Jump to content

Leveringsproblemer fra Sig Sauer


Ko72

Recommended Posts

Har nå ventet i drøye 2,5 måned på X Six Supermatch fra sig sauer.

Har bestilt fra Capsicum. Fikk beskjed ved bestilling att det skulle ta 45-60 dager.

Har hatt kontakt med Capsicum 2 ganger.Dem har sendt forespørsel til Sig for å få leveringsdato,men dem får ikke noe svar. Begynner å bli rimelig frustrert ettersom det i det minste kunne fått en ca dato når det skulle komme. Ifølge Capsicum er det like frustrerende for dem att dem ikke kan gi noe svar.

Begynner å lure på om det er verdt å vente eller om en skal vurdere noe annet.

Virker jo ikke noe seriøs fabrikat so i det minste kunne gi et svar.(mener da Sig, ikke Capsicum)

Noen andre her som har samme opplevelse?

Link to comment
Share on other sites

Er det noe som har slått meg etter litt over et halvt år her på kammeret hvor jeg har fått lese mer om tingenes tilstand utenfor der jeg vanligvis handler, så er det at dette må være en av bransjene i Norge med størst forbedringspotensiale.

 

Hadde samme ah-ha opplevelse for 12 år siden i en helt annen bransje hvor jeg gjorde akkurat samme konklusjon: her er det et stort marked og mange relativt små, halv-seriøse leverandører.

Det jeg gjorde den gang selv var å starte opp konkurrerende selskap med 100% fokus på kundeservice og stort varelager. God og oversiktlig nettbutikk. Det jeg ikke hadde på lager la jeg aldri ut for salg heller da det bare irriterer folk. Og måtte noe bestilles så fikk de realistiske leveringstider.

Uten at dette skal bli et skrytesvar så ble fasiten at etter to år var mitt firma markedsledende i Norge og etter ytterligere to år solgte jeg selskapet for en god slump med penger til min største konkurrent (men dog var de da blitt mye mindre enn mitt firma :D ).

 

Hadde jeg vært 10 år yngre og fortsatt hatt samme motivasjon som jeg hadde den gang så vet jeg hvertfall hva jeg hadde satset mine sparepenger på.

 

Her er det en bransje med ekstreme forbedringspotensiale. Gjelder egentlig alle i bransjen på nasjonalt nivå.

 

My 2 cents...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner att jeg har vært vel optimist. Den bransjen jeg jobber er jeg vant til att ting må leveres til avtalt tid hvis ikke er det mange andre som står i kø for å få levert.

Skjønner nå att sånn fungerer ikke denne bransjen 8)

Link to comment
Share on other sites

Problemet i ditt tilfelle er selvfølgelig ikke SIG Sauer. Det er den norske importøren som ikke holder varelager som er problemet. Når Rema nærmer seg tom for grandiosa så sørger de for at det kommer en ny levering før hyllene er tomme. Når det kommer til våpen venter de som regel til de har bestillinger og da kommer de langt bak alle andre som har valgt å binde kapital i lager.

 

Det er en butikk litt sør for Skagerrak som opplyser å ha 2 stk på lager...

Link to comment
Share on other sites

Når salgsvolumet svinger betydelig så er det ikke lett å øke produksjonsvolumet over natta for våpen og deler.

Å produsere for lager når varen gjerne har en levetid på 100 år eller mere blir ett sjansespill med stor fare for negativ avkastning.

Det er ikke akkurat epler/tomater som kan presses/hermetiseres hvis salget uteblir umiddelbart og kundene spiser regelmessig.

 

Å øke produksjonen blir litt som å øke produksjonen av spiker

når maskinene som lager spiker går 24/7 allerede.

Fagfolk som produserer kvalitet vokser ikke på trær som epler

og ungdom kan kalles inn til å høste inn.

Ting tar tid.

 

Selv de som produserer mobiltelefoner må planlegge

innkjøp av deler til produksjon mange måneder i forveien.

