Jump to content

Hagle, o/u - engelsk skjefte eller pistolgrep?


ko-stens

Recommended Posts

Titter etter "ny" hagle. Halvautoen blir jeg bare ikke fortrolig med.

 

Har aldri vært opptatt av hagle og har derfor ikke brydd meg med å sette meg inn i detaljer, men Merkel er et merke jeg kunne tenkt meg, da o/u. Har fiklet på noen og synes de ser flotte ut, samt at det virker som om de passer meg bra, enten det er s/s eller o/u, dette før jeg byttet side. Jeg har nemlig blitt linksskytter. Utvalget av gamle Merkel-hagler er mildt sagt begrenset, så en teori er at man kan endre cast off slik at den passer meg. Har hørt man kan få gjort dette ved å bløte skjeftet og få vridd det over mot andre siden. Det høres vel enklere ut enn det er...

 

Problemet med disse Merkelene er imidlertid at det er kinnstøtte på venstre side. Denne bør i så fall fjernes/slipes vekk, noe som medfører ekstra arbeid, for det vil nok ta tid å få det pent. Så titter jeg på Finn.no. Der er det i blant hagler med engelsk skjefte, altså uten dette pistolgrepet. De jeg har sett har heller ikke denne kinnstøtten.

 

Er det noen som har o/u med engelsk skjefte her og som kan si noe om hvordan dette er å skyte med? Har aldri prøvd hagle med slik skjefte, verken s/s eller o/u.

 

Hva er greia med engelsk skjefte? Er det en motesak (som åpenbart har gått av moten, siden jeg knapt ser noen som har slik)? Hva gjør et slik skjefte bedre enn et med pistolgrep? Ser det estetiske i en klassisk sideligger, men på en o/u synes jeg kanskje det er penest med pistolgrep.

 

Jeg vil fortrinnsvis gjøre det så billig som mulig. Om denne Merkelen er femti år gammel og har faste choker og to avtrekkere, bryr jeg meg katta om.

 

Selvsagt kan jeg gjøre det enkelt og kjøpe meg en helt vanlig linkshagle, som feks Beretta 20/76'en som har ligget på Finn.no en stund (men har lyst å gjøre det billigere enn hva den koster), men jeg har nå liksom litt lyst på en Merkel da... :-) Ser for meg en eldre o/u i 20/76 med 1/4 og 3/4 trangboring... Men skal jeg glemme engelsk skjefte og heller hoppe på en passende en med pistolgrep (er det monte carlo det heter?) og heller ta den ekstra pussejobben? Selvsagt kan jeg la kinnstøtta være der, men det ser jo unektelig litt rart ut.

 

En børsemaker sa forresten at det går an å sette på kolbeforhøyer som kan justeres sideveis for å få det riktig for meg. Men et slikt inngrep blir veldig synlig og vil ikke passe på en slik hagle, synes jeg. Greit nok at det skal fungere praktisk, men jeg vil gjerne også at det skal bli pent.

 

Edit - bilder av de ulike løsningene:

 

Over/under med engelsk skjefte og med pistolgrep:

merkel_303el_full_zps88b0df63.jpg

3418_2_zps507f2139.jpg

 

 

Sideligger med engelsk skjefte og med pistolgrep:

62-619-14_main_zps588786a8.jpg

Merkel-47E-SXS-Shotgun_zps1b67a794.jpg

 

Ser i hvert fall at engelsk skjefte er penest på sideligger, men er litt mer usikker på den andre.

Link to comment
Share on other sites

Engelsk skjefte er en fin kombinasjon med to avtrekkere. Hånda er mere flyttbar enn med pistolgrep.

Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt hagle med en avtrekker og pistolgrep.., (og en som er trykkteste for stål slik at du kan bruke den på en leirduebane) :wink: Det er enklere å være konsekvent med pistolgrep og en avtrekker.

Skal du ha ei i kal.20 må du regne med å betale 2-3 ganger prisen for leirdueammo om du vil trene med den. Ut over det er Beretta i kal.20 ei utrolig smekker og fin hagle. Jeg ville kjøpt den om den passet. Det eneste du må være obs på er at ei så lett hagle ikke er like enkel å skyte bra med, som ei i normalvekt (3,2-3,6kg) :wink: Du får jevnere sving på ei tung hagle. Balanse er selvfølgelig også av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hva er greia med engelsk skjefte? Er det en motesak (som åpenbart har gått av moten, siden jeg knapt ser noen som har slik)? Hva gjør et slik skjefte bedre enn et med pistolgrep?

