Jump to content

Ødelagt sikteøyet - vil det andre bli dominant?


ko-stens

Recommended Posts

Noen som kan noe om syn her?

 

En kamerat av meg spurte meg da en kamerat av han igjen fikk en fiskekrok i øyet og ble nesten blind på det for et drøyt år siden. Dette er høyreøyet. Han er høyrehendt og har høyredominant øye. Av den grunn har han lurt på å gi opp alt som har med jakt å gjøre, men kunne nok tenkt seg å prøve. Imidlertid er han usikker på om linksskyting vil fungere.

 

Jeg prøvde å forklare at han bare må prøve linkshagle og øve masse, så går det seg til. Men, så var det noe jeg lurer på. Vil venstreøyet, som er i orden, overta som dominant, eller vil høyreøyet for evig og alltid være det? Går det an å på et vis trene opp det venstre til å bli dominant, eller blir det det automatisk siden han så å si ikke ser på det?

 

For min del har det vært viktig å bytte side i hvert fall, siden jeg "mistet" synet i skuddøyeblikket og fikk mange merkelige bom, selv på stående rev på femti meters hold med rifle. Dette er jo kanskje noe han vil kunne oppleve og, eller? Men det kan vel variere hvor dominerende det dominante øyet er?

Link to comment
Share on other sites

Rent medisinsk ganske interessant spørsmål. Men hvis man blir nesten blind/blind på ett øye må det andre for alle praktiske formål bli dominant. Jeg tror du har rett i at trening er eneste løsning. Har man bare et fungerende øye vil det øyet (selvfølgelig) være det dominante.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett det der. Jeg er høyrehendt og venstredominant i utgangspunktet. Har nå fått venstre øye skadet/ødelagt av sykdom, men ikke så ødelagt at dominansen har flyttet av seg selv. Blir bedre med trening, selv om det er en vei å gå. Si til kameraten din at han ihvertfall ikke må gi opp, hvis man virkelig vil kan man overkomme det meste. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har venstredominant øye, så rifle og hagle skytes links.

Men pistol skytes med høyre hånd, og jeg dominerer da med høyre øye.

 

Jeg har lært meg til en teknikk ved at jeg blunker en gang med det øyet jeg ikke vil skal dominere, og da tar det andre over en stund. Si en 5-20min. Altså det høyre. Så må jeg tvinge igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som Jonass, bare motsatt. Er venstrehendt, men med høyredominant øye. Det er også øyet med best syn (nærsynt), om det har en sammenheng vet jeg dog ikke. Men jeg har opplevd at dominansen ble ustabil fordi synet endret seg så mye at jeg med briller hadde best syn på venstre. Etter justering falt ting tilbake igjen. Så det er håp, spesielt om en er bortimot blind på det andre øyet. Overgangen til links blir nok seig, jeg kan ikke skyte rifle links selv om jeg er venstrehendt, det føles bare helt feil. Men kroppen lærer om en holder på en stund.

Jeg gjorde en øvelse i det pga senebetennelse i armen en gang, byttet musehånd og en del andre oppgaver for å spre belastning. Tok ikke mer enn en uke før det føltes ganske naturlig. Så det er ingen grunn til å gi opp.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å bli en riktig så god skytter selv om man må skifte fra rechts til links eller motsatt, men det krever selvsagt mye trening.

Jeg kjenner en kar som fikk ødelagt høyreøyet i sin ungdom, og som måtte gå fra å være en dreven og innarbeidet høyreskytter til å måtte lære det meste på nytt.

Det har gått såpass bra at han lå på skive 1 i Kongelaget på LS 2013.

Link to comment
Share on other sites

Kjapp løsning: Vanlig høyre Valmet 412 med adapter for å skyte med venstre øye og Aimpoint Micro. Sikteadapter for matchrifler passer rett i kikkertsporet på 412-løpet og Aimpointen festes på 11mm sporet til diopteret. En bekjent lånte min 412 til dette formålet etter å ha skadet øyet. Han skjøt flere ryper enn meg med dette oppsettet enn jeg gjorde med hans hagle..

 

Til riflejakt er det bare å kjøpe en orginal KV59 skarpskytter med orginal kikkertmontasje.

 

Dette er KISS-metoden. Etter noen runder på leirduebanen er det bare å gå på jakt som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Dominans er et vanskelig tema. Er Optiker av yrke og jobbet på med svaksynte. Problemet med dominans er at det store individuelle forskjeller, noen har så sterk dominans at så lenge det er en liten synsrest på det dominante øye vil det forstyrre. Men det lar seg gjøre å trene opp. Om man velger å legge ut sikte til motsatt øye eller bytter skyte arm må man velge selv, men hvis man har en synsrest igjen (ser lys) kan man prøve å starte med sjørøverlapp(sort) på det dårlige øye. Da får hjernen svakt signal fra det dårlige øye og velger å bruke det andre. Det viktige er å ikke gi opp. Det går til slutt. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en kraftig smell på "sikteøyet" for noen år siden jeg også, en stang fra et stort festivaltelt falt ned under rigging og traff meg så kraftig at det gill hull i øyelokket men øyet ble heldigvis ikke punktert...fikk beskjed av øyelegen om at dette var det værste skaden han hadde sett hvor pasienten fortsatt fikk beholde øyet, merker ikke så mye til det i dag men jeg blir forter tørr og sliten på det ene øyet..bildet er tatt 14 dager etter smellen,

120620111072.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så engang en gammel kar på skytebanen som tydeligvis hadde samme problem. Løsningen hans var å skave av stokken nok til at han fikk sett med venstreøyet i kikkerten. Dette mener jeg var en krag, men stokken lignet en nord afrikansk muskett :forvirra: pent var det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Summen av det hele - prøve, og ikke gi opp! Det føles rimelig klønete å bytte side, men med tiden blir det vel bedre. Det er i hvert fall det første han bør gjøre, vil jeg tro.

 

Michael Yardley (hagle-guru) anbefaler at man heller bytter side (rechts-links) etter dominant øye (uavhengig av om man er høyrehendt/venstrehendt), enn å bruke diverse andre teknikker. Det føles ekstremt klønete, men lar seg visst trenes opp mye raskere enn man tror.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...