Jump to content

Toppjakta 2014 - 2015


Dagl

Recommended Posts

Kan ikke finne igjen noen tråd om toppjakt for iår, så jeg lagde en ny.

Mod`s får flytte den om det er laget en allerede som jeg har unngått.

 

På grunn av lite snø og dårlige forhold har det blitt lite toppjakt iår. Desto mer hunde-jakt.... :twisted:

 

Men nå siste helga bød det seg opp en mulighet. Det var langtfra topp forhold, og fortsatt hadde det vært relativt gode forhold for hundene. Men de siste helgene har vi vært borti en del fugl som har sittet i trær, og nå ble det litt snø og kaldere.

Skia ble med og selv om det var svært unødig og ganske kronglete i skog, så var de gull verdt på de store og lange myrene. Jeg angret ikke på valget og gikk med dem i handa om det krevdes.

 

Men fuglene var som blåst bort! Området har vist seg å ha ganske bra med fugl når jeg har jaktet med hund, men nå fant jeg de ikke igjen. Kanskje satt de tett så jeg ikke så dem. Kanskje satt de på bakken. Kanskje de rett og slett har flyttet, og at området slett ikke er vinter-område? Neimen om jeg vet, og siden det er første året jeg jakter er så vet jeg ikke. Men borte var de. Støkte en flokk orrhaner på lørdag, det var alt.

Var litt uheldig med det. En hogstflate der vi har vært borti en del fugl, både orrfugl og storfugl, var målet. Det var på slutten av dagen og skumringen hadde såvidt satt inn. Jeg nærmet meg forsiktig, kom ut bak en liten "odde" av tett smågran, og kikket spent ut på hogstfeltet. Ingenting å se... Jeg hørte en lyd som minnet om kakling av orrhane, men jeg hadde også hørt en hund nede i bygda hele dagen og trodde det var denne. Tok ett steg fram og da reiste flokken.... Selvsagt måtte det - på det store hogstfeltet - være på den kanten jeg kom ut at de satt. Selvsagt måtte de sitte bare 50 meter tilside for der jeg kom ut. Og like selvsagt måtte jeg komme akkurat ut ved denne "odden", og orrhanene sitte inne i ei "vik" like bak... Helt håpløst! De 6-7 orrhanene fløy i retning dit jeg skulle, og jeg satte etter så snart jeg hadde scannet hele hogstfeltet. Men jeg fant de ikke igjen.

Søndagen så jeg ikke ei fjær. Rotet meg litt bort, gikk for langt, og det ble en tung tur tilbake...

God mosjon var hele helgas beholdning!

 

Bilde fra lørdag til venstre, og søndag til høyre.

d1bac2374844186.jpg ffe2da374844196.jpg

 

Det var siste mulighet for meg i Norge, så får vi se om det blir en tur eller to over grensa i Januar...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har rukket å prøve to ganger selv. Første gangen var for en drøy uke siden. Gikk ut i nitida for først å prøve å lokke på rev da det er en del revespor i området. Det kom ingen rev den halvtimen jeg satt, så jeg tok på meg skia igjen og ruslet litt oppover langs en smal myr. Da fikk jeg plutselig se en mørk flekk i det lysegrå i tetta langt unna. Opp med kikkerten, og joda, der satt det en tiur. Jeg anslo avstanden til ca 200 meter. For en gangs skyld skulle jeg gjøre skikkelig arbeid, tenkte jeg. Stresset ned, men fulgte med på om fuglen ble urolig. Det var helt åpent helt frem, med noen busker sånn strategisk plassert mellom. Satte rifla mot et tre og tok av meg sekken. Selvsagt dultet jeg borti rifla slik at den datt nedi snøen! Flott! Børsa full av snø. Med litt intens banning og dasspapir ble det til slutt såpass at jeg kunne se fuglen gjennom siktet. La an med skistav som støtte, knestående. Dette ble ikke stødig, så tok også den andre staven, og da ble det bedre. Siktet omhyggelig og skulle til å trekke av, før jeg kom på at jeg hadde Vmax i kammeret. Det ville jeg ikke bruke på fuglen, så da var det å få ut disse patronene da. Vippet ned underbeslaget, og der fulgte ikke bare patronene på. Magasinfjøra ble visst med den og, og i forfjamselsen ramlet fire patroner og fjør nedi snøen. Da var det bare å "sile" snø og finne igjen alt. Etter nok en runde med sterke ord inni meg, fikk jeg alle patronene nedi sekken og fjøra i magasinet igjen. Ellers lærte jeg også noe; ta èn og èn patron og legg i magasinet. Jeg tok frem flere og mistet to i snøen. Ny leterunde... Etter langt om lenge var jeg endelig klar på nytt. Ogsåbommetjeg... :oops: I farta tenkte jeg ikke på å forlegge siktet, slik at jeg antageligvis skjøt under fuglen. Den fløy i hvert fall av gårde. Gikk bort til treet, og ingen fjær var å se, og ikke noe blod. Fulgte ruta fuglen hadde reist, for å være sikker, men ingen spor etter fugl. Gikk deretter opp til en vei og fulgte den litt, og da fløy en tiur ut foran meg. Sannsynligvis den samme. Dette var det jeg så den dagen. Men, jeg fikk da en opplevelse, om ikke annet.

