Jump to content

Hvilken boring trenger man?


Shadob

Recommended Posts

For 35 år siden - monterte jeg en Poly-Choke på min Winchester mod. 12/cal. 16, og dro til noen øyer utenfor Sandnessjøen på gåsejakt. Og har aldri skutt så mange gjess. Når jeg kom hjem - og skulle pusse haglen, forstod jeg at jeg hadde gjort noe feil. Bruksanvisning - leser jeg ikke før det er for sent :? . Ihvertfall: Choken skulle skrues helt inn - før man kunne regulere den fra cylinder til x-full trangboring.

Jeg hadde altså skutt med cylinder.

 

Skuddavstandene hadde vært som "normalt".

Etter det - har jeg ikke brydd meg om hvilken boring det er på haglene. Men har blitt mer interessert i hvordan "knusen" er på lerduene - på forskjellige avstander.

Jeg bryr meg heller ikke så mye om - hvordan treffbildet er på papp.

 

Ifjor - kjøpte jeg meg en Chapuis cal. 12/76 (men bruker ikke annet enn 70), med 66 cm løp. Vekten på haglen er 2.950 kg - for å få en velbalansert kortløper. Boring er cyl-1/4.

 

Denne har jeg brukt på gåsa i år - og på 30 m - faller fuglen som den gjorde med - alle andre hagler med trangere boringer.

 

Ikke ligger haglen 110% heller - så spørsmålet mitt er:

 

Legger vi for mye i "diverse"?

 

Forøvrig vil en hagle som passer meg 100% - ikke passe tilsvarende når sekken kommer på.

Uansett reimer.

 

Men er ikke kommet dit ennå - at jeg kjøper en hagle - tilpasset ryggsekken min :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, når du etter eget utsagn ikke bryr deg om treffbilder, så spiller det heller ingen rolle hva slags choke du bruker...

 

Dersom man ønsker å treffe optimalt, istedenfor å sutre over ammunisjon, børse, uflaks, osv, så bør man absolutt teste forskjellig ammunisjon med forskjellige choker. Er ikke sjeldent en type ammunisjon får tilsvarende treffbilde med full choke, som en annen gjør med cylinder.

 

Forøvrig litt trist at det er leirduer som får deg til å bli litt interessert, istedenfor å unngå skadeskyting på mer ekte flyvere.

Link to comment
Share on other sites

problemet i dag er vel alle valgene vi kan gjøre.. det gjør at utstyret overstyrer hjernen vår med for mange alternativer og gjør oss forvirret. dette gjelder alt fra "hvilken sokk er god" til hvilken farge foretrekker dere på avtrekkeren? så begynner man og google noe som åpner en ny billion alternativer og spørsmål.. så kanskje den gamle enkel løperen med fast boring er svaret her også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig litt trist at det er leirduer som får deg til å bli litt interessert, istedenfor å unngå skadeskyting på mer ekte flyvere.

Hvor leste du det?

Er litt lei av at man alltid må skrive i detalj på kammeret og holde ryggen sin fri. Det er man nødt til hær inne, for hvis ikke så er det alltid noen luringer som "leser mellom linjene", og putter meninger og holdninger i munnen din....

Og før man vet ordet av det så framstår man som en uansvarlig jeger. Det synes jeg er trist.

 

Som svar til trådstarter, så ja. Jeg tror mange legger for mye i "diverse". Leser man litt hær inne så ser man mye utstyrs jag på dyrere dippedupper. Det er naturlig. Man får som regels det man betaler for. Og fornøyde kunder anbefaler det de er fornøyde med. Er man helt fersk, er det nok fort gjort å tro at man trenger drilling til 30000 og kikkert til 20000 for å få fangst i det hele. Iallefall etter noen timer lesing på kammeret hehe :) Alt man egentlig trenger er et våpen som man er godt trent med, og gode tørre sko :) Resten er mer eller mindre bagateller. Men summen av de små "bagatellene" kan gjøre jakta mer behagelig, mer interessant, mer effektiv, tryggere osv.

 

Prøvde uten hell å finne en karikatur jeg har sett om jakt før vs nå. Den viste.

før: et trofe bilde av gammel gubbe med en enkeltløper i hånden og en drøss med fugl.

Nå: var trofe bilde av en ung gutt med en drøss av dippedupper, svær automathagl, og en fugl i hånden :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor leste du det?

 

I posten jeg svarte på?

Står jo svart på hvitt at han etter å ha jakta med cylinder ikke bryr seg om choke i hagla, men har blitt litt interessert pga dårlig knus på haglebanen...

Du må gjerne være uenig, men å hevde at det er noe jeg leser mellom linjene blir litt søkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett man legger får mye i det med chocker, justerbar kobe etc. Nå er det veldig "inn" at hagla skal passe 300%. Og man ser stadig på skytebanen, folk som bytter chocker eller juster kolber for dem bomma litt.

