Jump to content

Hjortelus Fluen


war45

Recommended Posts

Skulle gå/trille barnevogntur til Sølvstufoss i går. Østfold/Sarpsborg. Gikk ikke mange meterene fra parkeringen før den første Hjortelus landet på meg. Etter 2km så hadde det landet så mange hjortelus på både vognen kjæresten og meg. Måtte snu før vi kom frem pga dette møkka dyret. Kjente ett bitt i nakken og dro frem en hjortelus. Synd dette dyret skal ødelegge en ellers en så fin gå tur. Er ca3km en veg nydelig å trille vogn der og utrolig fin urørt natur (fredet) område. Ikke nok med det etter kveldstellet på datteren så krøp det frem en på hånklet. Den fikk føle hvordan det var og bli trukket ned i Wc´en. Synd det ikke går og beskytte seg mot denne uten og kle seg med full måneutstyr.For myggstift/spray osv hjelper ikke på denne. Eneste som er litt bra hvis noe er bra med denne er den ikke skal overføre noe smitte på mennesker. Sier de lærde men hvem vet. Så nå blir det ikke noe tur til Fossen før det blir frost og bra med minusgrader ute.

 

hjortelus%2520%2528200x287%2529.jpg

 

NB Den kaster vingene så fort den har finni seg en vert.

 

 

Mvh

 

OPP

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, de er brune, ekle, ser ut som en blanding av flue og bille, samt et de er harde å ta kverken på.

Man dasker til dem som en vanlig flue eller mygg, og de krabber ufortrødent videre, man klasker hardere på dem og det er fortsatt ingen reaksjon, så denger man til så det gjør vondt og da halter den litt på et par føtter eller flyr videre til et annet sted...

 

Møkkaskapninger! :x

Link to comment
Share on other sites

Hjortelusflua er et noe skikkelig møkka kryp. I starten av skogsfugljakta er det nesten umulig å gå i skogen uten å bli irritert i hjel. Som Stykkjunkeren skriver. Det hjelper ikke å slå til dem. Selv klyper jeg dem i to og knipser dem så langt vekk som mulig. Selv har jeg telt mist 20stk på meg etter bare noen hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her jeg jakter, så sliter jeg med denne faenskapen fra juli til ut oktober. For å begrense irritasjonen, så bruker jeg headover under capsen, så det blir tett i nakken, og rundt øra. Det er dit den helst vil, og jeg har aldri blitt bitt andre steder enn i nakken og rundt øra. Men det blir jo ganske varmt og ukomfortabelt med en headover i august og september. Men jeg synes det er mye bedre enn alternativet, som er å bli bitt....

 

På en 2 timers jakttur etter fugl'n, så har jeg myrda ihvertfall 150-200 stk. som har kravla på meg. Det høres spinnvilt ut, men jeg tok og telte en gang, for det føltes ut som enorme mengder jeg ble "overfalt" av. Og det var det jaggu gitt.

 

Dem skal visstnok ikke spre det beryktede viruset, men det gir meg ingen grunn til å ikke myrde den dritten uansett. Jeg tar alle jeg kommer over, og jeg må jo si at dette føles det ikke noe trivelig å ta med meg guttungen uti neste høst. Da er han 2.5 år, og såpass til å gå at det ikke bør bli noe pes å ha han med noen korte turer. Men jeg liker ikke tanken på at han kan bli bitt av dette drittinsektet.

 

Jeg har ikke finni noenting som holder dem unna meg, så eneste rådet jeg har er å beskytte seg på hode, hals, nakke og rundt øra.

Link to comment
Share on other sites

Uff, håper vi ikke får den dritten der nordpå, det brer jo om seg og tar sikkert knekken på flere hjortedyr enn jakt og rovdyr....

 

Har sett en lignende variant i fjæra på rype, det er vel ikke hjortelusflua?

 

 

Etter det jeg har forstått på wikipedia, så finnes det flere typer lus. Noen trives i pels, andre på fjær osv.

 

Husker ikke om noen av de andre typene er smittebærere, men flåtten er vel den farligste, trur jeg.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det med hjortelusflue og bikkjer, blir de ille plaget? Bitt? Høres helt marerittaktig ut dette, og verre blir det vel med mildere klima.

 

 

Bikkjene mine ble bitt såpass at jeg ikke tok dem med i skauen når det raste som værst. Jeg jakta ikke med hunder, og det var ikke jakthunder, så dem var med bare for kosen sin skyld. Ene var langhåra, og den andre var korthåra.

 

Når det raser som værst der jeg oppholder meg, så kunne jeg vel brukt hagla til å ta dem. 2 smeller inn i klynga, så hadde jeg vel myrda noen hundre.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jaktet i Våler i Solør i helgen og merket meg at det var mer hjortelusfluer enn mygg som plaget meg. Sånn var det ikke før. Kan ikke huske å ha blitt plaget av disse jævlene. Bikkja fikk noe parasittdrepende middel for noe annet som plaget henne i går og da ramlet det fire omtåkete hjortelusfluer ut av pelsen hennes.

 

Bikkja har klort seg til blødende sår der hun er bitt, kona har også fått digre byller av bittene, jeg har heldigvis ikke merket stort. Hvis denne utviklingen fortsetter blir det jo håpløst å ferdes i skogen nå på høsten.

 

Har lest et innlegg der mildere klima får skylden for økningen av hjortelusfluer og flått, men jeg tror heller det er økningen av hjortedyr som er årsaken. Det er jo snart mer elg enn harer i skogen.

 

Det spørs om ikke vi må øke jakttrykket betraktelig for å få ned bestanden av hjortedyr, hvis ikke blir det vel snart umulig å ferdes i skogen for all flått og hjortelusflue og annet utøy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...