Jump to content

Elggryte-Några bra recept?


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

Âr det någon som har ett gott recept på älggryta. Det har nyss ankommit en mängd,färskt älgkött ifrån slaktaren,som min svåger har skjutit :!::D

Tänkte laga en trevlig höstgryta imorgon :!:

Link to comment
Share on other sites

Skjær kjøtt i skiver, stek det, ha det i en gryte med stekt løk, stekt sjampinjong, en pose viltsaus, en pakke fløtesaus, fyll opp med den væsken som sausene skal ha, pluss en boks sæterrømme, la det småkoke i ca 15 min:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er forpart: Skjær i biter, salt og pepre, brun bitene. Hvis du vil, skjærer du en løk i terninger og freser gyldenblank. Legg alt i gryta, hiv på en boks eller to med seterrømme litt avhengig av hvor mye kjøtt du har stekt og omtrent like mye vann. Kok mørt, det tar fra en halvtime til tre timer . Jevn forsiktig med litt hvetemel utrørt i vann og kok ti minutter til. Smak til med nymalt pepper, en skive eller to med brunost, etpar knuste einerbær og gjerne noe søtt som rips- eller rognebærgele. Du kan bruke ørlite (brunt) sukker istedenfor ripsgelé. Hvis du vil, sprøsteik litt bacon og hiv oppi. Server med kokte, melne poteter og grønnsaker etter ønske.

 

Hvis det er mør bakpart: Skjær i biter, salt og pepre, brun bitene. Ta dem opp og legg på et fat. Rens og brun forsiktig et nett med sjalottløk og rikelige mengder sopp etter ønske og tilgang. Ha i nok seterrømme til at det dekker, kok til løken er mør og smak til med litt tomatpuré og nymalt pepper. Legg kjøttet oppi gryta og la det trekke til kjøttet er varmt og rosa i midten. Server med kokt ris.

 

Toro skal du sky som pesten, det er -- som pulverkaffe -- djevelens verk og bør unngås i bortimot enhver sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte forresten én ting som jo er helt selvsagt for meg siden jeg alltid bruker jerngryta hele veien til sånn mat, men kanskje ikke for alle: Hvis du ikke bruner kjøttet i den samme gryta som du koker i, må du for all del tømme litt vann i steikepanna og koke godt ut. Sjyen bruker du istedenfor litt av vannet i gryta. Det sitter mye god smak igjen i panna når man har stekt kjøtt :!:

Link to comment
Share on other sites

Ahh, elggryte er ikkje så værst kost det.

 

Det spørs kor mange personer du skal ha det til, men bruk ca denne oppskrifta :

 

1 kg elgkjøtt

50 gram bacon.

2 ss Margarin eller steikesmør.

1 dl med hvetemel

1 ss med mørk buljong

3 dl Kremfløte

3 dl med Rømme

8 skiver med brunost ( gubrandals typen, ikkje fløtemys ost )

3 ss med ripsgele eller tyttebær syltetøy

2 ts med salt

Ein god dose med kverna pepper

5 dl vann

200 gram champignon eller blanding av skogssopp.

4 gulerøtter

100 gram med fersk asparges.

Passelig mengde poteter eller ris.

 

 

Tja, du kan begynne med å kutte kjøttet og baconet i termninger. Ha ei god og varm panna med margarinen eller steikesmøret og steik kjøttet i 2 omganger, sånn at kjøttet bli skikkelig steikeskorpe på. Kutt opp gulerøtter og sopp, mens kjøttet freser i panna. Aspargesen kutter du av 2 cm nederst mot snittet. Og kutt den så opp i ca 2-3 cm lange biter.

 

Kjøttet skal steikes på sterk varme og ikkje så veldig lenge. Etter kjøttet er steikt, så ta vekk kjøttet og tilsett litt margaring til, sånn at du kan vispe inn hvetemelet i det. Så bruner du det litt, ikkje så masse at det blir sterkt brunt, men sånn passelig lysebrunt. Ellers så får du den brent smaken på den sausen.

Så lar du panna kjøle seg av, og så rører du inn vannet i melet. Det er ca mål eg har, berre prøv deg fram med vannet, du skal ha ein litt tjukk saus.

Så heller du sausen opp ei ein kasserolle og tilsetter salt, pepper og buljong. Smak til salt og pepper, slik at den er smakfull og god. Sett sausen på kok ca 5 minutt, til at du ser den er passelig tjukk. Så tilsett du kjøttet, og tar et lokk på kasserollen. La kjøttet koke på svak varme i ca 2 timer. Du må nok helle på litt med vann igjen, hvis den blir for tjukk.

