Jump to content

Browning BLR?


bbdg

Recommended Posts

Jepp det stemmer vist..fant dette ut selv nå..forveksla dette mellom mod 81 og den i takedown..

ser jo nå at sluttstykket låser i kassa..

 

Hvilken gjenger som er på løpet vet jeg faktisk ikke..skal du skifte løp da? og til hvilket kaliber?

kunne tenkt meg et løp i 6.5x55 til denne, men tviler på at kassen er lang nok..magasinet er heller ikke langt nok

kanskje en kan forandre på dette?

Link to comment
Share on other sites

Aha..dette hørtes spennende ut..ikke noe vanlig kaliber dette da..ikke meg kjent i alle fall..

du skulle postet fremgangen her da med bilder og gode greier.. :D

gjengene finner du vel ut av når du skrur av løpet.. :)

 

Men klarer en .260 Rem storviltkravet? 6.5x55 er vel minste lovlige og hylsa til en .308W er jo noe kortere en denne?

kortere hylse =mindre krutt?=mindre anslagsenergi..eller tar jeg feil her?

Link to comment
Share on other sites

Riktig som Tikka 512 skriver, 260 Rem er den minste som er godkjent til storvilt :D

Som du skriver finner vi ut hvilke gjenger den har når vi tar ut løpet, men f......n, jakta er jo ikke over og vi er litt utålmodig :oops:

Kommer brotsj og dier i posten i morgen og da skulle vi kommet i gang :? men vi får vel nøye oss med å forske litt på lading av skudd :winke1: Får vel begynne å grovdreie piper også :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..her må en finne ut litt mere ang .260 rem..men hvordan er tilgangen på ammo her på bjerget?

er dette mest for hjemmeladere eller?

raskere en 6,5x55 må da gi en meget flat kulebane, men brenner vel fort opp løpet?

ei rifle i .308w har nesten dobbelt så lang levetid på løp kontra en i 6,5x55..

Link to comment
Share on other sites

Fant den i den store kloke boka, men med annet navn..6.5-08 A-Square..og der står det at den er ganske lik 6.5x55 med lettere kuler(opp til 140 grain)men at 6.5x55 drar ifra med tyngre kuler..hmm..er du sikker på at den er innenfor kravet til storvilt?

virker marginalt for meg etter hva jeg finner ut?

Link to comment
Share on other sites

Er selv i startgropa, så jeg skal ikke påstå at du finner fabrikkammo som holder kravet til elg, hjort og rein, men ikke problem å klare kravet med 10,1g Mega hvis du lader selv :wink:

 

 

Problemet slik jeg leser dette er faktisk plass til kruttet..

 

Sakset dette fra nettet..

 

While it is possible to load the 160 gr (10 g) bullet which is popular in Northern Europe, for the .260 Remington, due to the comparatively short overall length of the cartridge, the bullet will need to be seated deep into the body of the cartridge, displacing space which could be taken up by the propellant. For this reason, bullets weighing over 140 gr (9.1 g) are not generally recommended for loading with this cartridge.

Link to comment
Share on other sites

260 Remington kan lades til høyere trykk enn 6,5X55, så den klarer kravet til storvilt.Høyere trykk= mer fart

Det er låskasse og hylser som avgjør hvilke makstrykk du kan lade til.

I samme våpen er det ikke forskjell på maks trykk for 260 og 6,5x55. Derfor vil alltid 6,5x55 gi høyest hastighet, uansett kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det trykket som brukes for fabrikkladde patroner. Det er tilpasset de svakeste våpen som patronen er kamret i.

I et hvilket som helst våpen kan du lade til det maks rykket som våpen og hylser tåler.

For 6,5 finnes det flere trykkstandarder i skandinavia, 6,5x55 mauser er ladd hardere enn 6,5 beregnet for krag.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt er det masse tilgjengelig ammo å få kjøpt i dag fra respektable produsenter som ikke anbefales skutt i Krag. Mener du da at siden makstrykket er tilpasset det svakeste våpenet, så er all ammo som ikke anbefales brukt i Krag ladd til over C.I.P. makstrykk? Det har jeg i så fall litt vanskelig for å tro.

