Jump to content

Trijicon Acog retikkel


furuoglyng

Recommended Posts

Hvilket retikkel burde jeg gå for? Er det den med pilspissen+kompensator, bare kompensator inni et trådkors, eller et punkt med en sirkel rundt med kompensator. Jeg ser at sist nevnte er utsolgt hos armygear noe som trolig kan være den mest populære, eller?

 

Retikkel_zpsf4c42302.png

 

Eotec rødpunktsikter med sirkel rundt et punkt blir mer foretrukket enn Aimpoint micro T1 sin enkle dot pga raskere innsikting.

 

Kanskje er sirkelpunkt noe å gå for?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt vanlig trekant, chevron og reint retikkel, acog ecos. Foretrekker helt klart reint retikkel med rødpunkt på toppen.

Brukte en periode aimpoint micro kl1 i kombo med chevron acog. Fungerer også bra pga liten avstand mellom sikte og kjærnelinje.

Hva skal du bruke acog til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke dette til rifle i 5.56 Nato på hold til maks 300-400 meter. Ser forresten at trådkors versjonen har kompensator streker som er streket ned fra trådkors til 200 og 300 før 400 meter markeringen kommer. På de to andre vet jeg ikke hva som er 200 eller 300, og hvordan finner man ut på disse retikklene?

Link to comment
Share on other sites

Toppen av trekanten er 100m, midten er 200, nedre del er 300.

På den med prikk i hestesko regner jeg med at det er 100 i senter, 200 nederst på hesteskoen, og 300 øverst på den vertikale linjen.

Går ut i fra at du vet hvordan du måler avstand med strekene på 4-, 5-, 6-, -7, og 800m?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De andre siktejusterer du på hundre meter med toppen av retikkelet som siktepunkt. Bunn av retikkelet er 300 meter og 200 meter dekkes da av retikkelet. Gjelder ihvertfall trekant og chevron.

Ecos har streker ut til 1000 meter. 100-600 er satt ut ifra M4 og ut til 1000 meter er tiltenkt FN MINIMI.

Streker stemmer bra med HK416 16,5" og vanlig Nato.

 

EDIT: slått på målstreken. Orker ikke endre innlegg

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale dette retikkelet [urlhttps://www.trijicon.com/na_en/products/product3.php?pid=TA31RCO-M150CP][/url].

Det er konstruert og kalibrert for 14,5" løp men funker greit ut til 600+ med både c8 med 15,7" løp og med 416 og 16,5" løp.

 

Spissen passer 100m undersiden av mønet passer 200m og toppen av stolpen passer 300m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...