Jump to content

Nybegynner ønsker godkjenning fra dere erfarne


aashe1m

Recommended Posts

Hei. Søkte i dag på min første rifle, og landet etter ukesvis med research og grubling på kaliber 6,6x55. Er student og dermed ikke fullstappa med penger. Ønsket derfor å finne en rimeligst mulig rifle (+kikkert og demper) som jeg kan bruke på både småvilt og mulig storvilt i noen år fremover. Nå i vinterhalvåret blir det for det meste rypejakt, og kanskje litt rev. Til høsten vil bevege meg over til tiur og annen storfugl, og kanskje noe storvilt om anledningen byr seg!

Landet på 6,5x55 pga at ammoen er lett å få tak i, fås i mange varianter og fordi den gir meg muligheten til både små- og storviltjakt. Så blant annet på en type helmantel med utgangshastighet på ca 800 m/s, noe jeg oppfatter som gunstig for småvilt som f.eks rype.

Hadde så og si bestemt meg for hva jeg skulle kjøpe, men klarte ikke la vær å lage meg en bruker her på kammeret for eventuelle tips fra dere mer erfarne riflejegere (Har tross alt vært mye her inne på formumet de siste ukene for å samle litt info om div :D).

Her er riflen, siktet og demperen jeg har sett meg ut;

 

Sikte - (zeiss-terra-3x-3-9x42) http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... le#details" target="_blank

 

Rifle (weatherby-vanguard) - http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 94_1_style" target="_blank

 

Demper (a-tec-tmm-45-6-5-m14x1-5) - http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 70_1_style" target="_blank

 

Har tilgang til noen prosenter i rabatt på xxl gjennom jobb, så slipper billig unna på noe som er billig fra før av :D Er klar over at dette ikke er "topp" utstyr, men tenker at dette er en grei pakke til en lav pris. Mye for pengene altså! Eller er jeg helt på jordet? :D

 

Har noen her inne veldig dårlige erfaringer med noe av dette utstyret? Evt positive?

Er rifla, sikte og demper bra tilpasset hverandre i forhold til det jeg ønsker å jakte?

 

Hadde vært dyrisk flott om noen tok seg tid til å svare! Hilsen uerfaren riflejeger

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bestemmelsen på 6,5x55 :smile: Nå er det noen som mener det er et kaliber som er aldelesutmerket for fugjer og denslags - og at det burde brukes kun til det. Har selv jaktet hjort med samme kaliberet i over 35 år og det virker iallefall for meg.

Du skal kanskje ikke ha overdrevne forventninger til kikkerten - selv om den heter Zeiss. Den virker nok aldeles prima til det du skal bruke den til og etterhvert som tiden går så melder behovet seg for en bedre - mer lyssterk kikkert seg :winke1:

Lyddemperen kjenner jeg ikke til av personlig erfaring, men de som har brukt A-Tec synes den er helt prima. Tror man skal høre på dem.

Ønsker deg til lykke med kjøpet - når du engang bestemmer deg helt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den samme kikkerten, og den samme rifla, men i .308 og med trestokk for en stund sia. Jeg har bare brukt kikkerten på en jakttur så langt, men jeg syns den var overraskende lyssterk. Det gikk bra å se ting gjennom kikkerten når det var så mørkt at det hadde vært kjipt å lete etter påskutt vilt, og mer enn det skal jeg ikke forlange av den.

 

Edit: Siden du også er på budsjettkjøret, jakt og friluft selger s&l hardcore-demperen for 1000 kr. Jeg gikk for den, og har så langt ikkeno å utsette på den. Og jeg fikk rifla for 3k siden xxl skal kvitte seg med noen gamle modeller. Kan være de fortsatt har noen igjen så du kan spare noen kroner der også. Penga kan du jo for eksempel kjøpe ammo og jaktkort for.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. 35 år med børsa gir nok en god dose erfaring og kunnskap - så nå gleder jeg meg enda mer til å teste ut kaliberet og utstyret. Har troen på at utstyret holder bra til mitt behov. Hadde ikke verken lyst eller råd til å investere i svindyrt utstyr, for så å bli bortskjemt og "låst" til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den samme kikkerten, og den samme rifla, men i .308 og med trestokk for en stund sia. Jeg har bare brukt kikkerten på en jakttur så langt, men jeg syns den var overraskende lyssterk. Det gikk bra å se ting gjennom kikkerten når det var så mørkt at det hadde vært kjipt å lete etter påskutt vilt, og mer enn det skal jeg ikke forlange av den.

 

Mer enn det vil heller ikke jeg forlange. Høres bra ut dette. Takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Husk å ta med i beregningen at de sikkert vil ha noen kroner for gjenging og montering av demperen :winke1:

S&L demper er et godt alternativ (bruker det selv) men hvis du skal gå mye med børsen så kan det bli unødig tungt - iallefall med den som heter 55 TMD. Ta en tur på Finn og sjekk der. Du kan gjøre en god deal på en lett demper som gjør en utmerket jobb. Bruk søk menyen her på Kammeret og finn tråder der det diskuteres lyddempere så får du en pekepinn på funksjonalitet på de forskjellige demperne. Hver demper har sin menighet men du klarer nok å sortere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Var kanskje litt utydelig.

