Jump to content

Rekylen til en Sauer 200 str i kaliber 6,5x55 med lyddemper?


Baneskyttarn

Recommended Posts

Jepp. Til en viss grad er ikke rekyl noe problem, det er en tilvenningssak, men alle har en grense og den flytter man med mye trening.

 

Fakta er at alle skyter bedre med mindre rekyl, en tung STR med demper skyter omtrent alle godt med. Kjæresten min hadde aldri skutt med rifle før, første gangen hun prøvde denne saueren, og etter noen tilvenningsskudd skjøt hun en samling på 5cm på 200m og klarte fem skudd innenfor på en 40x35 plate på 450m. Hun levde lenge på det da kompissen med sin rem 700 bomma flere ganger på plata.. :P Fast mobbing hver fest siden.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uønsket sitering er slettet Jmonsen

Napping kan være vrient å oppdage. Er ikke alltid man er ops på det selv om mann napper eller ikke. Hvertfall ikke om det er litt rekyl og du i utgangspunktet er litt skuddredd

 

Et godt tips kan være å ha en kompis sittende ved siden av kammeråpning og lade et og et skudd med noen dummis innimellom. Da vil du vertfall finne ut hva du gjør av eventuelle feil.

 

Annet tips er å skyte mye 22 evnt luft som kanskje er enda bedre.

 

OG skyt masse ;)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man napper er minst like ofte refleksen å trekke av når siktet er i midten, som det er refleksen for å beskytte seg mot rekylen. På stående og knestående napper jeg til stadighet, selv med 22LR. 8.9 værsågod :?

Kuren mot napping er tørrtrening, tørrtrening og mer tørrtrening - og i størst mulig grad å gi seg, når en trener med skarpt og nappingen setter inn for alvor, da kan evt. blande inn dummypatroner, og skyte uten å vite om det kommer til å smelle eller ikke.

De fleste av oss ville vært veldig mye bedre til å skyte om vi tørrtrente mer, de som er gode snakker om en halvtime - per dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uønsket sitering slettet jmonsen

Jeg er aktiv DFS skytter og skyter rundt 5 000 skudd i året. For meg blir det veldig annerledes når jeg får på et kikkertsikte :( Det er sikkert for at jeg ikke er vant med det, for det beveger seg jo hele tiden, imot for på DFS hvor alt ligger dønn stille :winke1: Jeg håper derfor at med lite rekyl så vil nappingen forsvinne :D Noen som har opplevd det forresten?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man napper er minst like ofte refleksen å trekke av når siktet er i midten, som det er refleksen for å beskytte seg mot rekylen. På stående og knestående napper jeg til stadighet, selv med 22LR. 8.9 værsågod :?

K

Amen!

Jeg liker heller å kalle det "klipping". Når jeg skyter stående med strak arm på elgskiva (stillestående) så klipper jeg hvert skudd. Bevegelsen i våpenet etter avtrekk er godt synlige. Det var lett å se når man brukte natoammunisjon som klikket støtt og stadig. Likevel så sitter de fleste skuddene i 5 ern. Rimelig forundret over det. Har kula forlatt løpet når "nappet" går ut i børsa? Er det noen som klarer å skvise av skudd på skudd i inner 5 ern med 12X?

Link to comment
Share on other sites

Ser du god bevegelse i børsa ved klipp så klipper du litt vell mye ;)

 

Napping har mye og si på hvordan skuddet blir, har du mye bevegelse bruker sikkert mange muskler i resten av kroppen i tillegg og det gjør du før skuddet går.

 

Stående med 12x er bare tull, prøv heller med 1,5x eller det minste du kan så går det garantert bedre på elgskiva 100m..

 

Prøv minste forstørrelse mens du presser og presser til plutselig skuddet går uten at du helt vet det bevisst altså. Evnt om du syns det beveger seg for mye, et bevisst avtrekk uten napp ved å presse mer og mer, men kjapt om du skjønner ;)

Link to comment
Share on other sites

Overraskende problemstilling fra en som skyter så mye og såpass seriøst. Vil tro du har folk rundt deg som kan dette til fingerspissene eller sier du at hjelpemidlene i Dfs er så god at man kommer unna med dette? ;-)

Når rifla passer godt føler jeg at rekyl bare er massasje og en GRS stokk er gull her.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...