Jump to content

Hagle på rådyr???


Pasta

Recommended Posts

Skal du jakte rådyr med hagle så må du være fylt 16 år og ha med en erfaren jeger. Om du kan jakte rådyr alene med hagel når du er fylt 18 er jeg ikke sikker på. Men er du under 18 så må du hvertfall være fylt 16 og ha med en erfaren jeger.

Link to comment
Share on other sites

Her er iværtfall det jeg tror:

 

14 år: Småvilt med en "voksen" jeger

16 år: Småvilt alene (men bare med hagle), og storvilt med en "voksen" jeger

18 år: Storvilt alene

 

Men har hørt fra en del erfarene jegere at du kan jakte rådyr med hagle før du er 16, hvis du har med en "voksen" jeger. Ikke at det spiller noen rolle. Selv er jeg 16 år og skjøt min første bukk i bukkejakta.

Link to comment
Share on other sites

Her er iværtfall det jeg tror:

 

14 år: Småvilt med en "voksen" jeger

16 år: Småvilt alene (men bare med hagle), og storvilt med en "voksen" jeger

18 år: Storvilt alene

 

Men har hørt fra en del erfarene jegere at du kan jakte rådyr med hagle før du er 16, hvis du har med en "voksen" jeger. Ikke at det spiller noen rolle. Selv er jeg 16 år og skjøt min første bukk i bukkejakta.

 

 

Tror du har helt rett i de alderne. Men syntes det høres veldig rart ut at det er lov å skyte rådyr før man er fyllt 16.

Og gratulerer med bukk forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Her er iværtfall det jeg tror:

 

14 år: Småvilt med en "voksen" jeger

16 år: Småvilt alene (men bare med hagle), og storvilt med en "voksen" jeger

18 år: Storvilt alene

 

Men har hørt fra en del erfarene jegere at du kan jakte rådyr med hagle før du er 16, hvis du har med en "voksen" jeger. Ikke at det spiller noen rolle. Selv er jeg 16 år og skjøt min første bukk i bukkejakta.

 

 

Tror du har helt rett i de alderne. Men syntes det høres veldig rart ut at det er lov å skyte rådyr før man er fyllt 16.

Og gratulerer med bukk forresten :)

 

 

Takk for det :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

I mitt utmarkslag, der jeg er sekretær og jaktkort-utsteder, fikk vi problemstillingen servert iår, da sønnen til en grunneier ønsket å kunne jakte rådyr sammen med sin far. Jeg var egentlig rimelig klar på hva jeg mente, men sjekket det med NJFF for å være sikker. Her er svaret fra NJFF:

 

"Aldersgrensen er ikke knyttet opp mot hvilken type våpen som benyttes. I forskriften er rådyr definert som storvilt, og aldersgrensen er derfor 18år. I opplæringsøyemed kan en delta fra fylte 16år. Dette gjelder uansett om det benyttes hagle eller rifle. Ved bruk av rifle, må en avlegge storviltprøven – det gjelder også de som er under opplæring (16-18år). De som er under opplæring trenger ikke å betale jegeravgift, men for å være med på opplæringsjakt på storvilt må jegerprøven være bestått.

 

I DNs rundskriv om jakt og fangst er dette beskrevet slik:

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret."

 

Det vil si, at det er alder, og ikke våpen som er avgjørende. Og rådyr er definert som storvilt. Ergo har ikke en 14-åring anledning til å delta på rådyrjakt, selv ikke med erfaren jeger ved sin side og med hagle.

 

Jeg synes aldersgrensene som Pasta skriver er korrekte. Dog kan jeg ikke se at en 16-åring bare kan bruke hagle på småvilt. Det er alder, ikke våpen som er avgjørende. Jeg vil således tro (men det er min personlige mening, ikke forankret i regelverk) at en 16 åring kan jakte småvilt med rifle. For eksempel rype med salongrifle, eller rev fra glugge.

 

Dette bygger jeg på:

- Rifle og hagle er likestilt som skytevåpen (våpenlovens $1).

- Man må være 18 år (16 år med unntak etter særskilte grunner) for å inneha eget våpen (våpenlovens $7).

- En person som lovlig innehar våpen, kan ikke låne dette ut til andre dersom de ikke oppfyller aldersgrensene. Utlånserklæring må følge i alle tilfeller (våpenlovens $11).

- På oppfordring skal våpenkort eller utlånserklæring framvises for politi eller oppsyn.

- Våpenlovens $29 annet ledd, sier at man kan låne ut våpen til personer under 18 år for kortvarig bruk under forsvarlig tilsyn. Her gis det anledning til å låne ut våpen til en 16 åring dersom foreldre/verge samtykker. Det er ikke heller her gjort forskjell på rifle / hagle.

 

Jeg kan ikke se at det er noen årsak til at en 16 åring bare kan jakte hagle med småvilt. Jeg mener 16 åringen kan jakte arter definert som småvilt med de våpen / ammunisjon som er godkjent får å felle det aktuelle viltet.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 months later...

Hei. Jeg lurer også på hvordan det er med jakt, hagle og rådyr? Funker det med 2´er eller bb hagl på rådyr. Eller hva slags hagl vil dere anbefale? Og hvordan er det med jakting av rådyr på egen eiendom? Kan rådyr på egen einendom/jordet felles eller må dette avklares med kommunen eller noe anna?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...