Jump to content

Jaktski med stålkant


Blaser_308

Recommended Posts

Kanskje ikke det rette, men jeg var også i jaktskimodus i fjor. Hadde noen eldre Åsnes Sondre MT Telemark. Skulle først ha meg nye sko, men endte med å rett og slett fikse "nye" ski også. Syntes det var i overkant å hive ut flere tusen for ski jeg bruker et par, tre ganger i året, så da fant jeg et par gamle alpinski, fjernet bindingene, lakkerte hvite og satte på Voile 75 mm bindinger. Vips, passe stive, passe lange og passe brede jaktski. Skoene bestilte jeg fra USA.

 

20140217_192921_zps880bdb2d.jpg

 

Ski og bindinger kostet meg kun bindingene, 1 200,- eller noe slik.

 

Skoene kostet meg for øvrig ca 1 600,- ferdig i postkassa. Ganske høye og ganske stive, slik jeg ville ha dem. Dessuten holder de fint på varmen. Perfekt til mitt bruk i hvert fall. :-)

 

Vel, det er i hvert fall et tips om det skal gjøres billig. ;-)

 

Nye? Disse, Kongsvold, fra Åsnes er jo noe å titte på: http://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-kongsvold-jaktski-34988.aspx.

 

Edit: Kongsvold har ikke stålkant.

Link to comment
Share on other sites

Skoene bestilte jeg fra USA.

 

Ser på bildet og det ser ut som noen imponerende sko, synes stort sett de modelle man får se på de lokale sports butikkene er for lave.

 

Har søkt men finner ikke sko modellen i 75 såle bare i BC, kanskje du greier å finne dem igjen på nettet å legger ut en adresse...? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt hvor jeg bestilte dem, men jeg lurer på om det ikke var herfra: http://www.omcgear.com/fischer-bcx-675-ski-boot-men-s.html.

 

Jeg bestilte dem i ett nr større enn jeg trodde jeg trengte, for å være sikker på at de ikke ble for små. Normalt bruker jeg 44 i skisko (43 i vanlige sko) og kjøpte i 45. Det passer i grunn greit, for da kan jeg bruke varm innleggssåle og ganske tykke sokker. Kjekt om man skal tusle flere timer i mange minus på toppjakt. Har rukket å prøve dem to ganger, og de funker godt synes jeg. Liker høyden og at de er nokså stive. I ulendt terreng har jeg opplevd at andre, lavere sko som ikke er så stive, nærmest vrir seg av skien. Disse sitter. De er kanskje litt stive i sålen på flatmark, men i det lave tempoet jeg har på jakt, er det ikke noe problem. Jeg er så langt fornøyd i hvert fall. :-)

Link to comment
Share on other sites

Til dere som jakter med hund i fjellet. Vær forsiktig med ski, som har stålkant da, så dere ikke kutter opp hunden. Går nok normalt bra, men i utforkjøringer er det normalt at hunder forsøker å komme forran jegeren og hvis jegeren innhenter hunden, kan uheldige kutt oppstå.

 

Jeg bruker ikke ski med stålkant, i frykt for å skjære opp hundene. En bekjent måtte bære en stor Engelsk Setter over 4 km grunnet stygt kutt (bl.a. avkuttet sene) i beinet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale ski med stålkant til vinterjakt på fjellet?

 

Tenkte å bruke Voile med wire. God binding?

 

 

Bindingen er noe av det bedre dersom du skal bruke 75 mm sko, med mulighet til ha wire rundt hælen til nedkjøring og kun feste frempå til flatmark og motbakke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt liggende et par Fischer BCX Jakt Crown jaktski uten stålkanter, jeg fant de til gibortpris på et konkurssalg for et par vintre siden. Nå har jeg fått hjem et sett Voile 3-pin cable bindinger som skal monteres. Spørsmål: hvor langt foran balansepunktet bør bindingen monteres? Bindingene er levert med mal for montering, men skia har ingen merking, hverken senterlinje eller balansepunktet. Dette er selvfølgelig greit å finne, men hvor langt foran balansepunktet bør bindingen monteres? Håper noen her har gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Åsnes Combat med voile binding for 5 år siden. Valgte Lundhags skistøvler med uttagbar ullfiltsokk. Et genialt konsept med tanke på at man kan ta ut "foret" og ta det med ned i soveposen. Støvlene er da tørre på morgenen. Fikk disse laget på mål hos lundhags, og valgte et annet skaft med bedre snøring. Ulf Lindroth bruker lundhags sine i filmen toppjakt på tjader. Valgte å bytte binding etter to år til rottefella chili. Disse er litt mykere i fjæra og trekker derfor ikke helen like hardt ned, noe som gav meg gnagsår. Ved å bruke bare tåbindingen vil det etterhvert være fare for sålebrudd. Noe som er mindre med helwire, da helen ikke løftes like høyt. Og ja, det kan skje. Hadde rottefella super telemark på de gamle fjellskia mine, og fikk sålebrudd etter noen år. Er nå knallfornøyd. Gode ski, enkle bindinger og varme støvler. Skal brukes på toppjakt neste helg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...