Jump to content

Elektroniske formstøpte ørepropper


Blaser_308

Recommended Posts

Hvordan er det å ha disse i ørene en hel jaktdagen?

Batteri levetid?

Auto av etter x antall timer??

Hva er voksfilter?

 

Hva bør en velge?? Ser Njff har medl fordel på http://www.soundscope.no/" target="_blank til 3990kr

 

så har man jo

 

http://www.hantek.no/orepropper/jaktpro ... aktpropper" target="_blank med program 1 til 4490kr

 

 

Hva bør man velge?? Noen som kan komme med erfaringer??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fra soundscope og er fornøyd. Kan gå med de lenge uten problem, men det er veldig godt å ta du ut på lunsj. Ikke vindsus og retningsbestemmelse av lyd er lettere enn med elektroniske hørselvern. De er ikke noe glad i regn (hatt med brem løser det) samt at luka til batteri er litt puslete. For jakt er de veldig bra, men ikke nok på skytebanen. Der har jeg ekstra hørselvern utenpå.

Link to comment
Share on other sites

Mine soundscopes funker utmerket med jaktradio. Herlig å slippe ledninger hengende fra ørene. Det eneste er at det kan bli litt mer sus når man har satt dem i "teleslyngemodus". Dette er særlig merkbart når man er i nærheten av store kraftlinjer.

Bruker dem hele jaktdagen, men som tidligere sagt er det deilig å ta dem av ved lunsj. Batteriet holder en stund, jeg husker faktisk ikke helt. Vær forberedt på flere batteriskifter hvis du jakter en hel uke. Husk også at batteriene begynner å tømmes med en gang du fjerner forseglingen på dem, uavhengig om du har på pluggene eller ikke (luft-zink batteri).

Link to comment
Share on other sites

I siste Jakt og Fiske bladet var det en notis om noen elektroniske propper som heter Mino Cens.

Disse er universale uten behov for avstøpning da det er skummpropper i 5 størrelser.

3 volum justeringer og ca 50 timer batteritid til 2990.-

http://earfoon.no/ tlf. 62454345

Har sett på siden men finner ikke i farten dette produktet som besktives i bladet.

Link to comment
Share on other sites

kan jeg få stille ett spørsmål? begynner å tenke at jeg muligens er veldig gammeldags som jeger til tross for alderen min, men er dette virkelig noe gjennomsnitts jegeren i Norge bruker? :lol:

 

er det virkelig sånn som det ser ut som i jakt og fiske, at man knapt klarer å skille mellom jegere og ansatte fra jernbaneverket snart, med ørepropper, hørselvern, og signalfarga klær fra topp til tå :lol:

 

for all del alle må gjøre som de føler for altså, skal ikke nekte noen å jakte med stridshjelm med blinkende dioder på toppen om de vil jeg, så sant de ikke jakter på jaktlaget mitt, men må bare spørre om dette er vanlig på utstyrslisten hos gjennomsnitts jegeren?

Link to comment
Share on other sites

joda, skjønner jo det, litt tullete måte å stille spørsmålet på, så den tar jeg på min kappe.

 

Men det er jo ett produkt med tanke på vern og sikkerhet, akkurat som klær med oransje, og da utenom at jeg skal si at det jeg gjør er rett eller bedre, så lurer jeg bare på om slike hørselvern er vanlig blant gjennomsnitts jegere i Norge, og om det samme gjelder oransje klær også, for blant de jeg jakter med, så er det ingen av delene, men igjen, er ikke ment som kritikk mot noen av tingene, bare lurer om dette er vanlig

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at det er blitt mer og mer vanlig å prøve å beskytte hørselen. Noen velger å gå med lyddemper noen velger elektroniske hørselvern eller elektroniske øreplugger. Noen velger begge delene. Personlig Liker jeg å bruke begge deler. Både lyddemper og elektronisk hørselvern. Noe signalfarget er også lurt å bruke slik at vi unngår at jegere skyter hverandre. Det skjer for ofte. Elgen seg ikke signalfarger.

Link to comment
Share on other sites

kan jeg få stille ett spørsmål? begynner å tenke at jeg muligens er veldig gammeldags som jeger til tross for alderen min, men er dette virkelig noe gjennomsnitts jegeren i Norge bruker? :lol:

 

er det virkelig sånn som det ser ut som i jakt og fiske, at man knapt klarer å skille mellom jegere og ansatte fra jernbaneverket snart, med ørepropper, hørselvern, og signalfarga klær fra topp til tå :lol:

 

for all del alle må gjøre som de føler for altså, skal ikke nekte noen å jakte med stridshjelm med blinkende dioder på toppen om de vil jeg, så sant de ikke jakter på jaktlaget mitt, men må bare spørre om dette er vanlig på utstyrslisten hos gjennomsnitts jegeren?

 

Jeg har elektroniske ørepropper, og det er vel den beste investeringen jeg har gjort når det gjelder jaktutstyr. Hørselen min er glatt verdt de kronene dette koster. Jeg brukte hørselvern før, men syns de ble ubehagelige etter en liten stund. Er veldig godt å få ut proppene når dagen er over, men mye mye bedre enn å bruke hørselvern.

 

At du ikke liker å ta vare på din egen hørsel, er igrunn bare ditt problem, men er kjedelig å få tinitus og nedsatt hørsel i ung alder.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligningen med jernbaneverket er ikke så dum den!

 

De bruker signalfarger for å minske faren for ulykker, det samme gjør jeg på jakt. Det er ingen unnskyldning for ikke å ta personlig ansvar og ha oversikt, men det gjør det lettere å ha kontroll på folk i området.

 

De kan godt gå uten hørselvern en dag eller ei uke, men hvordan står det til med hørselen om ti år? Jeg tåler nok en del jaktskudd uten hørselvern, men hvordan går det i løpet av ti år?

 

Å ikke bruke signalfarger eller hørselvern på jakt er som å ikke bruke sykkelhjelm, det går stort sett helt fint! Så kan du be om å få besøke Sunnås eller et lignende rehabiliteringsted for å hilse på de det ikke gikk fint med og ta en avgjørelse om hva du selv vil gjøre etterpå.

Link to comment
Share on other sites

for det første så innrømmet jeg jo at mitt første innlegg var tullete, og dårlig formulert, beklager det, det skal ikke gjenta seg, for det andre så sa jeg at jeg ikke påstar at hva jeg gjør, nødvendigvis er riktig, og, eller bedre, for det tredje, med tanke på hørselen min, så ja, det er bare mitt problem, og dere andre må gjerne ta kjempe godt vare på den, og i tillegg så tror jeg at hvis hørselen min blir ødelagt, så er det pga. Jobben min, og ikke de jaktskudda den blir utsatt for, men det er nå så hva jeg tror/synser, og lite relevant egentlig, og for det fjerde så gjelder det også signalfarger, hvor igjen, jeg ikke påstår at jeg gjør noe mere riktig, eller bedre fordi jeg velger å være lite synlig

 

Jeg mente bare å spørre om disse tingene var vanlig eller ikke, ikke om en leksjon om hvor viktig det er å passe på hørselen min, eller hvor viktig det er å synes, den får jeg hver gang jeg er hos bedriftshelsetjenesten.

 

Men takk, da har jeg fått svar, ja det er vanlig, kjempe bra, tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Tror ikke att Orange klær, å formstøpte hørselsvern er så utbreidd her på berget enda. Men tror att flere og flere hopper på, eg bruker formstøpte hørselsvern og demper i skogen. Angående klær med farge bruker eg rød hue og rødt band rundt børsa kun når eg jakter med andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...