Jump to content

Fra x-esse til Feinwerkbau AW93


runev78

Recommended Posts

Jeg har nå solgt min x-esse sport og ønsker med ett matchvåpen og vurderer Feinwerkbau AW93.

Jeg kjenner ikke denne pistolen i det hele tatt, men håper noen her kan gi meg ett lite bilde om hvordan denne er.

Er det en solid og pålitelig pistol (klikk)?

Er det noen kjente feil med denne?

Hvem er leverandør av denne i norge?

 

Kjenner ingen som har en slik, og har ikke sett slik på stevne noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Funker snus, har vel ca ikke hatt noe tull med min, og jeg er ikke verdens beste på puss. Skyter den stortsett kun på stevner/nm, og det er nok til å henge med i toppen i felt iaf.

 

Eneste klikk, har vært defekte patroner.

 

Denne kan også tørrklikkes så mye du vil.

 

Bruker billigste topshot da den ser ut til å like de.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en (light) som klubbvåpen og den virker fint. Den er litt følsom for sotkorn fra enkelte ammunisjonstyper. De havner i magasinbrønnen og hindrer delvis magasinet. Vi får ikke magasinet i pistolen når det er seks patroner i. Det er et stort minus for feltskyting. Tips for å rette dette mottas. Den er lett å demontere for puss.

 

Balansen ligger i gropa mellom tommel og pekefinger, slik at man har pistolen i hånda i stedet for foran (som Pardini f.eks.). Mye bedre synes jeg, da ligger forsiktet midt i skuret nesten av seg selv. Jeg synes den rett og slett er fantastisk å skyte med. Presisjonen er det selvsagt ikke noe å utsette på. Om jeg skulle kjøpe matchpistol hadde det blitt en slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min 1 år, det er light utgave.

 

Fordeler som ikke andre har:

Kan klikkes med.

Trengenger ikke verktøy for å demontere for daglig vedlikehold.

Svært enkel å demontere.

Sleiden stopper i bakre stilling.

Solid koffert med nødvendig verktøy.

 

Ulemper:

Original grep kan brukes som opptenningsved (kjøp Nill eller Rink, Rink er lettest å stille inn).

Merking for justering h/v og opp/ned av baksikte er motsatt av vanlig (selve justeringen gjøres uten verktøy (du trenger verktøy for å justere lysåpningen))

 

Min ble levert med 6 skudds magasin fra forhandler i Danmark, Hunters house. I norge hadde jeg brukt Holstad våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med min AW93. Jeg prøvde flere forskjellige match våpen før jeg bestemte meg og jeg har ikke angret i det hele tatt. Har ikke prøvd originalgrepet, da jeg hørte mange klaget over dette så jeg bestilte min likesågodt med Rink grep.

 

Driftsikkert og pålitelig våpen er iallfall min erfaring. Eneste som jeg har fått klager på er at den har tendens til å kaste tomhylsen over på naboen på skytebanen :P

Link to comment
Share on other sites

Kjøp hos Holstad Våpen, der tilpasser de magasinene før salg slik at de garantert tar 6 skudd, og du kan få hjelp til å justere avtrekkeren slik du vil (justeringsmulighetene er lett å gå seg vill i!).

 

Grep handler om ergonomi og er selvsagt individuelt. Jeg kjøpte med et Nill grep fra Holstad, men har faktisk gått tilbake til originalgrepet fordi jeg skyter bedre med det... Jeg har litt små hender og originalgrepet klemmer godt akkurat der det skal.

 

Før jeg engang hadde skutt 100 skudd med AW93'en klarte jeg 2 50-poengere på rad og ny pers på NAIS, og har ikke sett meg tilbake siden :)

Link to comment
Share on other sites

Vi får ikke magasinet i pistolen når det er seks patroner i. Det er et stort minus for feltskyting. Tips for å rette dette mottas.

 

Var hos Holstad for et par uker siden, og modifikasjonen på magasinet er svært subtil: Magasinet fungerer helt fint med 6 skudd, men knappen på patronføreren tar borti skjeftet eller magasinbrønnen (husker ikke helt). Hodet er sylindrisk, men ved å runde hodet noe (45° fas noen millimeter helt ytterst), så fungerte det. I tillegg til at man kan ha 6 skudd, så blir det mer behagelig å benytte knappen som er ganske skarp i utgangspunktet.

 

Vil anta at man kan sette knappen i en drill, og bruke fil eller smergel til å slipe bort de nødvendige tidelene.

 

Altså fra sånn:

Cylinder.jpg

til sånn:

ChamferedCylinder.gif

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...