 

Så tar du litt steikesmør i steikepanna og freser bacon terningene i ca 5 minutter. Så heller du oppi soppen, og lar den steike ca 5 minutter. Til slutt har du i aspargesen og lar denne frese sammen med bacon og soppen ca 3 minutter til slutt. Sett steikepanna til sides.

 

Hell oppi gulerøttene i kjelen med saus og kjøtt. La dette koke 10 minutter.

Ha i rømmen, kremfløyten og ripsgele/tyttebær syltetøyet i sausen. Rør dette inn, og tilsett dei skivene med brunost til slutt. Så har du i bacon, sopp og asparges og lar dette trekke dei siste minuttene før servering.

 

NB! Pass på at du har eit skikkelig håndklede tilgjengelig, sånn at du kan tørke vekk alt siklet som kjem ut av munnen din, når du lager dette. Det ville være synd om gjestene skulle måtte spise det, BON APETITE.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Ekte mannfolk bruker ikke desilitermål når de lager mat. Korrekte måleenheter er "en del", "litt", "passe", "en dæsj", "nok" og så videre :lol:

 

Heilt einig, når eg lager mat sjølv, så har eg ikkje desilitermålet på disken. Men når eg legg ut ei oppskrift, som dette, så bruker eg ca mål, så unngår eg og få heile PM innboksen full av spørsmål ein sein Fredags kveld, he, he...

Hvor mya av ditt bruker du, hvor mye av datt bruker du til så masse gryte, osv, osv... Been there, done that... :lol:

 

Men just presis, heilt einig med deg i det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ahh, elggryte er ikkje så værst kost det.

 

Det spørs kor mange personer du skal ha det til, men bruk ca denne oppskrifta :

 

1 kg elgkjøtt

50 gram bacon.

2 ss Margarin eller steikesmør.

1 dl med hvetemel

1 ss med mørk buljong

3 dl Kremfløte

3 dl med Rømme

8 skiver med brunost ( gubrandals typen, ikkje fløtemys ost )

3 ss med ripsgele eller tyttebær syltetøy

2 ts med salt

Ein god dose med kverna pepper

5 dl vann

200 gram champignon eller blanding av skogssopp.

4 gulerøtter

100 gram med fersk asparges.

Passelig mengde poteter eller ris.

 

 

Tja, du kan begynne med å kutte kjøttet og baconet i termninger. Ha ei god og varm panna med margarinen eller steikesmøret og steik kjøttet i 2 omganger, sånn at kjøttet bli skikkelig steikeskorpe på. Kutt opp gulerøtter og sopp, mens kjøttet freser i panna. Aspargesen kutter du av 2 cm nederst mot snittet. Og kutt den så opp i ca 2-3 cm lange biter.

 

Kjøttet skal steikes på sterk varme og ikkje så veldig lenge. Etter kjøttet er steikt, så ta vekk kjøttet og tilsett litt margaring til, sånn at du kan vispe inn hvetemelet i det. Så bruner du det litt, ikkje så masse at det blir sterkt brunt, men sånn passelig lysebrunt. Ellers så får du den brent smaken på den sausen.

Så lar du panna kjøle seg av, og så rører du inn vannet i melet. Det er ca mål eg har, berre prøv deg fram med vannet, du skal ha ein litt tjukk saus.

Så heller du sausen opp ei ein kasserolle og tilsetter salt, pepper og buljong. Smak til salt og pepper, slik at den er smakfull og god. Sett sausen på kok ca 5 minutt, til at du ser den er passelig tjukk. Så tilsett du kjøttet, og tar et lokk på kasserollen. La kjøttet koke på svak varme i ca 2 timer. Du må nok helle på litt med vann igjen, hvis den blir for tjukk.

 

Så tar du litt steikesmør i steikepanna og freser bacon terningene i ca 5 minutter. Så heller du oppi soppen, og lar den steike ca 5 minutter. Til slutt har du i aspargesen og lar denne frese sammen med bacon og soppen ca 3 minutter til slutt. Sett steikepanna til sides.

 

Hell oppi gulerøttene i kjelen med saus og kjøtt. La dette koke 10 minutter.

Ha i rømmen, kremfløyten og ripsgele/tyttebær syltetøyet i sausen. Rør dette inn, og tilsett dei skivene med brunost til slutt. Så har du i bacon, sopp og asparges og lar dette trekke dei siste minuttene før servering.