 

"Engelsk" skjefte er ikke en motesak, tanken med dette er at hånden lettere (og raskt/ubehindret) skal kunne forflytte seg bakover og nå den bakerste avtrykker når venstre løp skal avfyres (øverste på o/u).

Dette med engelsk skjefte er slik sett gjennom-tenkt og har noe får seg når våpenet har to avtrykkere.- De aller fleste hagler som tilbydes i dag har enkel-avtrekker og pistolgrep, og "behovet" for rask forflytting av hånden er ikke der lengre.

 

Bortsett fra det rent praktiske så synes mange at dette med ENGELSK skjefte også handler om estetikk og gjør seg fint, spes på en smekker sideligger.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det har vært min erfaring at engelsk grep kommer til sin rett ved typisk engelsk jakt; dvs. drivere som driver fugl mot en, som kommer opp og over skytteren. Ergonomien er dog betydelig dårligere ved jakt på småvilt slik det bedrives i Norge, og at pistolgrep (mener å ha lært at det heter tysk grep) er bedre egnet til den typen jakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode og opplysende svar. :-) Da har man lært litt i dag og.

 

Har for øvrig hatt ei smekker 20-kaliber i en Fabarm. Den veide omtrent det samme som en lettvekter i 12 jeg hadde. Fabarmen var veldig mye bedre å skyte med, og til tross for at jeg skulle skutt med venstre, traff jeg fra 16 - 22 på leirduebanen. Lå på 8 - 12 med den andre. Sannsynligvis passet den meg mye bedre, for mens jeg ikke skjønte hvorfor jeg bommet med Yildizen, skjønte jeg ikke hvorfor jeg traff med Fabarmen. Det gikk bra nesten uansett.

 

20-kaliber har blitt favoritten min etter å ha hatt den Fabarmen. Den jeg har nå, er en Beretta 391 i 20/76. Nydelig hagle egentlig, men jeg får altså ikke godfølelsen med den, og det er utrolig vanskelig å treffe med den, synes jeg. Det ender med krampeskyting, selvsagt med bom. 5 - 12 treff sier sitt. Ammoprisen spiller mindre rolle. Det går ikke så mange skuddene på leirduer i året, et par hundre, og der jeg har skutt mest, koster det en tier mer enn for 12'er. Jaktskudd velter heller ikke budsjettet, siden jeg ikke akkurat pøser ut skudd der heller.

 

Den Berettaen jeg sikter til, http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53382684&searchclickthrough=true&searchQuery=beretta, er vel nær det perfekte for meg. Den er til og med innenfor en halvtimes kjøretur... Prisen skulle vært halvparten. Etter å ha kjøpt en rustfri jaktbil som må sveises voldsomt i gulvet pga rust (...), samt demonteres i partikler for å skifte varmeregisteret, vet jeg hvor penga tar veien, og det er ikke i retning av den Berettaen i denne omgangen... :roll: Meeen, det er jo ingen Merkel da...

 

Kan selvsagt selge halvautoen, men lurer litt på om fruen skal få overta den, om hun vil. Kanskje den er bedre til henne enn Sabattien hun hadde. Har ei fjør på 13 som kan begynne å knalle litt med hagle neste år og, og en snasen halvauto kan jo passe bra til henne. Kanskje en av de to får bedre følelse med den enn meg!

Link to comment
Share on other sites

Ting som blir feil for meg:

Sideplater (falsk sidelås)

Over\under med engelsk skjefte (ser ut som den holder på å kante)

Enkel avtrekker med engelsk skjefte (form følger ikke funksjon som beskrevet av andre i tråden)

 

Derimot tåler jeg godt amerikanske våpen av automat eller pumpetype.

Disse har tradisjonelt rett stokk uten cast on\off.

Jeg har liten tro på dyre tilpasninger av stokker på annet enn banehagler.

På jakt varierer bekledningen hele tiden og gjør det hele meningsløst.

En svensk linksskytter hadde rekorden i skeet i mange år.Rekorden satte han med brorens

Husquarna med rechts stokk.........

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

At automater og pumper gjerne er lange og tunge gjør de enklere å skyte med, også for venstrevridde mennesker.

 

Gjelder forsåvidt alle hagler, om jeg fikk en tier for hver kompis som har kjøpt kort, lett hagle, bommet ut av helv...e, for så å kjøpe en børse med normal vekt og lengde (+/-3,3kg, 71cm løp) hadde jeg snart kunne kjøpt en pils :lol:

Link to comment
Share on other sites

En svensk linksskytter hadde rekorden i skeet i mange år.Rekorden satte han med brorens

Husquarna med rechts stokk.........

:? .....????

