Jump to content

Flere hundre timer i vasken?


løshund

Recommended Posts

Er for tiden meget frustrert, så tenkte jeg ville høre meg litt rundt om dere meninger om mitt problem!

jeg har en norsk elghund grå som jeg bruker som løshund, har brukt mange hundre timer på hunden for å få den til sånn som jeg vil, men etter 2 slipp på vårt terreng får jeg drapstrussler på hunden, fordi den sto inne på naboens terreng med elg. Det som skjedde var det at vi var ute en ettermiddag etter jobb og skulle kikke etter elgg, hunden tar ut en kvige som ikke vil stå i uttaket og smetteer forbi meg og etter en stund havner på naboen, der det blir stålos, vi ringer en slektning på nabojaktlaget og forteller hva som har skjedd og spør om han vil komme og skyte dyret, han må snakke med jaktledre som etter en stund ringer oss opp og ber oss dra til helvette av sted med bikkja, for den driver og jager vekk alle dyr på deres terreng, vi bli meget paffe men henter selvfølgeli hunden så fort som mulig, men får beskjed dagen etter at de lokale heltene i dem bygda skyter alt annet enn en svart elghund, siden det er det de jakter med. vi tar kontakt med de det gjelder og får vite at det er sauene de er redde for, vi forsikrer om at hunden er saueren, men da er det plutselig det at vi jager bort all elgen deres!!! :x trodde ikke det stod navn på elgene.. men vi har heldigvis en meget god kamerat som er politi som hjelper oss med å finne lover og diverse i kan smelle i bordet med, og gemyttene roes kraftig ned, hos noen... brukte hunden i band i helga men så at hunden ble frustrert av dette selv om det ble flet elg for han, det er ikke dette jeg har brukt så mange timer i skogen for.. hva synes dere, burde vi holde hunden i band, eller kjøre på å slippe igjen?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at norsk grå elghund har svært mange likhetstrekk med rev så er det kanskje best at dere holder bikkja i bånd til det har kommet en domsavsigelse litt lenger sør i landet ihvertfall...

 

Ellers har jeg ikke så mye annet å si enn at det vil være umåtelig surt å risikere å miste både flere hundre timers arbeid og en firbeint jaktkamerat på grunn av noen innavlede nek som ikke klarer å styre både folkeskikk og avtrekkerfinger.

 

For å sitere en kar jeg kjenner som røk uklar med nabolaget "Tredje da'n vart de' gunstig vind, så vi satt oss og elda gommistævla på bål attme grensa te nabovalde'.."

 

Kanskje ikke noe eksempel til etterfølgelse, men heller en beskrivelse av opphetede følelser.

 

Selv har jeg tidligere garantert at om nabolagets løshund skulle reke inn på mitt område så skal den få god behandling, kjærlig kos og mye god mat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg tidligere garantert at om nabolagets løshund skulle reke inn på mitt område så skal den få god behandling, kjærlig kos og mye god mat.

 

Den var stygg! Da hadde jeg heller sett at du hadde skutt bikkja mi :mrgreen:

 

Over til saken. Dessverre er det noen om har selvtekt som hobby. Opplys dem om at du har notert deres trusler og hvilke konsekvenser det vil ha for dem om de skyter hunden. Tap av retten til å bedrive jakt og inndragning av våpen bruker å få de mest irrasjonelle til å besinne seg. Hvis ikke det hjelper, investerer du i ei flaske ulveurin og "Bjørnebinne i brunst" som du impregnerer poster og tårn i terrenget deres med :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ett lite eksempel på hvordan det kan gjøres med litt nabo samarbeid. Vi hadde en los i vårt tereng i Tynset med naboens hund. Vi ble oppfordret til og skyte i losen før det event tok helt ut. Slik bør det være, ikke slikt vås som disse kom med.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite eksempel på hvordan det kan gjøres med litt nabo samarbeid. Vi hadde en los i vårt tereng i Tynset med naboens hund. Vi ble oppfordret til og skyte i losen før det event tok helt ut. Slik bør det være, ikke slikt vås som disse kom med.

 

Helt enig med deg, Graahund!

Vi har tre løshunder på laget, og med bare fire elg på kvota, er vi interessert i at et skytes og jaktes mest mulig med våre hunder. Når losen står på naboterreng er det skjelden noe problem her at en fra nabolaget får prøve seg på losen.

