Jump to content

Godkjent for militærfelt?


JohnUlv

Recommended Posts

Jeg har fått innvilget søknad på en Sig Sauer X-SIX. Da Jeg snakket med selgeren antydet han at den kanskje, muligens ikke var godkjent for militærfelt på grunn av totallengden. Har prøvd å lete litt etter tekniske spesifikasjoner for våpen til militærfelt, men ikke funnet noe jeg betrakter som "sikkert".

 

Dimensjonene på våpenet er oppgitt til å være 250x149x44. Den har sekstomsløp og er utstyrt med utvidet magasinbrønn (jet-funnel) for å forenkle matingen av magasin. Ellers er den ikke kompensert på noe vis, så vidt jeg har klart å finne ut.

 

Er det oen som vet om jeg kan bruke den på militærfelt, eller om jeg må lete etter noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Godkjent !

 

8.25.3.1.3

Militærfelt

Våpen iht. ISSFs bestemmelser om løpslengde, siktemidler og totalvekt

for grovpistol.

 

8.16.0

25 m grovpistol

Våpenvekt maks. 1400 g

Avtrekksvekt min. 1360 g

Målekasse 300 x 150 x 50 mm

Løpslengde maks. 153 mm

Siktelinje maks. 220 mm

Link to comment
Share on other sites

http://www.melhuspistolklubb.no/feltprgram.htm

 

Grovfelt:

....... Maks løpslengde 153 mm, Maks sikteavstand 220 mm, Våpenet skal gå ned i målekasse med målene 300 x 150 x 50 mm. ....

 

Militærfelt:

Pistol i kal. 9mm - 11,25 mm. Avtrekksvekt 1360 gr. Minimum kulevekt på 100 grain og faktorkrav på 120. Kula skal stikke min. 5 mm foran hylsekant.

Link to comment
Share on other sites

Pardini lager stort sett bare konkuransevåpen :D

 

Tror nok de har sjekket reglene for: ISSFs bestemmelser om grovpistol, før de satte en strek på tegnebordet :D

 

Min siste samtale med tekn ansvarshavende på fabrikke, smilte godt da jeg sa at den var fin på 6g og 7g pogrammene :D

Som forventet svatrte han.

Så fulgte en lang samtale om svake ladninger osv som egnet seg best på 25m og pressisjonskyting med grovere kal enn 32 i autopistoler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok de har sjekket reglene for: ISSFs bestemmelser om grovpistol, før de satte en strek på tegnebordet :D

 

 

Tja... de lagde den i utgangspunktet for IPSC. :wink:

Så kan vi f.eks. ta ISSF's regler om rekyldempende innrettninger på finpistoler. Flere fabrikanter ga vel blanke f... i de regelene (inkl. Pardini). Å gjett hvem som mykner opp reglene etter hva fabrikkene serverer. :D

 

Så til saken. SIG'en er grei til militærfelt den, og det er et veldig godt valg i mine øyne. Det er et våpen som i rette hender ikke står tilbake for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror nok de har sjekket reglene for: ISSFs bestemmelser om grovpistol, før de satte en strek på tegnebordet :D

 

 

Tja... de lagde den i utgangspunktet for IPSC. :wink:

Så kan vi f.eks. ta ISSF's regler om rekyldempende innrettninger på finpistoler. Flere fabrikanter ga vel blanke f... i de regelene (inkl. Pardini). Å gjett hvem som mykner opp reglene etter hva fabrikkene serverer. :D

 

Så til saken. SIG'en er grei til militærfelt den, og det er et veldig godt valg i mine øyne. Det er et våpen som i rette hender ikke står tilbake for noe.

 

Det stemmer. Det står om at rekyldempende innretninger ikke er tillatt. Men nå har snart alt som kan krype og gå rekyldempere. Forstå det den som kan......

 

Det begynner å ligne det som skjedde med spesialfelt. Til å begynne med (og intensjonene var kanon gode, de) så skulle det være originale våpen. Men så begynte poengjegerne å mikke og kappe løp på .32 revolvere og avtrekksstopp og tuning og oldemoren til #¤%.

 

Nei får holde oss til jakt kanskje. Eller kanskje simulator. Så kan vi skrike "pang".

 

Men nå er jeg passelig myglet så folk får ha en god kveld.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Korriger meg om jeg tar feil, eneste jeg tror du kan få krøll med er magasin brønnen din, på vanlige stevner er det ikke så streng kontroll men på NM er det det.... jeg fikk ikke god kjent brønnen på min CZ ... men ellers er det bare og kjøre på :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...