Innkjøp av deler til produkter som ofte ikke er konstruert ennå.

Markedet for elektroniske komponenter gjennomgår store svingninger.

For å sikre at de kan produsere noe vettugt må de bestille flere måneder i forveien.

Vi som er konsumenter ser ikke dette.

Varer som er relativt billige øker gjerne 20-30% eller mer for å hindre at hyllene med kjente merkevarer blir tomme i lengre tid.

Selv noe så enkelt som Wasa Husman knekkebrød var utsolgt

for snart 2 uker siden.

Min lokale REMA 1000 Solgte Wasa Husman knekkebrød

til halv pris og hyllen var tom.

Svakt plagsomt men jeg har naturligvis noen pakker stående

slik at jeg slipper å sulte. Mat er ikke noen vanlig handelsvare

og jeg er sterkt avhengig av å spise regelmessig.

Noen dager senere kjøpte jeg 2 pakker hos Kiwi og betalte noen ører ekstra. Det er en drøss av de billigste varene som er tidvis utsolgt i butikken, men Otto Normalforbruker legger knapt merke til dette når de kjøper dyrere merkevarer hvor produsent/leverandør holder solide lagre.

Men å holde lager koster.

Otto Normalforbruker betaler uten å tenke nevneverdig på dette.

 

Kanskje du kan betale 100% mere for våpendeler og la fattigfolk i andre land stå i kø? Fullt mulig, men rikfolk i Polen, Russland og Tyskland har mye penger de også. Og de er tallrike. Gjerne 20% av befolkningen. Kanskje en annonse på egun.de med lovnad om 100% til 200% extrapreis hjelper - Kanskje.

 

Det som foregår i de fleste butikker er en form for Nederlandsk auksjon hvor prisen starter på toppen og de som er minst villig til å betale dyrt gjerne må finne noe annet å kjøpe hvis de ikke vil sulte/klare seg uten. Eller kanskje de er heldig og finner det de skal ha i restekassa 2 til 5 år senere.

 

Å holde ett stort lager som kanskje aldri blir solgt blir for dyrt.

Følgelig blir det kunde/forbruker som må ta en del av byrden

med å holde lager der det er mulig.

Følgelig har jeg litt ekstra av billige slitedeler som kanskje ryker om typisk 40 år eller aldri. Neppe lønnsomt men jeg slipper å bekymres med leveringstid hvis den tid kommer.

 

Ikke regn med at jeg investerer i våpenbransjen i Norge.

Jeg ser potensiale for bedringer, men jeg ser liten mulighet til å tjene noe som er verd risikoen for kapital investert.

Mine små oppsparte hårdt beskattede midler er investert andre og tryggere steder. Jeg liker å sove godt om natten :-)

 

For de som føler en lett bris av utålmodighet etter 6 måneder kan jeg anbefale ett opphold som Buddhistmunk i Thailand i 2 år.

Det pleier å hjelpe og gir gjerne ett nytt syn på livet :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Den bransjen jeg jobber er jeg vant til att ting må leveres til avtalt tid hvis ikke er det mange andre som står i kø for å få levert.
Det er mao mer enn en kilde for tilsvarende varer i ditt marked. Problemet i våpenbransjen ligger i produksjonsleddet, rettere sagt i at de fleste der sliter med å produsere nok for eget innenlandsmarkedet.
Link to comment
Share on other sites

Jeg var tydeligvis heldig da jeg kjøpte min ifjor. Bestilte i slutten av juli,og satt med den i handa etter 16 dager. Da hadde de en forsendelse på vei inn. De fikk 10 stk den gangen og med min så var 5 reservert. Tror nok også de nye X-Line modellene er pistoler Sig selger såpass av at produksjonen kanskje ikke henger helt med?

 

Nå har vel pvas overtatt privatmarkedet til Sig fra Capsicum. Det var ihvertfall det de fortalte da jeg var der nede å kjøpte Smithen i november.

