Jump to content

Det ideelle kikkertsiktet for 35 Whelen


seawolf

Recommended Posts

Kanskje et idiotisk tidspunkt å legge ut et slikt spørsmål på lille juleaften.

Men kanskje i løpet av romjula blir det tid til litt fintenking :):?:

 

Litt bakgrunnsinfo:

Rifla er en 35 Whelen, Ruger M77 kasse / Shilen 22" løp, alt rustfritt.

Bruksområde primært elgjakt, men også hjort og rådyr når sjansen byr seg.

Den er lett, har kjapp rekyl, men er et herlig jaktvåpen å drasse med seg høyt og lavt

 

Har hatt en Leupold VXIII, 3,5-10 x 50 med Heavy Duplex på den, noe som har fungert ok i flere år.

 

Imidlertid begynte spekulatoren å tikke før høstens jakt, spesiellt med tanke på bjørn på valdet og trange / korte poster.

Dermed ble S&B Klassic 1,5-6x42 med #4 anskaffet.

Begrunnelse, bedre synsvidde på korte hold.

 

Det jeg ikke liker med den er at retikkelet er i 1. fokalplan (ble dette helt feil ord ? :oops: ) og derfor er det bare et tynt kors når forstørrelsen står på 1,5. Her skulle jeg heller ønske at retikkelet var grovt og tydelig med tanke på korte hold, og eventuelle pelsdotter i fart.

 

Det andre er at øyeavstanden er for kort.

Langsynt, skjev hornhinne og ellers preget av alderen, blir avstanden for kort, og kikkerten napper i pannebrasken hvis jeg er uforsiktig

( aldri problem med dette med Leupold ).

 

Så omsider til spørsmålet: Finns det ideelle kikkertsiktet mitt ?

Jeg har lest og lett høyt og lavt men finner egentlig ikke noe som passer til mitt ønske.

Forstørrelse 1,5-6x42, til 2,5-10 x 50 sånn cirka.

God øyeavstand, retikkel helst tysk nr 4, ikke medforstørrende ( 2. fokalplan) Bra optisk kvalitet, men skal i utganspunktet ikke dekke kravet for nattjakt på bøen.

1" eller 30 mm mellomrør spiller ingen rolle, pris, tja her er det begrensninger så klart, men er villig til å legge ut maks 9 til 10.000.

vekta bør heller ikke være alt for høy, da dette i utganspunktet er i lett rifle.

 

Synspunkter og gode råd fra det ærede kollegium?

Link to comment
Share on other sites

Så omsider til spørsmålet: Finns det ideelle kikkertsiktet mitt ?

Jeg har lest og lett høyt og lavt men finner egentlig ikke noe som passer til mitt ønske.

Forstørrelse 1,5-6x42, til 2,5-10 x 50 sånn cirka.

God øyeavstand, retikkel helst tysk nr 4, ikke medforstørrende ( 2. fokalplan) Bra optisk kvalitet, men skal i utganspunktet ikke dekke kravet for nattjakt på bøen.

1" eller 30 mm mellomrør spiller ingen rolle, pris, tja her er det begrensninger så klart, men er villig til å legge ut maks 9 til 10.000.

vekta bør heller ikke være alt for høy, da dette i utganspunktet er i lett rifle.

 

Synspunkter og gode råd fra det ærede kollegium?

 

Basert på det du beskriver er vel Swarovski Z6 1,7-10x42 det du leter etter. Både og, når det gjelder forstørrelse, retikkel nr 4 i andre fokalplan, lang øyeavstand (9,5cm). Men problemet er at den koster 20% for mye (11995,- er det billigste jeg vet om i Norge)

 

Prisen er fra http://www.beverensport.no/

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Swarovski ville vært det optimale, men den er dyr, overpriset sier mange.

Leupold VXIII 1,75-6x32 kjenner jeg godt, har hatt en slik en på en tidligere 338 winmag, men skumringsegenskapene blir for dårlige til mitt bruk.

Meopta er sikkert ok, men for liten øyeavstand (75 mm) og medforstørrende retikkel diskvalifiserer.

 

Den som treffer midt i blinken er Nikon Monark Gold 1,5-6x42, men jeg er usikker på kvaliteten.

Nikon er jo anerkjent på fotoutstyr, og håndkikkerter, men jeg har ingen erfaring eller referanse på kikkertsikter. Rifla er jo også litt kvass i rekylen, så jeg ønsker noe som holder sammen.

Ser at det er litt blandet tilbakemelding på Accurate Reloading.

 

Noen som bruker Monark Gold og har erfaring med den ?

Link to comment
Share on other sites

Tyske Nickel har en som er beregnet på grovkaliber og kjappe skudd, denne har øyeavstand godt over 10 cm, nærmere 12 cm tror jeg, det var postet en tråd på Sluttstykket om denne kikkerten for ett par tre år siden.Jeg finner den ikke igjen. Kankskje søke litt på Kvasir

 

Adressen er her:

http://www.nickel-ag.com/en/products/zf.aspx

 

Her er den som er spesial for safari:

 

http://www.nickel-ag.com/en/products/scopes/15630.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Noen som bruker Monark Gold og har erfaring med den ?

 

Æhem...

 

Først må jeg bare få sagt at jeg ikke på noen måte tjener penger på Nikon optikk :wink:.

 

Jeg er den lykkelige innehaver av en Nikon Monarch Gold 1,5-6x42, som brukes på en 9,3x62. Har kun skutt ca. 400 skudd med den (300 av dem med 286 grs kuler), men den har ikke hikket enda. Mekanisk virker den tillitsvekkende, med pålitelige klikk, og meget brukervennlige justeringstårn.

 

Jeg ble fra første stund nærmest forbløffet over optikken i denne kikkerten, spesielt med tanke på at den koster i underkant av en tredjeedel av det som var prislappen på Victory'en min (riktignok med opplyst retikkel på Zeiss'en). Spesielt fornøyd er jeg med skumrings- og motlysegenskapene, spesielt når jeg sammenligner den med Leupoldene mine, som stort sett går i hvitt når sola får tak, og i sort når den blir borte. Nikon'en er (heldigvis) ikke like glimrende i skumring og motlys som Zeiss'en min, men den er skremmende nære. Nå må det også sies at Zeiss'en er en 3-12x56, så den kan ikke sammelignes direkte.

 

Noen hevder at Nikon har for lite synsfelt, men det har ikke jeg merket noe til. Jeg er rett og slett kjempefornøyd (prisen tatt i betraktning) og kommer nok til å skaffe meg flere Monarch Gold'er etterhvert, såfremt jeg ikke får uventede problemer med den jeg har. Jeg kjøpte den med duplex-retikkel, men til ditt bruk ville jeg nok gått for Tysk #4.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...