Jump to content

Liten film om harejakt med hund.


gordon setter

Recommended Posts

Denne episoden på ut i naturen synes jeg er så bra at den må ses.

Selv har jeg aldri jaktet hare med hund, men ser ut som en koselig jaktform.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/156904

 

hvis du ikke har prøvd det så er det påtide.

 

+1 :D

 

Ja kunne tenke meg det, men her nordpå finnes knapt nok folk som jakter hare med hund.

Men en kompis jobber i forsvaret på Setermoen, og han jobber med en sørfra som har harehund, har bedt med meg selv på en jakt tur med han :P

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett den filmen der et par ganger før ja :D han som prater om dunker miner litt om en vi leier haraterreng med altså en sikkelig harajeger, eller begge to minne om to av de vi leier med på måten de krangler om sweiser og dunker :roll: sjøl om begge liker dunker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Meget fin film det der om hare jakt. hadde ikke takket nei hvis det dukket opp et tilbud å å få være med på noe slikt her i trondheimsområdet :)

 

Men ser de står på vei/ved vei når de skyter etter hare. Er dette lov lengre? Er det ikke noen lover som sier at man skal så så lang unna vei før man kan skyte på noe?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noen lover som sier at man skal så så lang unna vei før man kan skyte på noe?

Riktig, men det gjelder kun vei som er åpen for alminnelig ferdsel, og det er kanskje ikke denne veien :wink:

 

det gjelder offentlig vei, altså komunal/ fylke eller riksvei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noen lover som sier at man skal så så lang unna vei før man kan skyte på noe?

Riktig, men det gjelder kun vei som er åpen for alminnelig ferdsel, og det er kanskje ikke denne veien :wink:

 

det gjelder offentlig vei, altså komunal/ fylke eller riksvei :wink:

 

Definisjon på offentlig vei er vei som er vedlikeholdt av det offentlige, så en privat

jordbruksvei, skogsvei er det tillatt å postere å skyte på/fra. åpen for allminnelig

ferdsel spiller ikke inn.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Nå er det filmen som var tema. Men for noen årsiden ble det vist en harejakt film på TV2 med en ung vakker dame som prøvde forskjelligge jakt og fiskeformer og var med DUNKEREN Klang II (far til min) noen som husker og klarer å skaffe en link til dette programet

Link to comment
Share on other sites

Hei, Troll, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med den filmen, men syntes bare det var artig, og smått vemodig, å høre om dunkeren Klang. Jeg er ikke kar om å telle antall "Klang"-dunkere fattern og jeg har hatt, men det ikke få. ALLE hann-dunkerne våre har hatt navnet Klang. Og hvis jeg får en dunker-hann igjen, blir det selvsagt Klang det også. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det filmen som var tema. Men for noen årsiden ble det vist en harejakt film på TV2 med en ung vakker dame som prøvde forskjelligge jakt og fiskeformer og var med DUNKEREN Klang II (far til min) noen som husker og klarer å skaffe en link til dette programet

 

Den filmen du er ute etter var ein episode i serien "Villmarksliv" med Hanne Steen Henriksen som programleiar. Viss ein har abonement på tv2.no kan ein sjå gamle program om igjen. Det ligg ti episodar frå denne serien ute på nett, men desverre ikkje den du etterlyser. Kanskje ein mail til TV2 hjelper...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to hunder i hundegården nå, og det er forsåvidt nok. Må jo ha tid til å bruke dem også :| Men jeg skal innrømme at jeg blir stadig mer fysen på en dunker igjen.

 

Forresten - jeg syntes jeg kjente igjen sideliggeren til han breieste fyren - var ikke det en Sauer mod. 8?

Link to comment
Share on other sites

En dunker kan jage rev like godt som hvilken som helst finne eller hamilton. Gaupe også. Og rådyr, dessverre -for det er ikke ønskelig, i og med at det etter rådyr kun er tillatt å bruke løs på drevet halsende (losende) hunder med boghøyde mindre enn 41 cm (tror jeg det er).

 

Og så er jo dunkeren myyyye penere enn dårlige finske og svenske etterligninger. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rase er en ting, linjene til hunden og egenskapene bakover er enda viktigere, og aller

viktigst er hva eier gjør det til og tar seg tid til :!::)

også har det jo litt å si da hvordan hunden er den tia den ikke jager :)

Beagle kan du jakte det meste med og når det gjelder utseende så er vel beagle i særklasse :D

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Nydelig film. Fikk sjelero av å se den filmen, i en ellers stresset hverdag. Er medisin for kroppen sånne filmer, og ikke minst; slike jaktopplevelser. Harejakt med hund har jeg kun vært med på få ganger, men skulle absolutt ønsket at det var flere. Men, det er fortsatt muligheter :)

 