Denne praksisen har forøvrig medført at flere lag i vårt område nå prøver seg med løshund :lol:

 

OT.

@Graahund:

Hvor i Tynset har dere jakt? Jakter sjøl i tylldalen med grense mot Aumlia i år.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig leit at det ikke er et bedre forhold jaktlagene i mellom, slik som dette bør det jo ikke være.

 

På den annen side har jeg store problemer med å forstå at det skal være en menneskerett å slippe hunden i skogen. Jeg har selv Gråhund, og har som filosofi at folk skal få være i fred for den om de ønsker det. Det er SVÆRT irriterende å ha en løshund i terrenget om en selv jakter med bandhund og har et opplegg for det. Der jeg jakter Elg hadde vi i noen dager første sesongen et nabolag med Jämthunder og en Svensk hvit som vimset rundt hos oss, de stilte ikke elg hverken i eget terreng eller noe annet sted, men kjeppjagde elgen ut av begge terreng. Dette er fjellterreng med dyr på trekk, i tillegg er det bjørn i områdene dyra kommer fra så det er i beste fall mulig for hundene å stille ku med kalv, alt annet raser avgårde for hundene.

 

Selvsagt ville jeg aldri skutt hundene, men det er nærliggende å be nabolaget om å holde hundene i bånd så de ikke ødelegger for oss. Jeg kan godt forstå spenningen og gleden med å jakte med løshund, men jeg har vanskeligheter med den holdningen at det skal være greit å slippe hunden overalt. Løshund egner seg for store vald med nok plass til at hunden for det vesentligste jakter der den skal, eller så må den kunne kalles inn før den reiser på vidvanke.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

vi har hatt flere løshunder. jeg har desverre ikke klart lære dem kart og valdgrenser til dags dato. så innimellom forsvinner løshunder over valdgrensa. men på den andre siden, desverre er enkelte vald for små til at man egentlig kan jakte med løshund der. å det er ikke alle som har løshund som vil forstå det heller.

 

jeg vet ingenting om den aktuelle saken, men å true med å skyte hunden er å gå litt for langt. man kunne heller sagt at man helst ser at den hunden som kansje til stadighet går for langt(inn på nabovald) blir holdt i band om dette var noe som skjer til stadighet.

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng fra flere kanter her.

 

Det er bra å få mest mulig trening på en løshund, så hvis man kommer til enighet med nabolaget om at de kan stille inn på eventuell los når bikkja går over grensa så er det jo bra, noe som begge parter bør kunne se nytten i.

 

Men så er det også enkelte områder hvor jaktfeltene er for små til at løshund er praktisk, samt at det finnes områder der elgen nekter plent å stå for løshund, men renner avsted over alle blåner med bikkja på slep.

Selv har jeg INGEN gode erfaringer med løshund på jaktfeltet her, og det hender at nabolagets hunder tar turen innom med elg som ikke har tenkt å stå der heller.

Sånt forstyrrer jo litt, men ikke nok til å øke syrenivået i magen noe særlig, og ihverfall ikke til å komme med trusler om død og fordervelse.

 

Jeg tror på kommunikasjon, og har ved to anledninger levert dryppende våte løsbikkjer tilbake til nabolaget etter at de har krysset elven, tapt losen og ikke hatt ork til å krysse tilbake over elven igjen.

Bikkja kan ikke noe for det, og den er jo bare sjeleglad for å komme inn i en varm bil.

Og nabolaget...nja, de vet vel ikke bedre.. :P

Men de får elgen sin, blant annet fordi terrenget der er langt og smalt, inneklemt mellom fjord og fjell, og dermed er elgen som bikkja springer etter før eller siden nødt til å passere en post et sted.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Vi har som dere anbefaler, prøvd å snakke med de det gjelder og har blitt enige med noen av de, men så har du de som nekter og høre på hva vi har og si. Jeg er overbevist om at det er gammel fordom om elghunder som våkner hus sauebøndene om at alle elghunder tar sau, men vi har prøvd å forklare at visst hunden våres tar sau så skyter vi hunden om ikke de gjør det, men noen hoder er tettere enn andre..

Link to comment
Share on other sites

Fikk en gang en dårlig skjult trussel av en velhavende svenske om død og fordervelse over min hund. Har en mistanke om at han egentlig irriterte seg over at vi leide naboterrenget hans, og forsøkte å fjerne oss gjennom å angripe hunden. (som han nok hørte losen av, men som neppe kom så langt som til grensene ofte.)

