Jump to content

Steyr SSG69 PI .308


khan

Recommended Posts

Har peilet meg inn på denne riflen fordi jeg har lest endel positivt om den i poster her på forumet.

Selger opplyser om at riflen er skutt totalt 250 skudd(50av første eier, 200 av nåværende) Riflen

ble kjøpt Mai 2013 og dette får meg til å lure på hvorfor riflen har så "mange" eiere på relativt kort tid.

 

Dette blir min første rifle, og bruksområde blir først og fremst å lære meg å skyte skikkelig. Hadde derfor

håpt på å fått litt informasjon om dette våpenet fra en som kjenner til/har/eier dette våpenet og

om det egner seg til mitt bruk(trening, rådyr, gås)

 

Om noen har tips til opptikk i 5-6000,- klassen hadde jeg satt stor pris på det(rørdiameter 30mm)

 

Takk på forhånd :smile:

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Steyr ssg 69 har stått på ønskelisten i mange år. Den er god å skyte med og er kvalitet rett gjennom. Hvorfor en slik rifle skifter eier så ofte og har gått så få skudd blir bare spekulasjoner. Dette er en lanholdsrigg og veier deretter. Det er min erfaring at mange som kjøper sine første rifler kjøper varmint rifler. Disse riflene har ikke så mange fordeler (ingen?) kontra ordinær da holdene stort sett er under 200meter og det innebærer mye gåing. Varmint riflene er heller ikke noe særlig å lære seg å skyte med på banen da de er for tung til å skyte frihånd. Det å ligge med tofot, demper og varmintrifle på banen gir "moderat"jaktskytetrening! Førstegangsvåpen kjøpere ender opp med våpen som de ikke kan bruke og må selge deretter. Kanskje dette har vært tilfellet her?

Skal du kjøpe EN jaktrifle ville jeg ha sett på et annet våpen enn en lanholdsrigg da dette har et snevert bruksfelt. Når du skal kjøpe rifle nr 2, hadde denne riflen vært på anbefaler listen. Lykke til:-)

 

Billig, god og solid optikk - leupold

Link to comment
Share on other sites

Steyr ssg 69 har stått på ønskelisten i mange år. Den er god å skyte med og er kvalitet rett gjennom. Hvorfor en slik rifle skifter eier så ofte og har gått så få skudd blir bare spekulasjoner. Dette er en lanholdsrigg og veier deretter.

 

Jeg synes at en Steyr SSG 69 er en full brukbar jaktrifle med et enestående presisjonspotensiale. At 4,2 kg skal være avskrekkende og et hinder under jakten/trening stiller jeg meg tvilende til. Kjenner noen jegere til som anvender SSG 69 siden over 20 år nesten utelukkende under jakt, og da har det aldri vært snakk om ulempene som nevnes her. Den som ikke takler eller vil takle 4,2kg, bør handle noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp.

 

Vekten skal du ikke tenke på, tørrtrening og en god reim tar hånd om den. :mrgreen:

 

Hadde den kommet regulært i 6,5X55 og ikke bare som noen ytterst få forsøksgeværer for geværforsøkene i DFS, hadde jeg hatt en slik, toppet med en 3-12 Zeiss og kunne ryddet kraftig opp i inneholdet i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjennom årene eid og solgt mange jaktvåpen hvor noen av de ikke har blitt skutt så mye med. Grunnen er at det dreier seg om kostbare flotte rigg jeg ikke ønsker å slite ut med unødvendig tullskyting. Ser jeg etter noe annet, så må jeg lette på garderoben med mye uvilje og selger et lite brukt våpen. I TS sin forespørsel skal jeg være litt forsiktig med kjøp, da bytte av mange eiere på kort tid med lite skudd kan antyde på at det kan være noe galt med rifla som feks elendig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Vist trådstarter vil ha en Steyr så sier jeg løp og kjøp Steyr er kjempe gode rifler det burde bli solgt mer av her i landet

4,2kg ser jeg ikke på som noe problem..selv veier min rifle 3,7kg så kommer det jo montasje,sikte,reim og skudd i magasinet

ser ikke på det som noe problem

Link to comment
Share on other sites

Nå som en får underbeslag som tar AI magasiner, så er vel børsa sin eneste svakhet luket bort.

Jepp helt korrekt.

De som er nå har hatt sprekker i plasten.

Rart at Steyr ikke ordnet dette raskere?

 

Skulle jeg hatt ei slik rifle hadde det blitt PIV modellen

Jaktdepotet tror jeg har på lager.

Link to comment
Share on other sites

Bare kjøpe PIV da, så fåe du skrudd pipe.

 

@egon olsen har fullstendig rett pluss at riflen har en komplett lengde av kun 1m. :D Dette skyldes hovedsaklig den korte pipen av 40,9 cm. Vekta er kun 3,8kg og riflen ser ganske så "tacti - cool" ut

Link to comment
Share on other sites

PIV er ikke helt taktical look.

ser du bort i fra den lange muzzlebraken er den std som mye annet. Men ei god rifle

Skrur du av flammedemperen så passer denne rett på løpet ;-)

Utrolig bra demping

 

http://produkte.bt-ag.ch/en/manufacturi ... hp?pid=308" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

 

 

AI systemet har ett covert system med denne demperen og rifle snurr på 1-8 . Kort løp som skiftes på få minutter

 

2014-09-25_13_30_37.png

 

http://produkte.bt-ag.ch/en/manufacturi ... hp?pid=301" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

40 cm demper på 1 kg, det gjør vel ikke akkurat sitt for å bidra til ei hendig jaktrifle ihvertfall. :winke1:

 

Hva angår våpenet har jeg inntrykk av at dette er ei flott rifle, men jeg har aldri prøvd en. Et par eiere på kort tid kan komme av så mangt. Selv har jeg både kjøpt og solgt våpen som har hatt flere eiere på kort tid, uten at det har vært noe problem. Smak og behag, følelser og preferanser veier ofte tungt i hvilke våpen man beholder, og hvilke man selger. Men, litt sunn skepsis er aldri feil. Det finnes vel ikke et eneste våpen på Finn som har gått mer enn 200 skudd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel ikke et eneste våpen på Finn som har gått mer enn 200 skudd. :roll:

:thumbup:

 

Ha, ha, ja og dette med våpen som denne SSG69 som er lagt opp til skikkelig mengdetrening. :mrgreen:

Slike rifler får flere enn 200 skudd igjennom sine piper hver uke under trenings økter. I hvert fall i godt trente statlige etater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tenke meg denne riflen. Det er god kvalitet på det meste, selv om det var en periode magasinene sprakk i plasten. Det er ei fiks ferdig rifle som ikke trenger å gjøre noe med. Den har rykte for å være meget presis. At løpet er presset inn bekymrer ikke meg.

 

Hør med eier om det har vært noen problemer med presisjon eller annet? Det er ikke uvanlig at våpen bytter eier raskt uten at det er noe i veien med det:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...