Jump to content

Ruger SRH eller S&W 629


martinJ

Recommended Posts

Nå som kapitelet med Single action Ruger er over var det på tide med nytt våpen til Magnum 2.

Er desverre ikke veldig lett å velge, men jeg har bestemmt meg for 44mag denne gang, det er børr kjedelig, men kurant mtp hylser.

For min del står valget mellom S&w 629, og ruger Super Redhawk.

Synes 629n er definitivt penest i 5", men er noe bekymret ift til faktorkrav, har ikke noe erfaring med 44 fra før, men lader selv, noe av tanken med 629 i 5" er at denne ville kunne bli en helt ok feltrevolver med 44spes ladninger, i tillegg er jo smith kurant ift forbedring av avtrekk. Hører jo mye rart om nyere smith med tanke på kvalitet, og kjenner flere som har noe klunder med smith av nyere dato.

Så er det redhawkwen da, i utgangspunktet har jeg alltid synes den er noe av det styggeste som er laget, men etter å ha kjennt litt på en synes jeg den er fryktelig tøff, og den går jo også for å være bunnsolid, og min erfaring med ruger er at de lager våpen som funker uansett, har kjent på avtrekk på Srh og gp100 synes ikke avtrekket er så avskrekkende ille, og med lettere fjærer synes jeg avtrekket på en gp100 var temmelig bra. En Srh vil jo ble mer en rein mag2 pang. (jeg har sålangt skutt revolverfelt med spesialrevolvern)

 

Noen her inne som har erfaring med en eller begge revolvere som kan bidra med noen tanker ???? + /-

Ekke så lett å bestemme seg, men vet at ting kan gå fort når innvilga søknad dukker opp.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes rekylen i 5" 44 til 275 faktor blir relativt voksent, iallefall om du skal skyte noe annet etterpå ;)

 

Kjøpte akkuratt en N frame 357, og leter nå etter egnet N frame 44... så blir det å bygge 2 ca like, muligens litt forskjell i løpslenge, har ikke helt bestemt meg, men er i 8-12 toms land.

 

For å illustrere.. med 10 toms løp holder du faktor med 240gr og 7gr n320 og kula satt riktig. med 5 toms blir det nok tregere krutt og vesentlig større mengder.

 

Tendensen til lange løp og høye plasseringer i NM er jo der, selv om det finnes mange hederlige unntak.

 

Har ca likt tuna K frame til spesial og revolverfelt, og trives med det, derfor N frame tankegangen, identisk grep, sikter osv.

 

Fordelen med ruger at du aldri noen sinne klarer ødelegge den, eller få klikk, men føler ikke det er så stort problem lell...

 

Sikkert noen andre som faktisk kan revolvere som kommer med noen vettuge tanker ;)

Link to comment
Share on other sites

Høhø, du kan jo stole på at jeg uansett utfall skal tåkelegge litt med noen feite blykuler :D

Sa ruger med orginalgrep og 45lc ladd til faktor hadde en tendens til å dra litt blod etter 5-6standplasser uten at dette hindret videre starter, så litt smerte kan jeg tåle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var det å holde faktor i 4" Tom???

Klar over at det blir noe rekyl med kortere pipe, men i en mountain gun blir det vel ganske ekstremt, dette er vel en lettvektsmodell.

En 629 med 5" er jo noe tyngre (faktisk 100+ gram tyngre enn blackhawkwen jeg hadde med 7,5") og er jo noe bedre ergonomisk.

Noe av tanken ved evt smith er jo å bruke den litt til revolverfelt også, Magnum2 og revolverfelt er ikke de klassene jeg skyter mest, men det er gøy å delta en gang iblant, og vil helst stille med eget våpen til f.eks NM. Så synes jeg jo 5"n er fryktelig lekker da, synes proporsjonene er fine :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes SRH med det lille (gamle) grepet er veldig god å skyte med. De to jeg har prøvd har begge avtrekk etter min smak, særlig DA avtrekket. De går godt også.

