Jump to content

Hvordan bruke CZ 75 sp-01 Shadow i dynamisk


magnumforce

Recommended Posts

2 fingre på hanen når du slipper den ned så går det bra.

 

Du lærer mye på dynamisk kurs rundt sikkerhet, pekevinkler, hvor fingern skal være og ikke være, regler osv, bare å melde seg på, finfin sport!

 

Production = hanen spent ned, sikring av, doubleaction førsteskudd

Standard = hanen spent, sikring på.

Link to comment
Share on other sites

Du KAN bruke den i Open også, men den hører ikke hjemme hverken der eller i Standard. :winke1:

 

Shadow = Production, og det funker den fortreffelig til. Spenne ned hanen er ikke noe problem, og sikringa bruker du ikke. Skjønner ikke helt hva du mener med tømming av våpenet, det er da likt på en Shadow som på alle andre pistoler?

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke konkurransedyktig i Standard eller Open sett opp mot egnede og tilpassede våpen i disse klassene. Blir litt som å skyte .22 baneprogrammene i NSF med en Spesialpistol i .22. Det er lov, men ikke anbefalt hvis du ønsker å gjøre det best mulig.

 

Shadowen er et flott våpen til Production, hvorfor ikke bare bruke den der?

Link to comment
Share on other sites

Czechmate er en modifisert Tactical Sport, som forøvrig er konkurransedyktig i standard(TS'en), det samme er strengtatt SP01 shadow også.. jeg har blitt slått med fancy standard pang, av folk med prod pang.. nå senest på steel challenge. Mange av productiongutta er uhyggelig gode. Er du god er du god.

 

Men selvfølgelig skyter man prod med denne, så kan du heller skyte standard med en opphora annen pang :)

Link to comment
Share on other sites

Det er klart en god skytter kan slå en middelmådig en uansett pistol. :mrgreen: Men det er vel ikke det vi diskuterer?

 

Sjakkmatten og Tactical Sporten er nok både fine og konkurransedyktige de, men Shadow er de ikke.

 

Altså, preferanser og preferanser, klart du kan skyte med hva du vil. Jeg vil bare ikke at noen skal komme og tro at Shadow er et superduper Standard våpen, for så å bli skuffet og lei når man til stadighet blir slått av 2011'er. At Hans Petter Kvarsvik sikkert kunne gjort det bra med Shadowen i Standard betyr ikke det samme som at våpenet er egnet til klassen.

 

Profesjonelle konkurranseskyttere tror jeg forøvrig at det er svært få eller ingen av i dette landet.

 

Jeg har skutt mye Finfelt med min X-Esse modell Stenvaag spesialpistol jeg. Jeg har enda ikke vunnet. Klart jeg kunne gjort det hvis jeg var bedre, men det hadde nok uansett vært lettere med en Pardini eller lignende. Jeg ville aldri anbefalt en nybegynner å kjøpe en Stenvaag til Finfelt, men hvis du er erfaren nok til å forstå handicappet det innebærer og du godtar det, så kjør på. Akkurat slik blir det med Shadow til Standard også.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vel ikke optimalt med minor i standard, men ikke umulig heller…

 

NM STANDARD VINNERE SISTE 5 ÅRENE:

 

2010 - Henning Walgreen, Tanfoglio .40 MAJOR.

2011 - Hans Petter Kvarsnes, CZ Shadow 9mm MINOR.

2012 - Even Skaarer, CZ Shadow 9mm MINOR.

2013 - Steinar Haugli, SPS .40 MAJOR.

2014 - Steinar Haugli, SPS .40 MAJOR.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Shadow til production så begynner du i den klassen. Jeg valgte Glock til production tidligere i år, men ville nok valgt en Shadow i dag. (bruker Shadow i NSF til noe bane mye felt og for lite PPC)

Men nå panger jeg Glock ut 2015 og tar en ny vurdering i 2016 :wink:

 

Er så mye å lære inne Dynamisk at jeg holder meg til et våpen jeg har lang vane med og som jeg kan fra før. Da kan jeg fokusere på andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaa, spenne ned hanen ikke et problem, jeg kjenner til noen tilfeller med ufrivillig skudd i level 3 konkurranser ved nedspenning av hane, da tørr jeg ikke tenke på antallet under trening.

 

Jeg vil hevde at det beste sikkerhets tiltaket innenfor dynamisk ville være å forby våpen som spennes ned ved å holde igjen hanen (våpen som sig P226, Beretta 92, S&W5906, HK V3 avtrekk osv er helt ok)

Link to comment
Share on other sites

Nedspenning av Hane er ikke noe problem.

Har i år hørt om ett tilfelle av ufrivillig avgang av skudd under nedspenning. (har da vært på 8 level 3 og 15 level 2)

 

Når jeg holder Godkjenningskurs i dynamisk har jeg egen del der de lærer å gjøre dette på kurset. De er litt shaky første dagen men dag 2 går det på automatikken.

 

tommel om pekefinger er ett must på nedspenningen av hanen. har hatt folk på stage som bruker en hånd kun tommel og da er det kun ett spørsmål om tid før en glepper den.

 

Selvfølgelig er pistoler med decocker og striker fire mer idiotsikkert.(jeg er også for egen striker fire tupperware division)

Link to comment
Share on other sites

Nedspenning manuelt med å hode fast hanen er og kommer alltid å være et risikomoment. Uansett om du er ny eller erfaren skytter. Litt våpenolje på feil sted, kalde og eller våte fingrer osv. Men dette blir utført i sikker rettning så jeg ser ikke problemet.

 

Håper bare vi undgår regelendring som den nå i PPC, der vi nå hylstrer uten patron i kammer.

Link to comment
Share on other sites

Du og jeg ihvertfall. Jeg er ikke så sikker på han Freddy. :mrgreen:

 

Jeg må jo se på det med et kritisk blikk, da jeg har liten erfaring på området. Jeg liker begrunnelser!

 

:)

 

PS: Nå har jeg også en splitter ny CZ SP-01 Shadow!

 

Og det betyr at jeg har tørrtrent med klikkpatroner og nedspenning den siste timen. Har også skaffet meg full Sickinger-rigg og føler at det er julaften. Jeg skyter med høyre, så når jeg skal spenne ned tar jeg min _venstre_ hånds tommel og legger den godt mellom pistolen og den spente hanen. Så kan jeg ta kontrollert avtrekk med pistolhånda og følge hanen sakte ned til den er helt nede.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...