 

I går tok jeg ny tur i samme området. Denne gangen glemte jeg revelokken, så det ble bare å se etter fugl. Været var bra, og det var åtte minus. Startet kl ni denne gangen og. Gikk noenlunde lik runde som sist, men fulgte veien først denne gangen. Etter en stund svingte jeg av og innover i terrenget. Tok meg en kafferast og fulgte en myr nedover. Ikke lenge etter dro en orrhane ut fra et tre femti meter foran meg. Den satt på samme side som jeg gikk, så det var umulig å se den før den dro. Den satt i et tre som var skjult bak et annet. Hadde jeg enda fulgt planen om å gå over myra og nedover på andre siden. Da hadde jeg nok sett den først. Menmen, jeg så da fugl. Etter det ble det helt stille. Etter en lang stund nærmet jeg meg myra jeg skulle krysse tilbake mot bilen. Tenkte at jeg skulle ta en liten runde nedom et sted jeg har hatt opp tiur omtrent hver gang i høst. Vet noenlunde hvor denne bor. Kom inni skogen, og joda, tiuren var der den, men den merket meg først og fløy av gårde. Dette var det siste som skjedde. De siste par kilometrene ble resultatlørse.

 

Ellers så jeg ganske lite spor av fugl. Et par steder var det spor på bakken, men jeg fant ingen beitetrær utenom det jeg fant tiuren i sist og der jeg støkket denne siste. Var innom treet jeg skjøt mot fuglen sist, og det var ferske skudd på bakken, så kanskje jeg burde gått dit først i stedet for en runde utenom.

 

Men nå er jakta dessverre over for i år. Kanskje blir det en svensketur på nyåret. Vurderer samme plass som i fjor, men har også en mulighet, om det passer denne gangen, å dra til Orsa. Får se litt på hvor mye det koster å fikse lekebilen (Vitara cab) først. :)

 

Et par bilder fra terrenget:

20141221_095252_zps940574f0.jpg 20141221_100740_zpsadd2dae6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har man bestilt seg en aldri så liten toppjakttur til Sverige om en knapp måned. Det ble samme sted som i fjor, Storbo, rett øst for Drevsjø. Fikk ikke noe i fjor, men så litt fugl da. Får håpe det blir bittelitt bedre denne gangen. På fire forsøk har jeg ikke klart å få en eneste fugl i bakken i Sverige, så alle gode ting må være fem...

 

Har vært helt meningsløst uheldig med forholdene hver eneste gang jeg har vært borti der, fra ekstremt snøfall (første gangen) til ekstrem vind (tredje gangen) og til en nice kombinasjon i fjor, både kraftig vind og kraftig snø. Av ca ti jaktdager har hele sju dager vært nærmest ikke-jaktbare. Snart må vel flaksen snu!

 

Skal i utgangspunktet ha med samme kompis som i fjor, men han har ikke svart på verken sms eller FB-melding, og jeg vet han leser dem, så det spørs om han blir med. Menmen, da får jeg jo alle fuglene for meg selv...