Heym'en er på tilbud til 10.000 kr i mitt område, mens Weatherbybørsa jeg har har sett meg ut koster rundt 5500. Å bruke 4500 kr ekstra på børse, altså å kjøpe Heym'en, vil vel være unødvendig? Heym er riktignok et eldre og mer kjent merke, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

.

Heym'en er på tilbud til 10.000 kr i mitt område, mens Weatherbybørsa jeg har har sett meg ut koster rundt 5500. Å bruke 4500 kr ekstra på børse, altså å kjøpe Heym'en, vil vel være unødvendig? Heym er riktignok et eldre og mer kjent merke, men likevel.

 

Det er aldri feil å kjøpe Heym :mrgreen:

For den saks skyld gjør en Mauser M98 like god jobb :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut brukt Lakelander på Finn. Ofte billig med god optikk med på kjøpet. Nydelige rifler. Nytt, hadde jeg sett nøye på Howa. Samme rifla som Weatherbyen men visstnok bedre finish iflg enkelte her.

 

Har faktisk hørt noe av det samme om Howa. Men ettersom jeg får en del rabatt på produktene hos xxl, så vil jeg helst utnytte dette :) Skal se om jeg finner noen Lakelandere!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut brukt Lakelander på Finn. Ofte billig med god optikk med på kjøpet. Nydelige rifler. Nytt, hadde jeg sett nøye på Howa. Samme rifla som Weatherbyen men visstnok bedre finish iflg enkelte her.

Men howaene er ganske mye dyrere. Og hadde visst ikke særlig god presisjon i 6,5, mente jeg jeg leste her et sted?

Link to comment
Share on other sites

Hvis budsjett er et tema,kjøp den pakken du har sett deg ut,den får nok jobben gjort.Det er nok viktigere å finne ammo som samler bra,enn å ha "rett" navn på børsa.Hvis jeg skulle lagt mere penger i noe,ville jeg begynt med optikken,evt kjøpt en rimelig avstandsmåler(helst begge deler).En rype er et lite mål på 100-150-200 meter,blingser du på avstand blir det fort bom.

Uansett,lykke til med valg av rifle. :D

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å falle inn i kategorien "erfarne". Jeg har ikke lest hva de andre har svart deg, jeg svarer kun etter å ha lest din start på tråden. Har eller har hatt rifler i 22LR, 22 Hornet, 6,5X55, 270 Winchester, 7 X 57, 30-06 Sprng, 338-06 A-Square, 338 WM, 375 H&H. Allsidig jakt i Norge og utland.

 

Hvis du kjøper alt utstyret nytt, så funker det meste. Det er først og fremst snakk om smak og behag. En Vanguard er en slags "Weatherby light". en økonomimodell av en "ekte" Weatherby. Som Tikka er en rimeliger eutgave av Sako. Mens jeg var i bransjen solgte jeg noen Weatherby Vanguard.

Personlig er jeg "fan" av amerikanske våpen, og bruker stort sett kun Ruger. Du kan få en brukt Ruger for 4000. Ser at mange av dere som starter opp på død og liv skal kjøpe nytt. Det er ikke noe must, ei kvalitetsrifle som er stelt godt med varer i flere generasjoner.

Men som sagt, Vanguarden blir ikke feil.

 

Kikkerter fra Swarovski, Seizz, Docter, S&B, Leupold andre renomerte merker fungerer. Her også snakk om smak og behag. Samt vekt og forstørrelse, etter hva du skal jakte.

Skal du drive med "lagholdsskyting" Eller jakt om natta, bør du ha kikkert som egner seg for det. Skal du jakte elg, rein mm på dagtid, og skyte vanlig på bane + kanskje jaktfelt, trenger du ikke en stjernekikkert.

Den ene kikkerten min er en Swarovski 2,5-10 X 42 med 30 mm rør, den klarer seg til langt de fleste jaktsituasjoner. Til reinsjakt har jeg en Leupold, som er lettere enn Swaroen.

 

Når det gjelder kaliber/patron vil du få like mange svar som det er folk som bryr seg med å svare. Når det gjelder 6,5 X 55 , så ja det hoder kravene til storviltjakt. Ja, det er billig. Dette er vel det argumentet som flest bruker, at det er billig. Det blir sagt at det har svak rekyl, men jeg syns det smeller vel så bra som mye annet. Har selv hatt to rifler i 6,5 X 55, men anser det ikke for å være det ultimate. ( Nå kan det være det kommer en del dødelig fornæma poster, folk som skal motbevise det, for enkelte er det en hellig patron.) Saken er den at med demper er det ikke noen stor forskjell på de fleste normale patroner i rekyl. Når det gjelder 6,5 X 55 skal du være oppmerksom på at det er det minste overhodet tillatte til storvilt, og da med de tyngste kulene. Personlig ville jeg aldri anbefale den som elgjaktpatron. Er fullstendig klar over at mange bruker den på elgjakt, men jeg synes den er litt marginal.

