Jump to content

Anbefaling kikkertsikte. Meopta, Vortex, Leupold


Lillefix

Recommended Posts

Meopta leverer overraskende gode sikter prisen tatt i betraktning. Jeg har bytta ut to Leupold'er (en European 2-7 og en VX2 3-9) med Meopta Meopro, og angrer ikke, selv om Leupold heller ikke er dårlige sikter.

 

Jeg har to Vortex Viper PST, en 4-16x og en 6-24x. Det er greie sikter for mitt bruk, men noe dyrere enn budsjettet ditt tillater. Av de du lister opp, ville jeg valgt Meoptaen.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig vil Zeiss være ett alternativ.

Ser at Zeis Conquest er i samme prisklasse, hvordan vil dette være opp mot de andre?

 

Hvordan er Vortex Viper PST 4-16X50 FFP sammenlignet med de som er nevnt, er jo litt dyrere.

 

Har ikke så mye peiling på kikkertsikter og de forskjellige typer, men tror det er flere som vil være intr i litt info og erfaringer ang kikkerter i denne prisklasse.

 

Kikkerten skal brukes på elgjakt og på småvilltjakt, så derfor ønsker jeg litt forstørrelse.

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vortex viper pst 6-24x50 med ffp, ok optisk men ingen swarovski.

Jeg bruker min på dag tid, og reiser på elgjakt på onsdag og da er den med.

 

Men at den er ræva vil jeg ikke si på noen måte. Men skal du ha zeiss med utvendige tårn og høyforstørrelse så koster den gjerne 3-4 ganger så mye.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Nikon Monarch E 2,5-10x50 med lys og sidefokus?

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9027. Kjekk allrounder, også med lys, om behovet er der.

 

 

Jeg ville ikke valgt med minsteforstørrelse på 4x til elgjakt, da synsfeltet blir nokså begrenset. Elgen kan jo komme overraskende på, på relativt korte hold, og da er det kjekt å slippe å lete etter elgen når man legger rifla til skulderen. Såpass høy maksforstørring er strengt tatt heller ikke så nødvendig, selv om det er kjekt. Har gått på toppjakt med 7x fast. Null problemer å se fugl på over 200 meters hold. Leupolden som er nevnt her, er kanskje det med mest passende forstørrelsesområde?

 

Fant litt om synsfelt: Meopta: 9,2 meter på 4x/100m. Vortex: 8,22 meter på 4x/100m. Leupold: 11,2 meter på 3x/100 m. har 12,9 meter på 2,5x/100m. Monarch E er i utgangspunktet et noe dyrere sikte, så vidt jeg forstår. Tror det er den varianten man finner i utlandet som heter Monarch Gold, blant annet. Koster jaggu 1 100 Euro på Optics trade (Slovenia) kjapt søkt på nett, uten lys. Da høres det jo ut som om Jaktdepotet er ganske så rimelige på denne.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, så er det småvilltjakt som kommer i første rekke, fjellrype og hare.

Elgjakt kommer som en bonus. Ser at det kan bli vanskelig å inngå kompromiss.

 

Takker for gode tilbakemeldinger og tips

 

Har lyst å prøve Meopta, så vi får se hva det blir til

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...