 

NB! Pass på at du har eit skikkelig håndklede tilgjengelig, sånn at du kan tørke vekk alt siklet som kjem ut av munnen din, når du lager dette. Det ville være synd om gjestene skulle måtte spise det, BON APETITE.... :mrgreen:

 

 

Jag gjorde en kompromiss;jag gjorde ditt recept men hade Sako 30-06 i "tankarna",vilket gjorde att jag ökade bacon,sopp och aspargesmängden lite... :wink: Jag bjöd fruen på detta idag och det var himmelskt gott :!::P

Faktiskt den bästa viltgryta jag provat :!: Detta recept har hamnat i min receptbok och hör till "Topp 10".

Jag serverade basmatiris till. Inga grönsaker,då de redan fanns i grytan :!::lol:

Tack för flott recept :!::D

Skall till Sverige på jakt i nästa vecka,och hoppas efter denna tur,prova denna gryträtt med både vildsvin&rådjur :!::)

 

Ps. Jag glömde håndkledet,så nu har vi nästan fuktskade framför komfyren :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hepp .358 Norma Magnum. Det var fint at gryta falt i smak, he, he.. Det der er ei sånn ca oppskrift eg bruker på viltgryte med hjort og faktisk rype også.. Den er litt omygd i forhold til rype, men grei basis. Og den burde væra særdeles fin elgen. :P

 

Det var trist å høyre om den "nesten vannskaden" foran komfyren, men eg sa det til deg... :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Âr det någon som har ett gott recept på älggryta. Det har nyss ankommit en mängd,färskt älgkött ifrån slaktaren,som min svåger har skjutit :!::D

Tänkte laga en trevlig höstgryta imorgon :!:

 

Må nok prøve meg på oppskriftene i tråden jeg og.

Men! Kunne ikke dy meg - er det sånn å forstå at det er slakter'n din svoger har skutt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Âr det någon som har ett gott recept på älggryta. Det har nyss ankommit en mängd,färskt älgkött ifrån slaktaren,som min svåger har skjutit :!::D

Tänkte laga en trevlig höstgryta imorgon :!:

 

Må nok prøve meg på oppskriftene i tråden jeg og.

Men! Kunne ikke dy meg - er det sånn å forstå at det er slakter'n din svoger har skutt? :wink:

 

:lol::lol: Den var bra :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvis det er forpart: Skjær i biter, salt og pepre, brun bitene. Hvis du vil, skjærer du en løk i terninger og freser gyldenblank. Legg alt i gryta, hiv på en boks eller to med seterrømme litt avhengig av hvor mye kjøtt du har stekt og omtrent like mye vann. Kok mørt, det tar fra en halvtime til tre timer . Jevn forsiktig med litt hvetemel utrørt i vann og kok ti minutter til. Smak til med nymalt pepper, en skive eller to med brunost, etpar knuste einerbær og gjerne noe søtt som rips- eller rognebærgele. Du kan bruke ørlite (brunt) sukker istedenfor ripsgelé. Hvis du vil, sprøsteik litt bacon og hiv oppi. Server med kokte, melne poteter og grønnsaker etter ønske.

 

Hvis det er mør bakpart: Skjær i biter, salt og pepre, brun bitene. Ta dem opp og legg på et fat. Rens og brun forsiktig et nett med sjalottløk og rikelige mengder sopp etter ønske og tilgang. Ha i nok seterrømme til at det dekker, kok til løken er mør og smak til med litt tomatpuré og nymalt pepper. Legg kjøttet oppi gryta og la det trekke til kjøttet er varmt og rosa i midten. Server med kokt ris.

 

Toro skal du sky som pesten, det er -- som pulverkaffe -- djevelens verk og bør unngås i bortimot enhver sammenheng.

 

Tusen takk for kjempebra oppskrift!! :D

 

Serverte elggryte på sako 30-06vis til samboer og et vennepar i kveld, det var kjempegodt!

 

Takk! :D

Det eneste jeg kan klage på, er vel at jeg fikk beskjed om å lage middag oftere... :?:wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har lest tråden og syns den var fin, men hva i allverdens rike har bacon i en elggryte og gjøre ?

Trodde min santen at elgkjøttet var bra som det er :!::?: Noen bruker flesk i elgkarbonaden også, Fy te rakkeren` :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde oppskriften til Mauser68 forrige helg og det ble en suksess :D

 

Kjempe god gryte som anbefales på det varmeste :D

 

Ja,den är jäkligt god :!: Nu är mitt grytkött slut,men har några älgstekar i frysen,så någon offrar jag till denna goda gryta,det borde väl säga hur bra detta recept är :!::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...