Det er blitt populært å kappe av løpet, noe jeg ikke er overdrevent positiv til. Har aldri opplevd at løpet er for langt. Om skogen blir så tett at løpet tar borti trærne, da tror jeg ikke jeg vil skyte uansett. Du får lavere hastighet med kortere løp, og patronen blir enda mer marginal.

Med f eks en 30 kaliber kommer du fort opp i tillatte kulevekter, samtidig som du også kan skyte lettere kuler. Kuleutvalget er også godt.

Selv har jeg brukt 270 Winchester til mye jakt. Ulempen med en er at ammoen er dyr i Norge. Jeg lader selv, så for meg er det ikke problem.

 

Når du spør om lyddemper så er det sikkert sånn at pris og kvalitet henger sammen. Hvis du googler litt finner du tester av dempeevne og sammenligning mellom forskjellige dempere.

Selv har jeg en Sonic 35, en billig demper, med ekstra moduler. Den demper helt fint. Så nettopp en brukt til salgs her på Kammeret til 800,- Det er stadig brukte til salgs, og brukte riler selges også med demper.

 

Littt meninger fra meg. Du skal være oppmerksom på at nettopp nå er det mye fint brukt utstyr til salgs, det er det hver vinter. Mye er kun testskutt noen få skudd. Jeg ville ikke kjøpt brukte underbukser, men rifle har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Et innspill. Rifla du har sett deg ut veier 3,4 kg. Når du monterer på kikkertsikte og demper blir det fort litt tungt for bevegelig jakt. Jeg ville ha vurdert litt lettere rifle, så blir turene etter vinter-rypa litt hyggeligere. :smile:

 

Ett alternativ er å vente med demperen til du har skrapt sammen mer penger og heller legge litt mer i rifla nå. Da finner du fort en lettere rifle som feks: http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt/rifle/tikka-tikka-t3-lite-6-5x55/p/1047734_1_style

Link to comment
Share on other sites

Er imponert over at så mange gidder å ta seg tid til å svare :)

 

Når det gjelder kaliber, så har jeg allerede søkt på 6,5x55, så blir ei børse med det. Har vel egentlig også bestemt meg for å gå for Weatherbyen pga veldig lav pris, særlig når man inkluderer personalrabatter. Jeg tror det skal gå fint selv om børsa blir litt i tyngste laget, så får jeg heller investere i en lettere og "bedre" når økonomien strekker til.

 

Når det gjelder sikte og demper så er jeg enda litt usikker. Noen som har erfaringer med Nikon monarch3 2,5-10x50?

- http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsi ... 81_1_style

Selv om merket ikke heter Zeiss eller Kahles, så kan vel dette fungere bra? Er selvfølgelig ikke av det aller beste du får tak i, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med Nikon Monarch i kikkertversjon og den erfaringen er positiv. Det som er med Nikon i forhold til billige Zeisser er at Nikon'en holder skarpheten helt ut i okularkanten. På billige kikkertsikter (og kikkerter) har ytterradien tendenser til å bli uklar og man får buefortegnelse når kikkerten beveges i forhold til terrenget.

Mener nok at Nikon er et bedre valg i denne sammenhengen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som måtte ha interesse av å vite det - jeg endte opp med den samme pakken som jeg selv foreslo i dette innlegget.

Weatherbyrifla pga vanvittig god pris med personalrabatter.

Zeiss terra siktet pga dens lette vekt i forhold til mange andre rimlige sikter. Og selvfølgelig også fordi merket Zeiss oser av kvalitet uansett pris, og gunstige garantiordninger.

A-tec 45 demper pga lett vekt og god pris med personalrabatt.

 

Eksperten på jaktavdelinga foreslo å kappe pipa fra 61 cm til 55 cm, samtidig om børsa er inne for gjenging. Han begrunnet dette med bedre balanse i børsa, samt noen gram lettere utstyr. Noen som har spesielle innvendinger mot dette?

 

Uansett - takk til alle som har gitt tips og råd, dere er gode ressurser for oss nybegynnere!!

Link to comment
Share on other sites

55cm er finfin lengde på 6,5x55. 6,5'en er en fantastisk kaliber. Bedre å treffe med den enn bomme med noe grovt og mindre marginalt. Som et lite tips til demper, kanskje i tillegg til A-tec'en(som er en bedre demper enn forslaget som kommer), er å kjøpe en Sonic 45. Hvorfor hvis den er dårligere enn A-tecen? Jo fordi den bygger så lite framover. Kun 8cm med alle moduler på plass. Ta bort noen moduler og vips så har du en like lang børse som uten demper med original pipelengde. Den beste demperen er som kjent den som blir med på jakt og ikke den som er litt for svær og knotete til at man ikke gidder å ta den på ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...