Jump to content

Felt: Rødpunkt for eldre


nhd

Recommended Posts

I referatet fra siste møte i FKP er det forslag om at alle fra V50 og eldre skal få bruke rødpunktsikte med inntil 2x forstørrelse i alle stevner inkl NM. Slik jeg leser det, vil dette ikke bare gjelde mesterskap der en konkurrerer med jevnaldrende, men også i vanlige stevner der en har klassene A, B, C og D.

 

Er litt i tvil hva jeg mener om dette. Som V50 skytter vil jeg da få en fordel i forhold til de yngre. Dog har jeg noen ulemper med syn, briller og dugging - særlig på liggende, men tross dette er jeg skeptisk.

 

Jeg synes også det strider litt mot sportens "ånd" at håndvåpen skal utstyres med annet enn jernsikter.

 

Hva mener du?

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare folk over 50 som har problemer med synet, så da burde muligheten for å bruke rødpunktsikter være åpen for alle som mener å trenge det, helt uavhengig av alder. De som velger å bruke slike hjelpemidler bør selvsagt ikke konkurere mot de som bruker åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det hadde vært ønskelig med en egen klasse for rødpunkt uanvhengig av alder og syn. Er mange som kunne tenke seg å bruke dette, og det ville kanskje være med på å øke rekrutteringen. Er jo noen som skyter praktisk som kanskje hadde slengt seg med på ett og annet stevne hvis det var en "åpen" klasse. Jeg kunne helt klart tenke meg å stille i en slik klasse, men bare så det er sakt, å skyte med rødpunktsikte er ikke så enkelt som man skulle tro, så hvor stor fordel dette ville være kontra åpne sikter vet jeg ikke men, det bør jo være adskilt i forskjellige klasser.

Link to comment
Share on other sites

I IPSC/NFPS har de gjort det så enkelt som å ha klassene "open" og "modified", man har faktisk fordeler av å skyte med rødpunkt! du slipper å linjere baksikte og forsikte, og får fokus på prikken og skiva samtidig. det går faktisk raskere!

 

at alder påvirker synet er selfølgelig riktig, men som tidligere nevnt i tråden finnes det yngre mennesker med synsproblemer- dette kan gi mye større handicap enn det alder ofte gjør.

jeg er bittelitt langsynt, skal det kvalifisere til å få lov å montere rødpunkt? hvor skal evt grense gå for hvaslags og hvor store synsproblemer som gir deg rett til å bruke optiske sikter?

 

om man evt skulle innføre en/flere slike klasser i NSF, skal man beholde de kravene man ellers har til våpenet, maksvekt, målekasse, avtrekksvekt, rekylkompensatorer, faktorkrav?

 

og skal man ha en optikklasse der alle våpen med optikk sorterer sammen, eller skal man dele inn i underkalsser for revolver, militær, grov, fin, osv.osv?

 

mange spørsmål som reises.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi holder oss til det forslaget som faktisk ligger på bordet, gjelder det adgangen til å bruke rødpunktsikte fra det år en fyller 50. Det skal ikke være nye klasser, det skal ikke være behovsprøving, og en skal konkurrere på lik linje og i de samme klasser som de under 50 år.

Link to comment
Share on other sites

Det var et godt forslag :D.

 

Da trenger det ikke å være så verst allikevel da - å være over et halvt hundrede år :D

 

Det var kanskje bortkastede tusenlapper for min del på fredag da :? - i og med at jeg var til optikeren for å skaffe meg briller - slik at det blir mulig å se forsiktet igjen.

Link to comment
Share on other sites

:P Aha! Her 'øyner' jeg muligheten! Hvis jeg sparer neste optikkerbesøk, har jeg råd til et sånn rødpunkt!

(Ser jo uansett ikke siktene, så en rødflekk kunne være løsningen...)

Regner med at haugevis med seniorskyttere nå har kastet seg over kataloger og nett i jakten på dette vidundermiddlet?

Hva kan da anbefales av dette? Kom med bilder & tips.... Gjerne med linker og egen erfaring?

Link to comment
Share on other sites

"Tror ikke rødpunkt gjør skytterne så mye bedre"

 

Det har du helt rett i.

Man blir ikke en bedre teknisk skytter av det - for feil som man gjør - vil fortsatt være der.

 

Imidlertid ser jeg ikke bort i fra at den som ikke har sett forsiktene tidligere - kan treffe bedre med rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...