Jump to content

Powerbank med solcelle til å lade Astro 220


Pontus

Recommended Posts

Da skjønner jeg hva du mener. Upresis begrepsbruk av meg. Det er selvfølgelig hundehalsbåndet jeg snakker om (DC 30). Peileren er ikke aktuell å lade. DC30´en derimot, den må nok lades. Vil denne kunne lades med denne solcelle-powerbanken?

 

Pontus

Link to comment
Share on other sites

Ta den medfølgende USB kabelen og sett den i GPSen og en datamaskin som er slått på

Hvis den lader så vil batteripakka med 2 USB utganger fungere.

 

Hvis ikke må du finne en batteripakke med 12 volt utgang og passende kobling til den kabelen som følger med til bruk i bil.

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Aha. Har ikke enhetene for hånden nå. Har du en ide hvordan jeg kan løse dette? Hva gjør dere andre når dere er flere dager på jakt uten tilgang til strøm, men bruker peilere flere dager?

Hvorfor bruker du ikke vanlige batterier, så slipper du dette tullet? Jeg har ikke peiler selv, men flere av bekjente bruker div. peilere.

 

Har for flere år siden parkert oppladbare batterier hjemme og bruker kun vanlige batterier på jakt og på tur, som går over flere dager og uker.

Link to comment
Share on other sites

At det var halsbåndet, kom ikke fram så tydelig i hverken tittel eller første innlegg.

 

Aha. Har ikke enhetene for hånden nå. Har du en ide hvordan jeg kan løse dette? Hva gjør dere andre når dere er flere dager på jakt uten tilgang til strøm, men bruker peilere flere dager?

Du kan enten lade den i bilen, eller ta med deg batteri på 12V og kople den til der. F.eks ett lite motorsykkelbatteri du lader hjemme, eller seriekople f.eks to slike: fjaderbatteri-varta-431-6v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg setter veldig stor pris på tipsene, men min kompetanse omkring elektronikk er nok begrenset.

En seriekobling skjønner jeg hva er, men kan noen være vennlig å beskrive hvordan jeg gjør alt dette i detalj.

 

Altså, hva kobler jeg, med hva, og hvordan osv.

 

Beklager brydderiet altså, men jeg trodde at det fantes veldig enkle løsninger for dette. Så for meg masse folk som var mange dager til fjells uten strøm, og som hadde enkle fancy løsninger å batteriutfordringene til hundeenheten på astroen.

 

Pontus

Link to comment
Share on other sites

Om du vil bruke tørrbatterier, så kjøp to slike som jeg la bilde av over. Kjøp f.eks en slik på biltema:

2000034561

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Dobbeltuttak-12-V-og-USB-82887/

 

Da kopler du den røde ledningen til det ene batteriets plusspol, den blå til det andre batteriets minuspol, og kobler de to ledige polene på begge batteriene sammen.

 

 

 

Om du ønsker å bruke solceller, har de det også på biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Solcellepanel-31632/

 

Men denne inneholder ikke batteri, så siden jeg antar at du ønsker å lade halsbåndet om natta og jakte på dagen, må du kjøpe ett batteri. F.eks ett lite 12V motorsykkelbatteri.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Blybatterier-80402/

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke vil slepe rundt på blybatterier.

 

Passende ekstrabatteri for laptop med mulighet for 12 Volt utgang og USB 5 Volt utgang.

 

16000mAh Power Bank Extern Batterie Ladegerät Zusatzakku für Laptop Notebook Tab

http://www.ebay.de/itm/16000mAh-Power-B ... 51bb519021

 

Det ser ikke ut til at det mulig å lade den fra lighter uttak i bil.

 

Oppgitt vekt 450 gram.

 

Da gjelder det bare å koble sammen riktig.

 

Det er synd at Garmin ikke konstruerte med mulighet for lading fra 5 Volt USB.

 

Solcellepanel er ekstra utstyr.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...