Jeg har utskiftbare i alle haglene mine, og bruker stortsett LM og M til alt. Syns det er det chokene som gir best skudd bilde innen for vanlig distanse. og dem står stortsett i hele året, bare løsnet under puss. Enkelte av de ikke bly patronene går noe jævlig trangt, så det har jo også noe og si på skuddbilde. Men klarte meg med 870 wingmaster før, med full trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde altså skutt med cylinder.

Skuddavstandene hadde vært som "normalt".

Etter det - har jeg ikke brydd meg om hvilken boring det er på haglene.

 

Men har blitt mer interessert i hvordan "knusen" er på lerduene - på forskjellige avstander.

 

Jeg bryr meg heller ikke så mye om - hvordan treffbildet er på papp.

 

Utrolig at det skal være nødvendig å fortsette dette...

 

Her leser altså jeg at du jakter med cylinder uten å bry deg, du har ingen interesse av å teste på papp, men du bryr deg litt om knusen på haglebanen.

Kan da noen fortelle meg hva jeg misforstår? Skriver vi på forskjellige språk?

 

Ellers kan det være verdt å nevne at all synsing vedr choke/spredning/patrontype er totalt verdiløst uten testing på papp, da det er fasiten, ikke knusen eller dyrene som faller.

Link to comment
Share on other sites

"du har ingen interesse av å teste på papp, men du bryr deg litt om knusen på haglebanen."

 

For en god del år siden - når jeg var så heldig å bli sponset av Norma med ammo - måtte jeg bruke Hubertus patroner.

 

Med div. choker i Perazzi`en, fant jeg ingen choker som ga et jevnt fordelt treffbilde på papp.

Det var klatter her og der - som kunne slippe gjennom duen.

Særlig rett-fram-duene.

Det jeg imidlertid oppdaget - var at patronene ga fine treff på duene - med flere av chokene.

Noe som hadde litt betydning for meg :)

 

Ved å skyte på duer - på div. avstander, og ser at de gir fine treff, er jeg så enkel at jeg tenker:

 

Hvis svermen ikke slipper gjennom en due - duger den sikkert på fugl også.

 

"Ellers kan det være verdt å nevne at all synsing vedr choke/spredning/patrontype er totalt verdiløst uten testing på papp, da det er fasiten"

 

Forøvrig erkjenner jeg - at jeg ikke har så mye peiling på fasit`en som du nevner.

 

I og med at du har fasiten:

 

Vil svermen være lik på en pappskive på 30 m - som den er på et sideskudd etter en lerdue/fugl på samme avstand?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Shadob, Jonilse og Chiefen.

 

Skyting på papp er kun et verktøy for statisk verifisering av en haglesverms utbredelse relativt til choke og ammunisjon. Samling av hagl i en del av pappen osv, vil varierer fra patron til patron, og fra produsent til produsent.

Og haglesvermen er nettopp det, en sverm, som er lang, bred og høy på sin ferd gjennom luften mot målet. Den er heller ikke ensformet underveis, den er dynamisk, og endrer seg underveis.

Skyting på papp er rent vilt-treff-teknisk bortimot irrelevant.

 

Skyting på lerduer, og observasjon av treff og graden av knus over mange skudd, derimot, er i høyeste grad relevant. Dette forteller mye om hvordan sannsynligheten for treff er, og hvordan treffene påvirker målet, enten det er ei lerdue eller en fugl e.l..

Prøving med ulike choker, ulike typer ammo, både med tanke på hagl-størrelse, ladning osv, på lerduebanen, er etter min mening det eneste som gir skytteren en tilstrekkelig og relevant vurdering av egnethet på egen kombinasjon av våpen og ammunisjon med tanke på jakt...

 

Slik jeg leser TS sine innlegg er det nettopp den konklusjonen han har trukket også.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser at trådstarter har "35 års erfaring" med at viltet detter uansett, uavhengig av chocke. Og hvis man har 35 års erfaring med at viltet dør. Da tar han vel noen kjappe og gode vurderinger under selveste jakta? Om han vil løsne skudd eller ikke i gitt situasjon. Slik erfaring betyr MYE-MYE-1000X-MYE mer enn noe slags utstyr eller forskning vil gi deg. Eller? I min bok slår erfaring forskning. Og erfaring får du ikke automatisk med papp skyting. Man ser jo alle hullene og det fine skuddbildet, men ikke effekten det ville ha hatt på viltet. Man kan jo lett drepe papp på 100 meter med hagla, men hvis du prøver det på gåsa... Trenger vel ikke si hva som skjer da.