 

Blir i hvert fall å overføre Zeiss V'en til Sako Vixen'en og skyte inn selvstrikkede 50 grs Sako fmj og 55 grs Norma fmj. Tror jammen jeg skal skyte inn med 55 grs Lapua sp og. Tar med den fmj'en med best samling pluss Lapuaen. Skulle en finne på å måtte lete seg kvakk ihjel etter truffet fugl uten å finne igjen, kan det hende det havner en Lapua i neste fugl for å være sikker på at den detter i bakken og blir der. Men, alt dette er jo rent hypotetisk. Min sedvanlige flaks gjør vel at eneste fangst blir bacon på lokalbutikken. :oops:

 

Men en får garantert ingenting ved ikke å reise, og reiser jeg ikke, kommer jeg til å angre på at jeg ikke gjorde det! :)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. :-)

 

Vi drar over fredag 23. og jakter 24. og 25. Blir en kort helg, men det er bedre enn ingenting. Kompisen som var med fikk høre etterpå at vi hadde vært uheldige, for det skulle være bra med fugl der. Håper på bedre denne gangen, ikke minst værmessig. En mister litt trua når det blåser og snør...

 

Et par "stemningsbilder" fra siste dagen forrige gang:

20140127_095434_zps8e5b9ce2.jpg 20140127_101512_zps08e695c2.jpg

 

Tett snødrev, vannrett i mot. Har fått mer enn min andel av slikt vær på svensketurene mine nå! :?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ny når de kommer til topp jakt. Har gått til innkjøp av de tingen jag manglet, så som snø kammo etc.

 

Har veldig lyst å få prøvt litt jakt denne sesongen. Ser at de er endel vinterjakt på småvilt ute på inatur, er de fritt frem for å bruke rifle på topp (hvor de er tillatt å jakte på tiur og orrfugl)? Bortsett fra hvor de er lokale forbud, regner med er beskrevet på inatur hvis de skulle foreligge lokalt forbud?

Link to comment
Share on other sites

Hei, anmal. Ja, det skulle man tro, men det viser seg at overraskende mange grunneiere ikke ser noen grunn til å skrive om forbud mot rifle på småvilt/fuglevilt og andre lokale bestemmelser på inatur. Jeg tok kontakt med statskog etter å ha ringt et titalls private grunneiere og blitt fortalt at de hadde forbud mot toppjakt som de håbdheva strengt (men ikke gadd fortelle noen om), og statskog ga klart svar: om ikke annet står klart og tydelig på inatur gjelder nasjonale regler. Altså lovlig toppjakt. Jeg har funnet et par statskogområder der toppjakt er forbudt, og der sto det under jaktregler på inatur.

 

Ellers er vel skogsfugljakta over for iår. Vi får håpe på et bra 2015, eller ta turen over grensa.

 

Edit: statskogs uttalelser gjelder selvfølgelig bare deres egne terreng, om det var uklart.

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som det er standarden mer enn unntaket, men jeg kan ha vært uheldig med hvor jeg har sjekka. Du kan jo selvfølgelig la vær å spørre, og hvis det blir bråk lene deg på at det ikke står noe på inatur, men det kan jo bli litt dårlig stemning på den måten. Et sted jeg ringte hadde det på nettsida si i et nedlastbart referat fra et styremøte i grunneierlaget i 2009 eller deromkring, og mente at det burde jeg ha sett...

 

Heldigvis har vi statskog.

Link to comment
Share on other sites

Re tilbud på Inatur om småviltjakt på privat terreng, og ikke-kommuniserte regler..

 

På et vis har Statskog via Inatur satt standarden på hvordan jakta selges, og etablert et godt profesjonelt nivå. Private grunneiere som vil gjøre det samme, les skape et produkt og bedre inntektene, må legge seg på samme eller bedre tilbud, eller så taper de på det. De må forvalte fornuftig, begrense sitt eget uttak og legge til rette for jegerne. Å selge jakt på Inatur betyr mer enn bevegelse på bankontoen. Forbud mot toppjakt kan gjerne komme av at en ikke selv har drevet med det, og overdreven tro på effektiviteten. Den jakta gir nemlig gir år om annet et magert utbytte, er særdeles spennende og kan lett begrenses til bare svart fugl. Håpet er mer proffe utleiere, med sterkt kundefokus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det en tur over grensa, og en toppjakt - dag i Sverige.

Det ble en god mosjons-tur, men lite fugl. Så veldig lite spor men så var det da også snødd hele natta. Det hadde vært, og var fortsatt, en del vind så det var ikke perfekt "upplega". Noen steder var det ganske hvitt, men stort sett var det slik:

120946380916275.jpg

 

Siden det var en del vind så antok jeg at fulgen ikke ville toppe helt, men sitte litt ned i buskene. Altså innebar det intens speiding hele tiden inn i slike "holmer" som over, da man lett kan gå forbi akkurat den glenna der man akkurat kan se tiuren der den sitter...

