-skyting liggende (diopter og reim)

 

100m, noen unger skyter sånn som som dette, med dioptersikte...

f4424477.jpg

(merk at dette er ei 50cm skive, ikke DFS-skiva)

 

300m

IMG_5212.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...