Jump to content

Kikkertsikte med 1" rør med rødpunkt?


Mikkel

Recommended Posts

Spørs hva du skal bruke den til ?

 

Jeg har en Svarowski med 1" rør, det er en kurant kikkert. Amerikanske kikkerter har tradisjonellt 1" rør, av disse er Leupold den beste.

Ellers produseres vel det meste av Yalla-kikkerter i 1". Mange av dem er greit nok på salongrifla, om en ikke vil legge så mye penger i den.

 

Det selges en del brukte her på Kammeret, og på Finn. Ellers finner du en del på Midway.no

Link to comment
Share on other sites

Kahles KXi 3.5-10x50 har rødpunkt og 1 tommes mellomrøyr. http://www.kahles.at/fileadmin/kahles/D ... KXi_en.pdf" target="_blank

 

Swarovski sikta som blir nemnt her er topp kvalitet,men har ikkje rødpunkt som trådstartar spør etter.

 

Har hatt nokre kikkertar etterkvart, og denne Kahlesen er det nærmaste eg har vore ein verkeleg dugande all round-kikkert. Lett og hendig, god mekanikk og optikk og lyssterk nok også til bøjakt under gode forhold. Veit denne har gått på tilbod fleire plassar til under 8000 kroner, og det er eit røverkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hva finnes av kurante kikkertsikter med 1" rør? Forstørrelse rundt 1,5-6, 2-7 eller 3-9.
Jeg ville ha valgt forstørrelsesområde før jeg hadde bestemt meg for at siktet skal ha lys. Hvorfor må du ha 1"-rør?

Er min far som er litt misunnelig på meg og brodern som har rødpunkt i kikkerten. Han synes det er litt vanskelig å plassere retikkelet i sin 3-9x40 Leupold av eldre modell. Han mener det er lettere å plassere rødpunktet der han vil ha det.

 

Grunnen til 1" rør er av praktiske og økonomiske årsaker; Er allerede 1" montasjer på rifla....

 

Alle nevnte forstørrelsesområder er aktuelle til det aktuelle bruket, som først og fremst er æljjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det fins også rene rødpunktsikter med 1" rør. Spørs som sagt litt hva en skal bruke siktet til. På reinsjakt ville jeg aldri gått for en ren rødpunkt, men på drevjakt på elg og rådyr går det greit.

Smak og behag, og litt hva en er vant med. Det dumme med et rent rødpunktsikte er at jeg ville alltid ha vært nervøs for at batteriet skulle gå tomt. På et sikte med både retikkel og rødpunkt er det ikke krise om så skulle skje.

Tror også batteriene i moderne sikter holder en stund !

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er ett dårlig argument å beholde montasjen. Det er ikke sikkert at siktet passer i de gamle montasjene pga lengden

 

Men siden det er snakk om elgjakt, ville jeg gått for ett sikte med lavest mulig forstørring.

 

 

Hva med Trijicon 1,25-4x24? den har 1"-rør, men jeg er usikker på om den produseres lengre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...