 

Men det varte og rakk, og ingen svarte klumper åpenbarte seg hverken i topp eller ellers. X antall imaginære tiurer ble studert, vurdert og avskrevet. Jeg kom opp på en topp med god utsikt til ei li der jeg støkket fugl ifjor, og studerte denne lia nøye i kikkerten. Men nada... Ikke noe å se.

Tuslet videre opp over myrdagene, passerte toppen og rundet ei myr innafor der igjen.

f458bd380916206.jpg

 

Fortsatt ikke noe å se. Men innerst inne var det da ett harespor i det minste... Dagen kom på hell, og jeg begynte å merke at låra hadde fått kjørt seg litt. Planla å ta korteste vei hjem etter ei matpause. Men etter pausa var det lettere å gå, og jeg bestemte meg for å ta en liten ekstra runde opp på ei lita myr jeg visste om. Valget stod om jeg skulle gå rett opp i skogen til myra, eller sveipe innom ett hogstfelt å få god utsikt tilbake... Det ble å gå hogstfeltet opp mot toppen. Oppe på høyeste topp igjen omtrent der jeg var på formiddagen, men så ikke noe i lia denne gangen heller. Tuslet sakte innover mot myra. Hadde igjen ei lita furu før jeg så innover myra, da så jeg en tiur som slapp seg ut! Pokker også, jeg støkte! Jeg har hele dagen vært nøye med å speide med kikkert innover i disse holmene, spesielt foran meg, og så skulle det glippe akkurat nå! Den satt som antatt langt nede i buska, og det er slett ikke sikkert jeg hadde kunnet se den engang. Kanskje om jeg hadde kommet inn fra skogen som jeg vurderte, hadde jeg hatt større sjanse... men det vet man jo aldri på forhånd! Tiuren tok kursen den veien jeg skulle gå, så jeg la meg etter. Håpet å finne den igjen i en topp... Plutselig fikk jeg se spor på bakken...tiurspor! Den hadde gått på bakken, og det var ikke mer enn 10 meter fra mine skispor fra formiddagen...! Men det var ikke nå. Jeg gled ut på kanten av ett hogstfelt, og studerte toppene rundt. Og der satt den jaggu! Helt på andre siden, med god oversikt satt den umiskjennelige profilen! Det nye kamera med zoom fikk prøvd seg, og selv om lyset begynte å bli dårlig så ble det da noen bilder... Dessverre hadde jeg hatt på ett "Blåfarge-filter" som jeg i farta glemte å slå av... :oops: Så bildene ble noe mer blå og mørke enn i virkeligheten... men en ser da sånn noenlunde hva det er for en figur..

270395380916248.jpg d904c1380916228.jpg

 

Men å ta seg dit skjønte jeg med en gang ville bli vanskelig. Det var minst 400 meter kanskje nærmere 500 meter, jeg målte aldri med avstandsmåleren. Lyset avtok sterkt, og den var veldig på vakt med strak hals og så seg tilbake. Plutselig fløy den - og kom mot meg! Den passerte nesten rett over meg og tilbake! DA måtte jeg bare ta en tur tilbake igjen for å se etter den. Men jeg fant den ikke igjen tredje gangen. Det var nå godt skumt, og jeg hadde en drøy halvtime igjen til jeg var ved bilen. Så jeg måtte avbryte. Men den gyldne regel om at det er på eftan det skjer - slo til igjen!

Turen ned til bilen var grei i mine egne skispor fra morgenen. Kvart over fire var jeg nede. Dyktig sliten, men fornøyd lell. Det var ikke mye å se, men trolig har jeg gått forbi fugl som satt langt nede. Og så fikk jeg da se en - det gjør at lysten til å prøve igjen beholdes..... ;-)

Kanskje får jeg til en tur til iår, vi får se.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte meg med toppjakt i Sverige igjen..

Dårlige forhold denne gangen. Nok snø, så fuglen var nok ikke på bakken for å søke føde. Men mildvær etterfulgt av kulde ga svart skog og skare. Jeg håpet at det hadde snødd istedetfor å regne oppi her, men dengang ei.... Men når man først har kjørt så langt, så får en gjøre seg en runde....

 

Startet med at vegen inn ikke var oppkjørt etter siste snøfall. Det gikk, men over åpne myra hvor det hadde drevet var det ikke særlig mer heller...