Hvorfor bør man forske seg grønn på chocker, papp og skuddbilder hvis din egen erfaring tilsier at viltet detter uansett? Viltet dør ikke dobbelt så mye på grunn av at man har brukt mye tid på å forske på papp. Og det er tross alt vilt man skal ta livet av. Ikke papp.

Det finnes ingen 100% fasit. Og papp er ingen fasit på om et dyr dør kjappt eller ikke. Om dyret dør uansett, så vil jeg påstå at jegeren gjør noe rett i forhold til selve jaktutførelsen, og at jegeren vet noe om våpenets begrensninger med tanke på hold osv. Jeg tar heller en fyr med 35 års jakterfaring med meg på tur enn en fyr som har 35 års erfaring med å granske skuddbilder på papp, men sjeldent vært med og skutt noe på jakt. Det er nå helt sikkert :)

 

Selv går jeg hvert år på støkkjakt etter hare. "Fasiten" sier at støkkjakt på hare ikke funker. Man må ha hund. Der jeg jakter er det såpass med hare at hund blir bare tull. Den vil springe rundt seg selv og bjeffe seg halvt i hjel i steinura, for det er harer overalt. Under hytta, bak utedo, nede i fjæra osv. Jeg skyter normalt 2-3 harer om dagen før jeg legger inn årene og skyter resten av harene jeg ser den dagen med kameraet. "Fasiten" sier også at man bør bruke haglstørrelse mellom nr 2 og 4. Min erfaring har vist meg at nr 6 og 7 i førsteløpet er tingen til mitt bruk. Så får det heller stå en nr 2-4 i trangboringen. Og i mitt tilfelle gir nr 6-7 mindre skadeskyting. Ca 90% av det jeg skyter dør momentant med en nr 7. Det er ikke snakk om 10% skadeskyting, men at i ni av ti tillfeller går føste løpet på korte hold. (legg merke til den unødvendige måten jeg sikrer ryggen min. Uten et ekstra par setninger er jeg redd for at en luring skal komme å lese mellom linjene og senere påstå jeg har 10% skadeskyting :) ) Nr 7 gir gjennomskyting på hare på de holdene jeg er vant med at de spretter opp på. Bruker sjeldent andreskuddet (ladet med grovere hagl) til mere normale hold. I det siste har jeg gått mer med kombi, for erfaringen min sier at jeg sjelden trenger andreskuddet på hagla, men svært ofte får fine sjanser på sittende hare, og gås på riflehold. Vanligvis spretter haren opp nærmest mellom beina mine og gjør kun to tre hopp før den har kravlet seg under en stein. Eller sitter langt utfor hagl hold og sitter å ler av meg..

Med "fasit hagl nr 2-4" springer dem oftere videre, men med f.eks en fot mindre eller uten ører. Skjer jo ikke ofte. Men skadeskyting skjer av og til, uansett hvor flink man måtte være til å vurdere situasjonen, hvor mye man har trent og studert papp, eller hva slags dyr dippedupp man bruker.

I følge "fasiten" så burde jeg vel gå over til grovere hagl og skadeskyte mer? Kontra å bruke en haglstørrelse som ikke er helt politisk korrekt blant de fleste andre hare jegere? Men siden jeg bryr meg mer om effekt på haren og egne erfaringer enn om hva fasiten sier, så holder jeg meg til nr 6-7 på hare.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns papp test er viktig fordi det er noen patroner som klatter mye mer enn andre.den sier også noe om hvor bred og jevn svermen er på forskjellige avstander med forskjellige choker og haglstørrelser. papptesten inkl også xfiner på baksiden for å si litt om inntrengningen og om haggla fragmenter mye eller lite ved hard belastning,noe som i gjen kan gå utover inntrengnings evnen. jeg gjør dette fordi det er intr/viktig viten for meg. det betyr ikke at jeg fortsetter å bruke en spes type ammo/haggel størrelse på en gitt jakt hvis jeg ikke er fornøyd med resultatet. for min del så har dei patronene med dei beste pappskuddbildene med mine børser blitt brukt på jakt,og det har fungert utmerket på lik linje som for dem som ikke syns det er nyttig å vite noe om haggelsvermen.

Link to comment
Share on other sites

Shadob,du har min stemme.

Jeg setter opp følgende 2 kriterier for gode treff på fugl:

1: 1000+ skudd i året,gjerne forskjellige øvelser,men heller flere skudd hvis det må velges.

Dette teller 99%

 

2:Alt annet,så som:Fabrikkmerke,utskiftbare choker,kaliber,fiberoptiske sikter,

justerbare kolber,portinger,rekyldempere og skytterens stjernetegn.

Tilsammen 1 %

 

Jeg har en følelse at Shabob fyller kriterium 1 og derfor vet hva han snakker om.

 

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...