 

Sånn forøvrig så oppgir Wikipedia (så ta det med en klype salt, og rett på det hvis det er feil) at "Swedish military ammunition was loaded to 320 MPa (46,412 psi) piezo pressure." De brukte såvidt jeg har forstått Mauser og ikke Krag. Kan man da kanskje anta at Krag ammo var ladd svakere enn dette?

 

Jeg er på tynn grunn her, ikke mitt felt dette, så hvis jeg er helt på jordet fortell meg gjerne hvorfor (så kanskje jeg lærer noe :mrgreen:).

Link to comment
Share on other sites

Den evige diskusjonen igjen om svensk mauser og Krag-Jørgensen :roll: og så har en betengnelsene Swedish og Scan..

samme patronen..Norge laget de med minimum toleranser på målene som Unionen krevde..Svenskene var mer i den andre skalaen med sin mauser..trykket skulle vel vere det samme..en har anbefalt å redusere trykket på Kragens ammo i nyere tid pga noen uhell og ulykker..mest pga alder og slitasje på disse gamle børsene..låsekassa er ikke like sterk som Svenske mauseren, men er bygd for samme patronen..

 

Ang .260 rem så kan jeg ikke skjønne noe annet jeg heller en at den er noe mindre hvass en 6.5x55..

er jo ikke like mye plass til krutt i en necked 308..eller ej jeg helt på jordet nå?..

i alle fall i kulevekter over 140 grain..

Link to comment
Share on other sites

Ang .260 rem så kan jeg ikke skjønne noe annet jeg heller en at den er noe mindre hvass en 6.5x55..

er jo ikke like mye plass til krutt i en necked 308..eller ej jeg helt på jordet nå?..

i alle fall i kulevekter over 140 grain..

Det stemmer nok ikke helt det du tenker her .

Den holder tritt opp til 140 gr og litt til :wink:

Ingen problem å lade Oryx og Mega på 10.1g opp til samme ytelse som fabrikkammo i disse :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilke kule og hvilke våpen som brukes vil 6,5x55 gi høyere hastighet når de lades til samme trykk.

Dette er grunnleggende enkel ballistikk.

I en BLR er det vanskelig å få den lengre 6,5 hylsen til å fungere, og 260 er en enklere løsning som vil tilfredsstille krav til anslagsenergi for større dyr.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uenig i det du skriver. Hvis du lader selv så er det klart man får mer fres i en 6.5x55. men det jeg skrev var at man kan lade 260Rem til samme ytelse som fabrikkammo i 6.5x55.

Der er vel umulig å bruke 6.5x55 i en blr som orginalt har 308W, og andre korte kasser for den del.

(skal prøve 260Rem i en BLR og en Rem 700 kort kasse)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte litt på om ikke en 6,5 skulle mate OK i en BLR. Jeg prøvde med 6,5 rekrutt og min mater uten problemer.

Med tyngre kuler må de settes langt ned i hylsen, så full ytelse får en ikke, men det kan fungere. Ledes første skudd rett ikammeret kan det bli full ladning på den dersom kammeret er brotsjet med full lengde på kuleskråningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En annen ting jeg lurte på her som vi er flere med bøylerifler..

Under transport så bruker jo de med boltrifler å fjerne sluttstykket..

Dette er jo ikke bare å gjøre på våres rifler. Hvordan løser dere dette ?

 

Transport er ett vidt begrep.

Hva tenker du på her?

Link to comment
Share on other sites

Transport er vel til og fra jakt og skytebanen?så raskt du tar børsa ut av skapet og ut av heimen så regnes vel dette som transport vil jeg tro.

På fly er det jo vel andre regler som gjelder..ut av landet må en jo ha våpenpass..men en avtrekker lås kan jo enkelt fjernes og børsa kunne brukes om den skulle bli stjelt?

 

Kan en bli bøtelagt eller i verste fall fratatt våpen om en IKKE fjerner en "vesentlig" del?

Link to comment
Share on other sites

Ved transport til å fra jakt/banen er det ikke noe krav om at vital del skal separeres fra våpen.

 

 

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven].

§ 27 b.Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

Kapittel 17. Transport av skytevåpen

 

§ 84.Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med prosjektet forresten?

 

Pipene er til børsemaker for å kappes, kamres og gjenges i begge ender :wink:

Har ladet litt testammo så er klar til å teste så fort pipene er ferdige :)

Tar litt tid for vi måtte bestille både kammerbrotsj og dier. Kom fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...