Men omsider kom jeg igang. Noe som VAR oppkjørt, var skoter-leden.... :roll:

042db2382782658.jpg

 

Men jeg trødde på innover. Gikk utenom skoter-sporene, da det knarret veldig når jeg gikk i de. Faktisk mindre bråk enn når jeg gikk utenom på skaren. Speidet intenst og ofte, for om mulig å få se noen svart klump i alt det grønne. Litt rim var det riktignok, men ikke nok til å gi kontraster. Imidlertid var det nærmere 10 minusgrader, vindstille og antydning til sol, så jeg håpet de ville sitte helt i topp - om det var noen i det hele tatt...

bc7f0b382781359.jpg

 

Etter en del skigåing kom jeg til ei gammel tiur-dokk på ei flate. Ikke ny, men det viste at det fantes vilt i området..

b33ebf382781370.jpg

 

Etterhvert brøt sola igjennom og det ble strålende vær. Lett å gå på ski, og alt hadde vært perfekt om en ikke hadde vært på toppjakt.....

319df4382781381.jpg

 

Det nærmeste jeg kom tiur, var noen fjær som reven hadde gravd opp under en høyspent. Den hadde nok flydd inn i trådene en gang på høsten, det var ikke helt nytt og reven hadde gravd helt ned til bakken..

4dfe98382781391.jpg

 

Jeg vinklet opp mot ett høydedrag, og her oppe var det mindre skare og noe mer snø på skogen. Jeg kom ruslende etter en veg som ikke var oppkjørt etter siste snøfall. Elgen hadde tråkket bortover, sikkert glad for å slippe snø til knes den også.. Revespor så jeg overalt, men hei! Der var det da fuglespor? Jeg fikk stoppet og rygget tilbake noen meter. Da gikk en orrhane opp fra dokk, rett på andre siden snøbrøyta! Jeg fulgte den med blikket, da gikk enda en til opp litt lenger unna.

18704b382781338.jpg

 

Hørte ikke noe innslag fra noen av dem, og de fløy hver sin vei. Jeg gikk litt tilbake for å se etter den første, men så den ikke. Den andre dro i den vegen jeg skulle, så jeg snek meg videre mens jeg speidet intenst i alle topper rundt om. Men fant den ikke igjen. Dagen var til endes og det skumret når jeg var ved bilen.

 

En id...t hadde kjørt fram og tilbake med skoter på veien mens jeg var på tur :evil:. Så bilen sjanglet fram og tilbake i dypsnøen og fløt delvis på skoterspora tilbake. Holdt på å kjøre i grøfta flere ganger, måtte ha litt fart for å komme fram i det hele tatt... Men fram kom jeg.

 

Det er jo litt igjen av toppjakta i Sverige, men blir det ikke bedre forhold så dropper jeg det. Kanskje jeg ikke kan til helgen uansett. Med så lite observasjoner er det jo også lite å reise for. Men en får jo mosjon.... :lol:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Spørsmål fra en som ikke har jaktet fugl i Sverige før: Hvor lenge varer jakten på storfugl/orrfugl der utover vinteren? På hjemmesiden til Svenska Jägareförbundet ser det ut til at tiur/orrhane er ut januar, mens på inatur.se kan man (tilsynelatende) på enkelte områder kjøpe jaktkort for slik jakt også for februar?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det ut Januar som gjelder.

Har ikke hørt om at det er jakt på skogsfugl i februar.

 

På inatur kan det være slik at man kjøper jaktkort på alt småvilt - og så må jeger selv sette seg inn i jaktreglene. Det er jo jakt på f.eks hare og rype i februar...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenligner meg med toppkeepere i fotball; jeg er flink til å holde nullen!

 

Årets tur ødela ikke tradisjonen: Årets første bomtur går til Sverige! Femte gangen av fem mulige! Smått utrolig, men så er det tross alt jeg som er på tur da.