Det sier nå kanskje mere om skytteren enn det du insinuere :wink:

 

Jeg har liten tro på dyre tilpasninger av stokker på annet enn banehagler.

På jakt varierer bekledningen hele tiden og gjør det hele meningsløst.

Derfor liker jeg haglestokker med lite dropp mot hæl. Om du kommer litt legere fram eller bak får mindre betydning for om du er høyt eller lavt. Også går det an og bytte kolbekappe etter om det er høst eller vinter :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor rette er kolbene på disse Merkel haglene?

 

Varierer det, eller er det stort sett en standard? I og med at det er kinnstøtte, betyr det at kolben kanskje kan være ganske rett? Er vel kanskje ikke den som avgjør cast off her?

 

Det må grubles veldig på dette. Tror jeg må innom en kamerat, som har en slik femtitallsmodell og teste litt... :-)

Link to comment
Share on other sites

Fra sidelinjen; Hagle er skapt for å bomme med. Derfor har de mange prosjektiler. De fikk etterhvert to løp,- dermed hadde man muligheten til å bomme TO ganger.

Plaststokk og amerikansk er fasiten hvis du vil treffe. Hvis ikke må haglet tilpasses deg.

Det kan bare skje hvis du allerede kan skyte VELDIG bra. Ellers sitter du igjen med et våpen tilpasset dine feil.

Som links er du enda verre stilt. Utvalget er mindre og prisen høyere.

Kjøp yankee og plast:) Ingen cast. Ingenting. Bruk resten på billig leirdueammo. Skyt armene av deg.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ko – stens, jeg fikk min første hagle i 1976, et arvestykke (morfar), og det var en Merkel 200 E i 16/70, produsert i 1961 altså heldigvis før de «j … lige» VEB - tider. Bedre håndverk er vanskelig å finne!

Jeg er linksskytter, og haglen var til en høyrehendt … intet problem siden kolbelengden stemte. Kolbene til de klassiske Merkel er (ganske) nøytrale og rette. Den haglen skjøt såpass bra som det bare var mulig. Solgte denne i 2011 til en kjent børsemaker i Åndalsnes til en fornuftig prislapp. Tre hagler har vært for mye, selv for meg. :winke1: I 2004 fikk jeg nemlig haglen til faren min (linksskytter også) i arve, en Merkel 200 E i 12/70, produsert i 1960. Videre hadde jeg en s/s Simson 35/70 E, 12/70 med 81cm løp til gås- og andejakt. Alle hagler for høyrehendte og til tross for dette lett og fin håndterlig. Kolvelengden stemte med alle 3!

Så, resyméet er at du bør absolutt gå for en Merkel, spesielt når den er fra 1950 – tallet. Forresten, alle mine hadde/ har pistolgrep og dobbelavtrekkere. Merkel til faren min er nå min elsket «to go» hagle, uovertreffelig!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en viss rimelig stor forskjell angående finish og kvalitet mellom Merkel 200- serien og Simson 85. Merkel er S- klassen og Simson i beste fall C- klassen, dersom man tar Mercedes som eksempelet. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Takk, da er det 200E som er målet.

 

Var hos kompisen i dag og tuklet litt. Den har litt cast off feil vei for meg, men det er minimalt. Klarte i praksis ikke se forskjell om jeg monterte den til venstre eller høyre skulder. Dersom andre ikke er "verre" enn denne, er det i hvert fall ingen tvil om at noe slik kanpasse meg bra. Denne er produsert i 1953, for øvrig, og den har ikke kinnkappe. Nyyydelig hagle. :-) Brukes bare sjelden og er mer affeksjonsvåpen enn bruksvåpen, arvet etter farfar. Brukes nok litt under rypejakta, ellers er det en sliten Sabatti som får juling i skogen. :-)

 

En kan i hvert fall trygt si at dette er ei børse som gir en smule mer godfølelse enn beretta-spettet. Alt stemmer liksom. God balanse, passe tyngde, grep, utseendet. Hvordan en slik fungerer i prakses vet jeg jo ikke før jeg har prøvd, men ting tyder på at absolutt ingenting annet er interessant akkurat nå. Så får en se utover vinteren, men det er dumt å kjøpe noe annet enn det man har lyst på, for før eller siden ender det opp i heimen likevel!

 

Hva slags alder bør jeg se etter? Tenkte selv fra 1950 - 1970ish.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hagla passer både høyre og venstre side, så tilpasser du deg hagla ved montering. Det kommer aldri til å bli verken intuitivt eller bra på noe som helst vis. Få heller hjelp fra noen som kan det. Da slipper du å plages.

Vil du derimot ha ei hagle til pynt, så er det jo ikke viktig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...