 

S&W 629 er litt mer elegant må medgis, på den annen side var det neppe meningen at SRH skulle være så veldig pen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten erfaring med 629 men jeg har en 44 SRH 7,5"

Trives veldig godt med den, avtrekk er nok tunet litt en gang så det er helt ok.

Solid sak som er hyggelig å skyte med, også med 300 grains kule og passe dose med H110 :-)

Den er nok ikke bygget for å vinne noen missekonkurranse men det er nå heller ikke meningen med den, SRH er nok bygget for å være solid og for å tåle kraftige ladninger.

Det er også mulig å sette kikkert på den vist en ønsker det, det kan vel gjøres på S&W også men SRH har ferdige fester til dette formålet.

 

Men kjøp den du liker best :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var det å holde faktor i 4" Tom???

Klar over at det blir noe rekyl med kortere pipe, men i en mountain gun blir det vel ganske ekstremt, dette er vel en lettvektsmodell.

En 629 med 5" er jo noe tyngre (faktisk 100+ gram tyngre enn blackhawkwen jeg hadde med 7,5") og er jo noe bedre ergonomisk.

Noe av tanken ved evt smith er jo å bruke den litt til revolverfelt også, Magnum2 og revolverfelt er ikke de klassene jeg skyter mest, men det er gøy å delta en gang iblant, og vil helst stille med eget våpen til f.eks NM. Så synes jeg jo 5"n er fryktelig lekker da, synes proporsjonene er fine :D

 

 

Det måtte friske ladninger til for å holde faktor, når vi snakker rekyl i klubben vår nå så går det i " er det

værre den den du hadde ? " er svaret nei da så synes de fleste at da er det helt greit hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 629 Classic 6,5". Jeg hadde ikke vært redd for å konkurrere med en tilsvarende 5", men 4" og nedover blir litt kort. Lengre er nok bedre, men 5" er uten tvil estetisk penest. Har jo en del å gå på i faktor med kjøpeammo og 6,5" ihvertfall, så jeg kan umulig se for meg at 5" skulle bli noe problem. 275 er jo ikke et fælt høyt tall med 44, er nok kjipere med 41 og kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Nå som kapitelet med Single action Ruger er over...

 

Kan jeg spørre om hvorfor du har gått bort fra denne revolveren? Var du ikke fornøyd? Jeg vurderer selv å bytte ut min s&W mot en Ruger Super Blackhawk, så hvis noen har anbefalinger for/mot, så hadde det vært fint å få noen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe veldig galt med Blackhawken, den har sjarm i bøtter og spann og er artig å skyte med, men slik som det er blitt skyter jeg så mye felt som familielivet tillater og ønsker meg derfor noe som er litt mer egnet i konkuransesammenheng, det jeg opplevde som negativt i så måte med blackhawken var jo først og fremst SA, med skytetider ned mot ti sekunder blir det lite tid, ellers synes jeg revolvern var litt "framlett", kanskje litt lett totalt (den er jo som nevnt ca 100g lettere enn f.eks en 5" 629). Grepet er også en utfordring, men her hjalp det ganske mye med hogue grep, bisley ramme er nok og bedre. Måtte ha plaster etter 3 standplasser i NM (gnagd hull på avtrekksfinger) og på en tommel da jeg ikke fikk festet grepet orntli mellom skuddene på en ti sekunders standplass på et annet feltstevne.

Ellers er jo blackahawken som andre rugere jævlig solid. Avtrekket var bra etter litt polering, ved å sette inn lettere fjærer ble det for lett for konkuransebruk.

Link to comment
Share on other sites

Tenk andre veien.

 

Huntershouse har en ny S&W mod 57 i 41mag med 8 3/8 løp av god gammel årgang på lager. Den er produsert i '82-'83. Siden den er ny får du trukket fra dansk moms.

 

I 41mag får får man akkurat de marginene man trenger i N-ramma kontra 44mag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...