Jump to content

Billig Mauser Varmint prosjekt


lagopus

Recommended Posts

Mausere er populære og ikke minst rimelige å bygge om, om man gjør det selv vel og merke.

Har akkurat fullført et eget prosjekt der pris var en viktig faktor.

 

Utgangspuktet var en Kongsber M67F1 som jeg fikk rimelig og som var i uforskammet god stand. Den var så pen at jeg vegret meg for sette igang, men siden jeg ønsket å bruke den til jakt så måtte jeg gjøre noen forandringer. Mauseren var i det suverene kaliberet 6,5x55. Flattskytende og nok kraft til å felle det meste av vilt.

 

Jeg begynte med å banke av ringen som sitter i fremkant på låsekassen (for å feste fortreet). Dette gikk greit med en plasthammer og en dor. Neste steg var å lage en shims til å legge mellom kikkertmontasjen og bakbroen. Bakbroa på M67'en er frest slik at den er flat, i motsetning til vanlige M98 kasser som er runde. Kikkertmontasjen jeg ønsket å bruke var en hel Redfield STD stålskinne for å stive av låsekassen, og for å sørge for at basene kom på linje både vertikalt og horisontalt. Denne kikkertskinna er lagd for runde bakbroer, slik at jeg måtte planfrese den i bakkant. Dette gjorde det atskillig lettere å lage shims. Da jeg hadde planfrest kikkertskinna festet jeg hele skinna på låsekassen med en strikk og målte hvor stort mellomrom det var mellom bakbro og skinne. Dette mellomrommet var 1,9mm, altså måtte shimsen være på denne tykkelsen. For å lage en shims som passet tok jeg ganske enkelt en 2mm plate i syrefast stål og klippet ut et passelig rektangulært stykke av denne (12x6mm). Denne biten slipte jeg forsiktig med en fil til tykkelsen var 1,9mm. Nå gjenstod bare å borre hull og gjenge opp til kikkertskinna. For å gjøre det hele litt vakrere støpte jeg shimsen inn i en bit hard epoxy som jeg slipte til slik at den dekker bakbroen på låsekassen. Denne epoxybiten ble senere lakkert sammen med resten av kassa.

 

M67 stokken er en klassisk og fin riflestokk, men den største 'feilen' er nok fortreet som dekker over pipa og bl.a.vanskeliggjør kikkertmontasje. Jeg tok enkelt og greit å kappet av de fremste 4 cm av fortreet og planslipte det under slik at det skulle gi bedre anleggsflate. I tillegg pusset jeg ned lakken på hele stokken og rundet av noen skarpe kanter, spesielt på fortreet. Jeg søylebeddet stokken på nytt, og satte inn en stålsøyle i bakkant. Jeg brukte to forsøk på å få til beddingen, som kanskje var den vanskeligste delen i hele prosjektet.

I tillegg satte jeg på hurtig 'studs' for å feste rem og tofot. Jeg satte to slike 'studs' i fortreet for å ha mulighet for tofot og rem separat.

 

Jeg valgte en rimelig kikkert til denne rifla. En Zeiss Conquest 3-9x40mm. Denne har Zeiss' Rapid Z600 retikkel for avstandsbedømmelse og enkel forlegging på lengre hold. Som kikkertringer valgte jeg Redfield STD 1" medium.

 

Finish er viktig. Mest for å beskytte mot slitasje, rust etc. Derfor valgte jeg å bruke litt på denne delen av prosjektet. Jeg kjøpte inn Duracoat i fargene 'parker' og 'olive drab'. Lakken i seg selv kostet ikke så mye, men frakta fra USA kom på rundt 800,- Imidlertid angrer jeg ikke. Jeg brukte 'parker' fargen på pipe, låsekasse og kikkertmontasje, som for øvrig var 'parkerisert' fra før. På stokken la jeg ned mange lag med 'olive drab'. Resultatet er i begge tilfeller en ganke tykk, hard og seig overflate som i følge produsenten skal være uslitelig.

 

Pipa er ble kappet til 22" og kronet hos den lokale børsemakeren.

 

Regninga ble som følger:

Mauser M67F1 2000,- (430,- i gebyr)

Redfield skinne 200,-

Redfield 1" med. ringer 300,-

Zeiss Conquest 3-9x40mm 4000,-

Duracoat finish 1000,- (800,- i frakt)

Kapping av pipe 500,-

Totalt 8000,-

 

Denne totalsummen er overkommelig for de fleste, men det har vært endel arbeid med prosjektet. I midlertid er jeg meget fornøyd med resultatet.

 

dpp0546.jpg

Mauser M67 Varmint

 

Kaliber 6,5x55

Pipelengde 22"

Magasin 5-skudd toppmatet

Avtrekk 2-steg justerbart

Totallengde 108cm

Vekt (m/kikkert og rem) 5kg

Kikkert Zeiss Conquest 3-9x40mm Rapid Z600

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spekulert mye på hvilken lengde leg skulle velge på pipa, og havnet på 22".

Dette er fordi jeg først og fremst ønsker å ha den med på jakt. Litt skytebanetjeneste blir det jo gjerne, men ikke nok til å beholde 28" pipe.

 

Etter å ha lest endel om temaet på forumet her så ser det ut til at man ikke taper så mye fart eller presisjon på å kappe til 22". Er det noen som har noen erfaringer som tilsier det motsatte? Jeg bruker utelukkende fabrikkammo. Først og fremst helmantel til småvilt. Disse har jo relativt høy kulevekt i forhold til diameter (tversnittbelastning?) og trenger vel lengre pipe en f.eks. 7,62 med samme kulevekt?

 

Råd og tips mottas med takk. Pipa er ennå ikke kappa, så jeg kan fortsatt endre mening.

Link to comment
Share on other sites

Eg også kappa pipa mi til ca 22". ( 57 cm )

Men eg fekk ikkje testa rifla før eg kappa den, så eg har ikkje ide om korleis den gjekk før.

 

Me presisjonen er ikkje noko å sei på. Har hatt 2 samlinger med fabrikk ammo, under 10 mm på 100 meter. Så eg er i grunn fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Duracoat er to-komponent epoxy. Den er veldig sterk og seig og tåler tøff bruk. Det er viktig at man gjør riktig grunnarbeid for å få den til å sitte ordentlig. Den kan påføres med pensel, men lakksprøyte er å foretrekke. Et godt tips er å ikke få det på hud og klær for det går aldri vekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...