 

Reiste over grensa på fredag efta og var på plass i femtida. 24 minus og klarvær. Dette så lovende ut, i motsetning til samtlige fire andre turer som har endt med helsikes dårlige forhold. Meeen, hvor lenge var Adam i paradis!? I løpet av natta snudde været. Våknet av at det knaket i rønna vi bodde i. Et voldsomt uvær, med, sannsynligvis, storm i kastene. Det stilnet av noe mot morgenen, heldigvis. Ut i to minus, 10 - 12 m/s vind og snødrev. Snøen hadde fokket over riksveien der vi kjørte mot utgangspunktet. Vi gikk da ut litt over halv åtte, lavt i terrenget. Tenkte å prøve å gå der vinden kanskje ikke tok så mye tak. Den gang ei. Snøfokk både her og der gjorde det veldig vanskelig å komme frem med ski her og der. Der det var mer åpent, føyket det så sikten var knapt femti meter til tider. Bare tull å rusle rundt slik. Så ikke spor etter noe som kunne minne om fugl. Dagens opplevelse av sju elger på rekke og rad som passerte sytti, åtti meter foran oss. Rakk å ta bilder og filme før de forsvant i heftig driv. Så ikke ut til at de var nevneverdig hindret av vær og vind. :-)

 

Vi var tilbake ved bilen kl halv tolv. Fant ut at det var mer interessant å sjekke ut Systembolaget i Idre og handle litt lesestoff i mangel av tv på rommet. På tur tilbake så vi den eneste skogsfuglen denne helga, en orrhane som kom flygende og satte seg i ei bjørk rett ved riksvegen.

 

Vel, vel, vinden avtok faktisk utover eftan, men det ble heller en dvd-film på pcen fremfor å bakse seg frem i snøfonner. Kondisen var bedre for tjue år siden, så det var helt kurant å slenge seg nedpå senga med film. :-)

 

Dagen i dag opprant med 24 minus og vindstille. I løpet av kvelden snudde nemlig været igjen. Nå ville vi prøve motsatt ende av terrenget, litt høyere opp. Et fantastisk vær med utrolig sikt førte til at nå var trua på topp. Det varte ikke så lenge. Med nærmest kilometerlang sikt i flere retninger på en gang, innimellom, var det ikke mulig å få syn på noe annet enn en hakkespett. Så for øvrig tre elg på haglehold på transportetappen inn til terrenget. Etter et par timer, tok vi oss en god matpause, med tyribål og kaffekos, mens sola gjorde et, relativt sørgelig, forsøk på å gi varme. Tungt føre, null spor etter fugl førte til at vi etter hvert gikk lei og bakset oss tilbake til bilen. Fem timer fikk holde (hvorav ca en time var transportetappe). Vi tok en kort biltur videre på skogsveien for å glane litt. Da fikk vi da i det minste sett fugl. En flokk på ca 10 ryper fløy opp fra veikanten. Artig å se. Hvit rype er et flott syn! :-)

 

På turen hjem så vi for øvrig to elg til, så vi så til sammen tolv elg på to dager. Det er mer enn jeg så hele høsten under elgjakta...

 

Neste år går bomturen et annet sted. Greit å fordele bomturer over flere terreng.

 

Et par bilder (tenk, jeg husket å dra frem mobilen et par ganger...):

Lørdag, et sted hvor vinden ikke blåste snø i nakken på oss og faktisk ga sikt over hundre meter. Fire av sju elg etter hverandre:

20150124_092710_zpst9uyibp5.jpg

 

Lovende start på søndagen, etter hvert med ekstrem sikt, uten av vi så mengder av fugl av den grunn:

20150125_081903_zpsuzi0gy94.jpg

 

Og slik ble det da sola stod opp:

20150125_105626_zpsxd1dejr9.jpg

 

Mer perfekte forhold enn i dag er vel vanskelig å få. Temperaturen steg omtrent ti grader på et par timer. Kan ikke se noen som helst grunn til at fuglen ikke ville sitte i topp eller oppi trærne i dag, så konklusjonen er at der vi var, var det ikke fugl, ellers hadde vi jaggu sett noen.

 

Det merkelige oppi det hele er at jeg enda ikke har tenkt å gi opp toppjakta. Det er fremdeles den fineste jaktformen jeg vet om. Å rusle på ski i stille vinterlandskap, i friskt vær og oppleve dyreliv på nært hold, får en til å glemme hverdagens stress på en utrolig måte. :-)

Link to comment
Share on other sites

Fin rapport!

Kan si omtrent det samme om vær og opplevelser på vår 3-dagers tur i helgen, var 20 mil rett syd for deg.

Vi var 10 stykker, nokså godt kjent på historisk brukbare fugle marker.

Kun 1 tjäder ble sett, på søndag i klart vær, og det på grannans mark. Ett par flokker med orrhane ble også sett.

Det er svakt, tror det for tiden er bedre med fugl vestover, dvs i Norge..