 

Enden på visa var at han irriterte seg såpass at han fikk hjerteinfarkt og dermed lå på sykehus resten av sesongen :twisted:

 

Jakter nå hjort på sørvestlandet med drivende hund, og melodien der er mye den samme. Lokalbefolkningen mumler om at hunden jager hjorten ut av terrenget, valdet og fylket. Min påstand er at enkelte sørvestlendinger bruker såpass mye av sin tid på å tro, at realiteter har underordnet betydning. En hund som legger av støkker nå hjorten mindre enn folk på vandring. (og hjorten returnerer jo også, så da så)

 

I alle tilfeller er det utrivelig og ødeleggende for jakta når man må gå med "ulvefølelsen" i ulvefrie terreng bare på grunn av navlebeskuere med aversjon mot løshund.

Link to comment
Share on other sites

hehe! ja er vel ikke lenge før halve bygda der oppe ligger med hjerteinnfarkt visst vi slipper bikkja igjen, men mye av det som har komt fram over tid der jeg har snakket med folk og prøvd å forklare så lukter det misunnelse laaaang vei! får vel nesten ta det som et komplimang, de er vel redde vi skal skyta alle elgene deres siden vi har en så god hund:D

Link to comment
Share on other sites

Vi har som dere anbefaler, prøvd å snakke med de det gjelder og har blitt enige med noen av de, men så har du de som nekter og høre på hva vi har og si.

 

Du må jo også være åpen for muligheten for at de faktisk hører hva du sier, men likevel eruenig i dine argumenter og ærlig ønsker at du holder hunden din på egen teig.

 

I alle tilfeller er det utrivelig og ødeleggende for jakta når man må gå med "ulvefølelsen" i ulvefrie terreng bare på grunn av navlebeskuere med aversjon mot løshund.

 

Igjen, det er egentlig ikke værre enn at du holder hunden på eget terreng.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

...men etter 2 slipp på vårt terreng får jeg drapstrussler på hunden, fordi den sto inne på naboens terreng med elg.....

 

 

Av en eller annen grunn, ser det ut til at enkelte jegeres og grunneieres hormoner kommer noe ut av balanse på denne tiden om høsten. Påfallende at dette skjer samtidig som hjorteviltet kommer i høybrunstbrunst. Er det en primitiv link her eller?? Uansett, det er i alle fall ikke bare hjortebukkene som er ute og driver høy kølleføring på denne tiden av året,- noe denne saken er nok et eksempel på.

 

Hvorvidt det er irriterende for naboen at du slipper hunden eller ikke,- eller om bruk av løshund er objektivt sett hensiktsmessig i det aktuelle området kan jeg ikke uttale meg om. Det at hunden din blir "drapstruet" vitner imidlertid etter mitt syn om en noe "enkel" nabo som ikke tenker rasjonelt med hodet,- hvis det er det store hodet han tenker med i det hele tatt da....jmf. det som jeg skrev ovenfor.

 

Håper ting ordner seg for deg og at kommunikasjonsnivået ellers kommer på et høyere nivå. Ofte synes det som om jegere og grunneiere i dette landet finner en større interesse i å lage et helsikke for hverandre når de ser muligheten for det, i stedet for sammen finne frem til konstruktive løsninger til gode for begge parter. Det har vært nok av saker som har blitt politisaker/rettssaker de siste årene,- som følge av at for mange "enkle mennesker" har for lite fornuftig å ta seg til på fritiden.

 

Lykke til med din sak og jakta videre. Håper det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at norsk grå elghund har svært mange likhetstrekk med rev så er det kanskje best at dere holder bikkja i bånd til det har kommet en domsavsigelse litt lenger sør i landet ihvertfall...

Den kom idag; 2 år uten jakt med våpen + 45000.- i bot og omkostninger/erstatning. Se den andre tråden.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at norsk grå elghund har svært mange likhetstrekk med rev så er det kanskje best at dere holder bikkja i bånd til det har kommet en domsavsigelse litt lenger sør i landet ihvertfall...

Den kom idag; 2 år uten jakt med våpen + 45000.- i bot og omkostninger/erstatning. Se den andre tråden.

 

 

Jeg vet, han slapp billig unna der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...