Kjekt hvis det er andre som vet om filmer som ligger på nettet, og kunne postet en link til den her i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Joda harejakt med støver er jo en gammel tradisjon i Norge. Selv har jeg min første Finskstøver som var tiltenkt brukt som ren revehund , men foreløpig så synes hun haren er like interessant. Så til våren er det kanskje mulig at noen harejegere / kombijegere ( rev ) kan få overta henne for en rimelig pris :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda harejakt med støver er jo en gammel tradisjon i Norge. Selv har jeg min første Finskstøver som var tiltenkt brukt som ren revehund , men foreløpig så synes hun haren er like interessant. Så til våren er det kanskje mulig at noen harejegere / kombijegere ( rev ) kan få overta henne for en rimelig pris :wink:

 

 

Hvordan får du preget henne kun på rev da? Er vel endel hare i området hvor du jakter også, så lett er det vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Joda harejakt med støver er jo en gammel tradisjon i Norge. Selv har jeg min første Finskstøver som var tiltenkt brukt som ren revehund , men foreløpig så synes hun haren er like interessant. Så til våren er det kanskje mulig at noen harejegere / kombijegere ( rev ) kan få overta henne for en rimelig pris :wink:

 

 

Hvordan får du preget henne kun på rev da? Er vel endel hare i området hvor du jakter også, så lett er det vel ikke.

 

Joda det er jo det som er utfordringen .......for jager det gjør hun.

 

Prege ved å slippe på revespor / observasjoner , og la henne få en los eller 4 sammen med den andre støveren som forøvrig kun driver rovvilt , lukte / bite i død rev. Med andre ord benytte enhver anledning til preging på rev. Men foreløpig så er hun slik at jaktlysten driver henne også inn på hare.

Link to comment
Share on other sites

Joda harejakt med støver er jo en gammel tradisjon i Norge. Selv har jeg min første Finskstøver som var tiltenkt brukt som ren revehund , men foreløpig så synes hun haren er like interessant. Så til våren er det kanskje mulig at noen harejegere / kombijegere ( rev ) kan få overta henne for en rimelig pris :wink:

 

 

Hvordan får du preget henne kun på rev da? Er vel endel hare i området hvor du jakter også, så lett er det vel ikke.

 

Det slo meg også. Jeg tror det fort kan bli mye tænders gnidsel for deg om du skal finne en langbeint støver som ikke synes det vil være interessant å jage hare.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hvordan får du preget henne kun på rev da? Er vel endel hare i området hvor du jakter også, så lett er det vel ikke.

 

Joda det er jo det som er utfordringen .......for jager det gjør hun.

 

Prege ved å slippe på revespor / observasjoner , og la henne få en los eller 4 sammen med den andre støveren som forøvrig kun driver rovvilt , lukte / bite i død rev. Med andre ord benytte enhver anledning til preging på rev. Men foreløpig så er hun slik at jaktlysten driver henne også inn på hare.

 

 

Hvor gammel er hun da? Hadde ikke du en foxhound-blanding før? Det var vel suksess. Hvorfor byttet du rase til finsk egentlig?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda harejakt med støver er jo en gammel tradisjon i Norge. Selv har jeg min første Finskstøver som var tiltenkt brukt som ren revehund , men foreløpig så synes hun haren er like interessant. Så til våren er det kanskje mulig at noen harejegere / kombijegere ( rev ) kan få overta henne for en rimelig pris :wink:

 

 

Hvordan får du preget henne kun på rev da? Er vel endel hare i området hvor du jakter også, så lett er det vel ikke.

 

Det slo meg også. Jeg tror det fort kan bli mye tænders gnidsel for deg om du skal finne en langbeint støver som ikke synes det vil være interessant å jage hare.

 

Har hatt flere jeg :wink: , den voksne hunden jeg har nå er født harerein. Dvs om hun støkker en hare loser hun den i maks 1 min så legger hun av. Kan jo opplyse om at jeg da snakker om Foxhounds eller Foxhound blandinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hvordan får du preget henne kun på rev da? Er vel endel hare i området hvor du jakter også, så lett er det vel ikke.

 

Joda det er jo det som er utfordringen .......for jager det gjør hun.

 

Prege ved å slippe på revespor / observasjoner , og la henne få en los eller 4 sammen med den andre støveren som forøvrig kun driver rovvilt , lukte / bite i død rev. Med andre ord benytte enhver anledning til preging på rev. Men foreløpig så er hun slik at jaktlysten driver henne også inn på hare.

 

 

Hvor gammel er hun da? Hadde ikke du en foxhound-blanding før? Det var vel suksess. Hvorfor byttet du rase til finsk egentlig?

 

Må ha minst 2 støvere for å ha nogenlunde uthvilt hund til enhver tid

:D

Link to comment
Share on other sites

Har du 2 stk nå? En foxhound og en finne?