Morro var det, og masse skigåing i blaut snøen.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å dele litt erfaringer og stille noen spørsmål angående denne mystiske Toppjakta.

 

Ser på meg selv som en aktiv toppjaktjeger og har vært ute på jakt nesten hver helg siden oktober. Er veldig flink til å speide og bruke god tid, når tiuren først er fremme ser jeg en del, men andre dager er den helt borte.

 

Problemet er at jeg har ikke sjangs til å knekke den mystiske koden om hvorfor tiuren topper, og hvorfor ikke.

 

La meg ta et eksempel: I helgen var vi ute både lørdag og søndag, det hadde blåst en del på tirsdag og onsdag, men vinden hadde roet seg, og jeg regnet med at det ville bli bra på lørdag og søndag. Det var meldt vindstille og fine forhold.

 

Lørdag var vi ute, det var 12 minus, overskyet, lett snøfall og helt vindstille. Vi startet hjemmefra ifra lørdagsmorgenen og var fremme i terrenget i 10 - halv 11 tiden. Denne dagen så vi 7 tiurer, de toppet OVER alt. Kompisen min skjøt en, og vi filmet og tok bilder av resten. Vi tenkte å spare dem til søndag, for da var det meldt sol og blå himmel.

 

Søndag var vi ute tidlig om morgenen for å få mest mulig ut av dagen. Denne dagen var det 10 minus, blå himmel, solstek og helt vindstille. Vi var ute å gikk i de samme områdene som dagen før (vi hadde ikke skremt eller støkket noen av tiurene dagen før. Søndag så vi INGEN ting, 6 jerper og en orrhane var alt. Hvor ble det av Tiurene??

 

Jeg ville trodd at dette var optimale forhold for tiuren da det er fint vær og godt å sitte å varme seg i solsteken. Hva kan dette ha seg? Hadde den spist seg mett? Føler den seg utrygg og lett synlig for rovdyr(tenker da på ørn)? Hva kan dette ha seg. Jeg regner ikke med at noen her har fasiten på dette, men hadde vært greit å få delt noen erfaringer i rundt dette. Noen som har opplevd noe lignende? Hva tror dere?

 

Mvh

Frustrert men nysgjerrig tiurjeger. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke mett i hvert fall. Tiuren må i den kalde delen av året spise så mye som mulig, og bruker normalt størsteparten av den lyse delen av dagen til spising.

 

Jeg jobber knallhardt selv for å prøve å knekke kodene... Høres ut som du har gode muligheter til å knekke den selv. Anbefaler deg å notere ned det du opplever, og så dypdykke ned i notatene dine når snøen er borte og jakta er slutt.

 

Det virker for meg som om vinterområdene til tiuren er såpass store at det er vanskelig å finne den dag etter dag. Har opplevd at den er i samme del av terrenget i likt type vær. Som det beskrives her forandret været seg, og det er mulig da at den byttet terreng. Hvorfor? Kan bare spekulere... Veit ikke om det er riktig engang, men jeg har i hvert fall erfart det samme. Har noen ganger funnet dem høyere eller lavere, tettere eller mer åpent i gran eller furuskog.

 

Jeg har på følelsen at det hele egentlig er ganske enkelt. Tror det har med tilgang på mat og sikkerhet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur over grensa nå i helga som var. Jaktet ved grensa til Norge i Värmland. Vi jaktet bare lørdagen. Det hadde nettopp vært endel nedbør iform av snø og endel vind. Mulig fuglene fortsatt lå i dokk pga. dette, fordi vi så ingen ting, hørte bare vingeslaga til en som tok laus i tett skog.

 

Vi var på samme plass som vi jaktet i August. da talte vi 12 tiur på samme turen, ble ikke løsnet ett skudd på tiur den gangen pga. tett skog eller lange hold. Så at det er fugl i skogen der vet vi.

 

Men en fin tur ble det med kaffekoking og steking av ytrefilet av villrein over bål. Skiføret var tungt, mellomhard skare med 20cm snø oppå. skia gikk igjennom skaren, så når man da skulle løfte skia for å gå måtte man bryte gjennom skaren igjen... god trening i 17km.

 

10671332_10152485803241920_2521840776335058210_n.jpg?oh=e4df86d8d568782976521b2c053a751d&oe=5568B063

 

Var nok siste turen på toppjakt i dette jaktåret, så nå er det bare å glede seg til sensommerjakta!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...