 

Jeg har bare godord å si om Capsicum,svarte alltid på mail i løpet av en time,selv om jeg skrev godt utenfor åpningstid. Da våpenet kom til dem,så ble det sendt lynkjapt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uten at jeg kjenner SIG sin produksjon i detalj, så vil jeg komme med følgende betraktninger.

 

Store våpenprodusenter driver ikke med produksjon etter innfallsmetoden, spesielt ikke der man har mange modeller som lages med samme maskiner.

De planlegger som regel sin produksjonssyklus på SKU for hele året.

 

De våpen som blir produsert blir i stor grad distribuert til forhandlere som har bestilt.

 

Da er det ikke slik at man bare kan stoppe produksjon fordi forhandler X finner ut i september at han er tom for pistol Y, og bestiller 2 for å ha på lager, hvis pistol Y ble produsert ferdig for året i januar.

 

Mindre våpenprodusenter, og custom.sjapper kan nok klare det, men ikke store firmaer som Glock, SIG, S&W osv.

En produsent vi er forhandler for, opererer med 9 måneders leveringstid som standard.

 

Videre så binder man opp mye kapital ved å ha våpen på lager. Selvkosten er relativt høy, samt at marginene ikke er spesielt store.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at det du sier stemmer. Men ettersom mange Sig Sauer(og sikkert mange andre merker) pistoler er bestillingsvare store deler av året i Norge, må vel det tyde på at forhandlere/importør bestiller for små parti når de først bestiller? Det jeg mener er: Forhandlerne må vel ha en viss peiling på hvilke modeller som er mest populære, og omtrent hvor mye de forventer og selge?

Link to comment
Share on other sites

I likhet med aps bestilte jeg en Supermatch (min var en X-Five) før produksjonen startet. Jeg bestilte min hos Hunters House, da jeg ikke hadde enorm tiltro til den norske leverandøren på det tidspunkt. Kontaktet dem ikke engang (hvorfor skulle jeg droppe godt nord for 20 lapper hos et firma som ikke engang svarte på e-post de forrige to gangene jeg ville handle noe hos dem. Kunne sikkert purret og fått svar, men var litt furten akkurat da, og HH svarte kjapt.). Danskene advarte også om leveringstid. Etter en stund fikk en nyss i at norsk importør hadde fått sine, de sto i tollen. Danskene ble kontaktet, og kunne opplyse om at min var ventet den uken. Senere den uken fikk jeg beskjed fra dem om at den var på lager, om jeg fremdeles var interessert. Senere samme dag var penger overført, og de gikk i gang med eksportprosessen. En uke senere var den i mine klamme hender. Tilogmed Posten jobbet raskt med tolling etc.

Jeg fulgte kammeret med interesse den neste måneden, og hadde stor glede av X-Five Supermatch'en min mens de som hadde bestilt hos hjemlig forhandler fremdeles ikke hadde fått et fornuftig svar derfra.

Gråter jeg over de to ekstra tusenlappene det kostet meg i forhold til norsk listepris? Egentlig ikke. Hyggelig og grei handel.

 

MetalMorty har tydeligvis gått i kirken hver søndag, ikke gått i blandingstekstiler, holdt seg unna skalldyr og kanskje også steinet en synder. Han har nemlig hatt stikk motsatt erfaring med den norske forhandleren enn jeg har. Mye tyder på at det i de tider var noe omrokkering, som slo positivt ut for ham. Flaks og uflaks.

 

Nå er det som sagt Pedersens Vaabenlager som har overtatt privatmarked på SIG Sauer, og de har jeg bare positivt å si om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

MetalMorty har tydeligvis gått i kirken hver søndag, ikke gått i blandingstekstiler, holdt seg unna skalldyr og kanskje også steinet en synder. Han har nemlig hatt stikk motsatt erfaring med den norske forhandleren enn jeg har.

 

Jeg har ikke akkurat rent ned kirka :P Skalldyr derimot kan jeg styre meg for,og jeg traff brodern i huet med en stein i barndommen :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...