Jump to content

Riflekoffert prosjekt.


Rino Hals

Recommended Posts

Jeg har kofferter til noen av riflene mine men har aldri liksom blitt heeelt fornøyd.

Og siden jeg er i gang med et par "custombygg" så dukket tanken om kofferter opp igjen.

 

Jeg har tittet på og vurdert fler alternativer men nei... Jeg finner liksom ikke det jeg ønsker..

Og da gjenstår vel kun ett alternativ, nemlig å bygge en selv.

Det jeg har tanker om er en koffert i eik/lær/canvas etc med interiør tilpasset våpenet pluss utstyr.

 

Har noen av dere noen gang laget noe slikt?

Det hadde vært artig å evt hørt om erfaringer evt fallgruver før man evt ramler i dem selv...

Link to comment
Share on other sites

Takk for info og linker.

Det var jo mye å ta med seg her.

Da er det bare å komme seg i vei og handle listverk og komponenter.

Det kan se ut som at det ikke blir veldig mye fritidsproblemer i julen.

 

h.nergad@gmail.com"

Jeg syntes rett ikke riflene ligger støtt og godt nok. De jeg har sett og "prøvd" er for romslige og har hatt rom for at våpnet kan "slenge rundt".

Jeg ønsker også tilpassede rom for kniv, patronholder i lær, riflerem etc.

 

Vi får gjøre et forsøk. Kanskje det ender opp som en koffert, eller som peiskos...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget en del innmat til forskjellige kasser/ kofferter. Der jeg har behov for at greiene skal ligge i ro, uansett hvilke retning, har jeg brukt vanlig rosa/ lyseblå styrofoam fra Byggmakker. Jeg bruker en ombygd strømforsyning fra en stasjonær pc sammen med en glødetråd for å skjære ut form og fasong. Oppsettet er likt en liten båndsag og skjærer foam som myktsmør. En liten lausag fra Claser'n gjør forsåvidt samme nytten, men søpler en del. En omgang med ei rasp/ fil gjør kanter runde og fine før filt blir limt inn. Vederstyggelig morro :)

Link to comment
Share on other sites

Som du har sett driver jeg med et mauser prosjekt. Jeg er vel også av den oppfatning av at en stilig børse trenger en stilig koffert, men sliter litt med og se bruksbehovet. (Ikke det at man trenger et behov!) I lang frakt i fly osv. ville jeg uansett ikke stolt på handlere. Det jeg skal frem til og har tenkt på er: kan man modernisere en koffert uten og foringe det klassiske utsende. jeg tenker finer og karbon omgitt av "filt på innsiden og eik eller lær på utsiden. Tynn aluminium i sandwich med tre og karbon vill gjøre det hele super sterkt.

 

 

- Bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Nordhagen, jeg har en Emmebi koffert til ei dobbeltrifle, og jeg har hatt den i noen år.

Kofferten ser fin ut, men etter noen år begynte filten

(eller tøyet om du vil) og løsne og til min store overraskelse er deler av kofferten laget av sponplater. Jeg syntes ikke prisen jeg betalte tilsvarer dette og kommer ikke til å kjøpe fler. Men de er fine å se på da, bevares..

Jeg har reparert kofferten og bruker den fortsatt.

 

Men som sagt, siden jeg likevel bruker tid (lang tid :-) ) på å bygge et par nye rifler har jeg både tid og lyst til å lage koffert selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...