 

Ja 2 stk støvere + 2 terriere , og ennå sier kona at jeg holder på å slite ut hundene :D

 

Hehehe, du er mere ute enn hjemme med andre ord. Er det en av Jan Monrads Foxhounds du har da? Hvilken blanding er det egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Har du 2 stk nå? En foxhound og en finne?

 

Ja 2 stk støvere + 2 terriere , og ennå sier kona at jeg holder på å slite ut hundene :D

 

Hehehe, du er mere ute enn hjemme med andre ord. Er det en av Jan Monrads Foxhounds du har da? Hvilken blanding er det egentlig?

 

Nå er vel dette off topic , men det er av Monrads hunder ja , Foxhound / Haldenstøver.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig film. Fikk sjelero av å se den filmen, i en ellers stresset hverdag. Er medisin for kroppen sånne filmer, og ikke minst; slike jaktopplevelser. Harejakt med hund har jeg kun vært med på få ganger, men skulle absolutt ønsket at det var flere. Men, det er fortsatt muligheter :)

 

Kjekt hvis det er andre som vet om filmer som ligger på nettet, og kunne postet en link til den her i forumet.

 

Her http://jaktjan.no/groups/show/122 finner du flere.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra film, artig å se for en som ikke har prøvd dette før...skulle hatt en harehund på jaktlaget når beina er såre og slitne etter klatring i fjell på rypejakt, og til dager man ikke har så lyst å klatre til fjells, men kunne tenke seg en roligere dag nede i skogen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Artig film. Særlig syntes jeg Olas første møte var morsom, det oste jaktlyst og nyfikenhet av hunden. Og selvsagt - to lykkelige gutter til slutt. Flott film.

 

Ola hadde så mye jaktlyst at han kunne begynne på hare og avslutte med rådyrlos uten noterbare tap (i en og samme los :oops:) . Dette ble også hans bane, mange i samme kullet slet med det sammme, slike hunder gidder man ikke bruke tid på. Men en vakker dunker med ett helt helt fantastisk mål det skal han ha.

Her vil dere finne flere filmer

http://www.dunkerringen.org/index.php?o ... Itemid=128

Link to comment
Share on other sites

Nå er det filmen som var tema. Men for noen årsiden ble det vist en harejakt film på TV2 med en ung vakker dame som prøvde forskjelligge jakt og fiskeformer og var med DUNKEREN Klang II (far til min) noen som husker og klarer å skaffe en link til dette programet

 

Den filmen du er ute etter var ein episode i serien "Villmarksliv" med Hanne Steen Henriksen som programleiar. Viss ein har abonement på tv2.no kan ein sjå gamle program om igjen. Det ligg ti episodar frå denne serien ute på nett, men desverre ikkje den du etterlyser. Kanskje ein mail til TV2 hjelper...?

 

Hei, filmen dere etterlyser heter "Rävjakt & Harjakt" som kom i serien villmarksliv / produksjonsår 04/05 av Pan Vision AB - www.panvision.com

 

Filmen handler om Dunker Klang, Hanne :D , Dag Kjelsaas og Torbjørn Kristiansen

Art nr 99434

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, kontaktet TV2 Sumo å filmen ligger IKKE på nett, å jeg skal ikke kjøpe den, så voldsomt var det ikke. Men det som virkelig ER harefilm å få med seg er Arne Nevra film Harejakt fra 1987. Med legendene Gutolf Skuterud og Olav Haga i spissen så er dette virkelig filmen for oss harejegere, her blir den ene store utalesen etter den andre servert som perler på en snor. Mange flotte jaktklipp som gjør at denne filmen må ses omigjen og omigjen på varme svette sommerdager, da jakt lysten begynner å rive i kroppen. Har fått berget min over på DVD usiker på om den fremdeles er i handel

Rettighetshaver: Natur å video, Disributør AMG Norge LØP Å KJØP

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, kontaktet TV2 Sumo å filmen ligger IKKE på nett, å jeg skal ikke kjøpe den, så voldsomt var det ikke. Men det som virkelig ER harefilm å få med seg er Arne Nevra film Harejakt fra 1987. Med legendene Gutolf Skuterud og Olav Haga i spissen så er dette virkelig filmen for oss harejegere, her blir den ene store utalesen etter den andre servert som perler på en snor. Mange flotte jaktklipp som gjør at denne filmen må ses omigjen og omigjen på varme svette sommerdager, da jakt lysten begynner å rive i kroppen. Har fått berget min over på DVD usiker på om den fremdeles er i handel

Rettighetshaver: Natur å video, Disributør AMG Norge LØP Å KJØP

Kontaktet Arne nevra om denne filmen. Den var dessverre ikke å oppdrive :( Det er ikke

noen her inne som har en kopi vell :?:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...